Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  J*vla hönor!!  (läst 2363 gånger)

Älgin

• Västergötland
J*vla hönor!!
« skrivet: 21 aug-13 kl 19:24 »
Efter många om och men fick vi i ordning på nya hönshuset! lagom tills de blev klart fick min man syn på en flock Legbarhönor han köpte på blocket och släpade hem.
De fick bo i nya huset över natten och dagen efter släppte vi dit de "gamla" hönsen. nu är de 19st där, 17 hönor och två tuppar varav 10legbar.

Nu till saken. de där satans Legbaren är sååå elaka! De jagar de andra stackarna och äter upp ALLA ägg! :'(
jag blir så lessen när de andra är rädda för de nya. de enda som gillar dem är tupparna. Nu måste vi bygga om redena med till försvinningsreden för att få behålla några ägg.. Blir bara så less på dem så jag skulle vilja släppa ut dem till räven.. Gaah!!

Nån som har erfarenhet med sånna höns? Vad tusan gör man? Känner mej helt uppgiven.. :'(

Oskar 123

• Dalsland
SV: J*vla hönor!!
« Svar #1 skrivet: 21 aug-13 kl 19:27 »
använd senapsägg så ska dem sluta äta ägg. kanske fler tuppar kan räcka så att dem slutar jaga varandra.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Älgin

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-13 kl 19:34 »
Vad är senapsägg?

bokeliden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 aug-13 kl 20:18 »
jag hade en sån, hon sa "senap, gott"... rullade ut gummi o porslinsägg framför hönsen gång på gång, känns ju sådär i näbben.. det och försvinningsrede dödade beteendet, men för en del är det tyvärr bara yx-metoden som fungerar....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Älgin

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 aug-13 kl 20:43 »
Rullade in tre senapsägg för en liten stund sen, ingen omedelbar reaktion, dock var några kvar ute fortfarande. Ska gå ut strax och kolla om något är hackat. De äter upp hela äggen inte bara innehållet, trots fri tillgång på snäckskal.

Tur i oturen att hönsen är behandlade för tillfället och jag ändå inte ska äta äggen...

Får jag tag på fanskapet som knäcker äggen så blir hon gryta. OMGÅENDE! >:D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #5 skrivet: 21 aug-13 kl 20:53 »
Mina unghönor fick smak för ägg i söndags
la dit urblåsta ägg med hönsskit blandat med lite vatten och en hel del salt i dagen där på
sedan dessa har ingen ätit mer ägg
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 21 aug-13 kl 21:59 »
Sälj dem på blocket.... >:D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 aug-13 kl 08:44 »
..det där lätt inte roligt.. :-X
I och med att de nya hönsen först flyttade in i erat nya hönshus, och ni först dagen efter, tog dit era gamla höns och de båda tupparna, trodde de nya hönsen att hönshuset var deras, och de gamla hönsen och tupparna som flyttade in dagen efter, blev för dom inkräktare, som ska bort..Troligen är det därför de nya hönsen jagar era gamla.. :-\
Det där med äggätandet, måste ju de tidigare ägarna känt till.. :P
Mitt förslag blir ( ni vill ha dom kvar? Din man vill?) Ta bort alla de nya hönsen, och ha dom nånannanstanns tills vidare..Dels vill jag att de nya hönsen ska få känna sig som inkräktare, och att dom ska komma in som nya och flytta in i erat hönshus, och att de nya hönsen ska inkräkta i era gamla höns revir..Om ni flyttar bort de nya hönsen, en tid, och låter era gamla höns och tupparna gå ensamma en tid, i nya hönshuset, tills de känner sig hemma, SEDAN flyttar ni in de nya hönsen igen..Då borde era gamla höns försvara sitt hem.. ;)
Ägg-ätandet, det där med äggätande, går att få bukt på oftast, med list, tålamod och envishet, det beror på, hur gärna ni vill ha dom kvar och hur mycket tid ni vill lägga ner på hönsen?..  Äggätning smittar, så därför , för att undvika att de nya hönsen "lär upp era gamla höns med samma dumheter". så dela på dom, så snabbt som möjligt..För att annars har ni snart ägg-ätare av alla hönsen.. :-X
När de nya hönsen är separerade, så försök att se vem som sätter igång ägg-ätandet, finns det nån ledare?. Är alla lika "på"?. Du kan lägga ut ett ägg på golvet, och se vad som händer..En ägg-ätare bryr sig oftast inte om publik, och avslöjar sig troligen..Den som är först på ägget och äter det, tar du bort..( sätt henne separerad, nånannanstanns). Lugnade det ner sig, när hon försvann..?Med otur, finns det fler eller kanske t.o.m ALLA som dyker på ägget direkt.. :-\
Det där med ägg-ätning, kan bero på olika orsaker..Tex rena dumheterna-ful ovana, kan bero att hönsen är unghöns, och inte vet vad som kom ut ur baken på dom, sedan kanske ett ägg råkat gå sönder och hönan/hönsen såg att det var gott och fortsatte.., kan bero på att hönan behöver kalk, kan bero på att hönan är hungrig, uttråkad (behöver stimulans,ny miljö, nått annat att sysselsätta sig med..Än att leta och äta ägg.. :-\)mm
Försök att hitta roten till det onda, VARFÖR gör hönsen så? Vad kan ha startat igång alltihopa?.
En lösning är ju försvinningsreden, men det funkar ju bara, om ALLA hönsen lägger sina ägg i dom redena.. :-\
Och det tar ju ochså bort det roliga, med att tex ha ruvhönor, och kycklingar.. :-\
Redägg (fuskägg) lägg överallt..Plocka ägg regelbundet i hönshuset..
Mitt bästa tips är att hitta den största boven..börja där, när hon eller de är funna, ha dom ensamma, och försök få dom sluta att äta ägg, och släpp inte tillbaka dom, förrens beteendet är borta..Då kan de inga andra höns "lära upp", och inget kan hända, och problemmet är samlat.. ;D
När bovarna är inom lås och bom, ha koll ibland de övriga, blev det bättre? Försvann problemmet? Får du ägg igen?
Hoppas något av det jag skrivit är till hjälp? Du väljer själv vad du tycker kan vara värt att pröva, och vad du vill försöka göra, resten struntar du i..Iallafall hoppas jag, att allt reder upp sig för er!!! Ha tålamod!!! En annan enkel lösning är att helt enkelt ta bort de nya hönsen (till himlen o:)) och hoppas att de INTE hann lära upp era gamla höns.. :-\

Älgin

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 aug-13 kl 09:22 »
Sälj dem på blocket.... >:D
Va antagligen de han jag köpte dem av tänkte! Eftersom jag fått 4 ägg på 5 dagar från 17 höns.. :( Han måste ju vetat att de gjorde så.. :'(

..det där lätt inte roligt.. :-X
I och med att de nya hönsen först flyttade in i erat nya hönshus, och ni först dagen efter, tog dit era gamla höns och de båda tupparna, trodde de nya hönsen att hönshuset var deras, och de gamla hönsen och tupparna som flyttade in dagen efter, blev för dom inkräktare, som ska bort..Troligen är det därför de nya hönsen jagar era gamla.. :-\
Det där med äggätandet, måste ju de tidigare ägarna känt till.. :P
Mitt förslag blir ( ni vill ha dom kvar? Din man vill?) Ta bort alla de nya hönsen, och ha dom nånannanstanns tills vidare..Dels vill jag att de nya hönsen ska få känna sig som inkräktare, och att dom ska komma in som nya och flytta in i erat hönshus, och att de nya hönsen ska inkräkta i era gamla höns revir..Om ni flyttar bort de nya hönsen, en tid, och låter era gamla höns och tupparna gå ensamma en tid, i nya hönshuset, tills de känner sig hemma, SEDAN flyttar ni in de nya hönsen igen..Då borde era gamla höns försvara sitt hem.. ;)
Ägg-ätandet, det där med äggätande, går att få bukt på oftast, med list, tålamod och envishet, det beror på, hur gärna ni vill ha dom kvar och hur mycket tid ni vill lägga ner på hönsen?..  Äggätning smittar, så därför , för att undvika att de nya hönsen "lär upp era gamla höns med samma dumheter". så dela på dom, så snabbt som möjligt..För att annars har ni snart ägg-ätare av alla hönsen.. :-X
När de nya hönsen är separerade, så försök att se vem som sätter igång ägg-ätandet, finns det nån ledare?. Är alla lika "på"?. Du kan lägga ut ett ägg på golvet, och se vad som händer..En ägg-ätare bryr sig oftast inte om publik, och avslöjar sig troligen..Den som är först på ägget och äter det, tar du bort..( sätt henne separerad, nånannanstanns). Lugnade det ner sig, när hon försvann..?Med otur, finns det fler eller kanske t.o.m ALLA som dyker på ägget direkt.. :-\
Det där med ägg-ätning, kan bero på olika orsaker..Tex rena dumheterna-ful ovana, kan bero att hönsen är unghöns, och inte vet vad som kom ut ur baken på dom, sedan kanske ett ägg råkat gå sönder och hönan/hönsen såg att det var gott och fortsatte.., kan bero på att hönan behöver kalk, kan bero på att hönan är hungrig, uttråkad (behöver stimulans,ny miljö, nått annat att sysselsätta sig med..Än att leta och äta ägg.. :-\)mm
Försök att hitta roten till det onda, VARFÖR gör hönsen så? Vad kan ha startat igång alltihopa?.
En lösning är ju försvinningsreden, men det funkar ju bara, om ALLA hönsen lägger sina ägg i dom redena.. :-\
Och det tar ju ochså bort det roliga, med att tex ha ruvhönor, och kycklingar.. :-\
Redägg (fuskägg) lägg överallt..Plocka ägg regelbundet i hönshuset..
Mitt bästa tips är att hitta den största boven..börja där, när hon eller de är funna, ha dom ensamma, och försök få dom sluta att äta ägg, och släpp inte tillbaka dom, förrens beteendet är borta..Då kan de inga andra höns "lära upp", och inget kan hända, och problemmet är samlat.. ;D
När bovarna är inom lås och bom, ha koll ibland de övriga, blev det bättre? Försvann problemmet? Får du ägg igen?
Hoppas något av det jag skrivit är till hjälp? Du väljer själv vad du tycker kan vara värt att pröva, och vad du vill försöka göra, resten struntar du i..Iallafall hoppas jag, att allt reder upp sig för er!!! Ha tålamod!!! En annan enkel lösning är att helt enkelt ta bort de nya hönsen (till himlen o:)) och hoppas att de INTE hann lära upp era gamla höns.. :-\

Tack för ett toppenbra svar! :)
Har ett utrymme där de gamla hönsen bodde innan de fick flytta in i de nya och där finns ett försvinningsrede! Ska förpassa monstrena dit snarast! Dock har jag ett gäng ungdomar där men de har inte börjat lägga ägg än, tror inte de gör än på ett tag heller. Jag vet inte om jag vill lägga så jättemycket tid på "rehabilitering" utan den mest effektiva rehabben blir nog yxan. >:D
Frågan är vad som är bäst, att hitta äggätaren/na först och ta bort henne några dagar eler att flytta hela gruppen för att få bukt med rangproblemet först? va tror du?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 22 aug-13 kl 10:59 »
Måste va några speciella Legbar Ni fått tag på. Har haft Legbar och de var fantastiskt trevliga höns. Sociala snälla och pratiga.

Deras beteende, kan det bero på stress, proteinbrist eller annan brist.? Jag fick för länge sen tips om att salta vattnet om jag fick äggätare. Provade aldrig så jag vet inte om det fungerar. Hoppas verkligen Du får ordning på dom, ska bli intressant att se hur det löser sig.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 aug-13 kl 11:15 »
Flytta hela gruppen, så löser du kanske både rangordningsproblemmet och ägg-ätningsproblemmet, på samma gång, om inte annat, har du ägg-ätningsproblemmet borta tillfälligt, och samlat på ett och samma ställe!!! ;D

Älgin

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 aug-13 kl 14:35 »
Har hittat en äggätande krake iaf. men de var inte en legbar utan en ev de gamla!  :o
Har iof varit arg på mina dvärgar för att de inte lagt ägg de sista, de har lagt i en låda på golvet och inte i försvinningsredet (i gamla huset) så de kanske vist har lagt men att försvinnandet har de där jäkla hönan fixat.. morr..
hon åkte raka vägen in i de gamla igen och blir troligtvis grytan för henne, men ska testa så de inte är några fler som har dumheter för sej. 

När jag rullade in ägget satt legbaren och glodde på ägget och några försökte "bita" i de men sen kom den andra madammen och krasch sa de! Gissa om min man var lite butter på mej för att jag anklagat hans hönor för äggstölden! ;)

lena70

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 aug-13 kl 15:46 »
..men det var ju bra för din man, då verkar hans hönor vara oskylldiga!!! ;D
Har du hittat några fler misstänkta damer? :-\

Älgin

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 aug-13 kl 14:57 »
Nej inte hittat några fler som gör sönder än så länge. idag låg de tre ägg plus ett som jag lämnade igår som teaser!
Dock är de en eller flera av de nya som lägger ägg med alldeles för tunna skal som oftast går sönder redan när de läggs, fick in ett igår och de gick i bitar bara jag lyfte upp de.:(
De gamla har inte kommit igång med värpningen än efter flytten, kan de vara för att de är mobbade? Måste ta tag i att flytta de nya så de gamla får lite tid att komma till rätta..

De var ganska medtagna när de kom hem, hade packat dem för trångt några av dem bara låg och flämtade när de kom ur lådan, kan de har att göra med kvalitén på skalen eller är vissa sånna ändå? de har fri tillgång till snäckskal. Kan man göra nått annat för att påverka skalen?

karsan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 25 aug-13 kl 22:45 »
det behövs D-vitamin till skalen också, men det borde inte ha varit något problem så här års om de har kunnat vara ute och sola.

Älgin

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 aug-13 kl 15:40 »
de går ju i en utegård mest hela dagen då Dvitamin borde inte vara nått problem. De var ute även innan jag köpte dem så de har haft ordenlig med sol hela sommaren.
r de något som kan rätta till sej efter ruggning osv eller är de lika bra att göra gryta av henne?

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #16 skrivet: 28 aug-13 kl 17:06 »
Mina unghönor fick smak för ägg i söndags
la dit urblåsta ägg med hönsskit blandat med lite vatten och en hel del salt i dagen där på
sedan dessa har ingen ätit mer ägg
Hur får du in skitvatten i utblåsta ägg? :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser