Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig med val av hö  (läst 3239 gånger)

Tizzla

• Småland
Hjälp mig med val av hö
« skrivet: 20 aug-13 kl 20:01 »
Har tre olika höer att välja på för vintern och vet inte vilket som passar bäst till getter. Vad ska man titta på? Vilket hade du valt?
Alla tre ser fina ut och luktar som hö ska göra, det med mest protein och energi är grönast, doftar mest och är mest tilltalande i mina ögon...men är det vad getter ska ha? Eller är det för kraftigt?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp mig med val av hö
« Svar #1 skrivet: 21 aug-13 kl 10:51 »
Så ambitiöst, analysera höet!  :D  Jag är för lat för att titta närmare på analysen, jag förstår den förmodligen inte ens.  Men kolla även att det är artrikt; getter gillar omväxling i födan.  Hur fin analysen än är, så svälter de om det är bara några få växtslag, t ex klöver och timotej, som är vanligt "handelshö".

Eller är det så att du ska köpa, och säljaren har låtit analysera?  Då skulle jag höra med säljaren, om det går att få köpa delar ur alla tre partierna.  Då ökar chansen att du kan erbjuda dina älsklingar en varierad kost i vinter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tizzla

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-13 kl 13:48 »
Aha!

Det är säljaren som analyserat. Och jag har heller aldrig tittat på en analys förut, varken till häst, kanin eller get. Men de skiljer sig ganska mycket i protein och energiinnehåll, även mineralerna.

Min spontana tanke är ju att ta det med mest av allt. Och getter borde väl inte bli överviktiga av hö? Eller kan de det pga att de inte är gräsätare egentligen? Ett mineralrikt och kraftigt hö minskar ju behovet av tillskott, vilket borde vara bra på alla sätt.

Tror alla partierna är timotejhö, så att köpa av olika sorter där gör nog ingen skillnad. Måste det vara olika får jag försöka hitta någon mer som säljer.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 21 aug-13 kl 19:49 »
Att utfodra getter med timotejhö är att be om mycket spill.  De är inte gräsätare egentligen, utan mera buskröjare, som ekologisk nisch.

Tizzla

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 aug-13 kl 20:46 »
Köpte två andra (okända) sorters hö i våras när det från detta ställe var slut. Hade ju inte riktigt räknat med getter och kaninerna äter inte riktigt lika mycket ;D Men iaf så blev det betydligt mer spill av de andra sorterna, vad det nu var. Det ena var iaf ekologiskt, grönt, väldoftande och grövre, det blev det nästan bara spill av >:( Så jag köper nog ändå ett rejält lass här, och sen kollar jag om jag kan få tag på mindre mängder av andra sorter...så får de provsmaka och tala om vad de tycker, helt enkelt. Kanske blir det då annat till nästa vinter. Men det bästa kanske hade varit ängshö? Det är väl det mest "blandade" höet?

macker

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 aug-13 kl 21:21 »
Välj det höet som är spädast eller vad man nu ska säga.  ;) Grovt hö blir det mycket spill av

Tizzla

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 aug-13 kl 22:03 »
Det är samma som det med mest innehåll av allt, praktiskt ;) Så får det bli!

Någon som vet någon speciell sort jag bör leta efter, som komplement, och till nästa vinter?

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 21 aug-13 kl 23:17 »
Jupp, ängshö kan rekommenderas.  Även från olika sorters marker.  Det berättas om kor, som gått på rätt magra beten, och som kastar sig över om de någon gång kommer åt en bit konstgödslad vall.  Och om kor som gått på finaste konstgödda beten, och som tvärstannar när de ska fösas hem, för att komma åt att äta i vägkanten.  Så omväxling är nog ett säkert kort!

Och ursäkta att jag läste fel nyssens, jag tyckte det stod att getter är gräsätare, men du hade skrivit att de inte är det.  :-[

Tizzla

• Småland
« Svar #8 skrivet: 22 aug-13 kl 12:23 »
Ja det syns ju rätt tydligt att de gillar omväxling när de kan välja själv av det gröna. En tugga här, en där, lite bark från det trädet, och lite från det, sen lite blad och lite annat gräs.

Får leta ängshö då, och fler odlare :)

Har just kommit på hur det är med brännässlorna också. Har två olika sorter här, den ena ratar de helt och den andra sorten äter de med god aptit...synd att det är mest av den äckliga modellen!

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 22 aug-13 kl 13:58 »
Slå av nässlorna med lie, så de torkar.  De andra kanske bränns mindre.  Att hitta ängshö till salu är väldigt ovanligt.

Tizzla

• Småland
« Svar #10 skrivet: 22 aug-13 kl 14:31 »
Har plockat och torkat de "äckliga" nässlorna, men än så länge duger de inte. Sparar dem till vintern och frågar igen då...som variation till timotejhöet kanske det duger ;)

Hittar jag inget ängshö kanske jag iaf hittar något att variera med, förhoppningsvis. Värt att leta och höra runt verkar det vara iaf.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 22 aug-13 kl 15:10 »
Det finns inte så många ängar kvar.  Några få slås av energiska idealister.  Men ytterst få är framkomliga med traktor och reskap.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser