Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glasbit i älgskav ställde till det.  (läst 4236 gånger)

CaJo

• Skåne
Glasbit i älgskav ställde till det.
« skrivet: 15 aug-13 kl 22:21 »
Tänk vad en liten glasbit kan ställa till! Efter att en konsument hittat en glasbit i en förpackning med älgskav så har livsmedelsverket stoppat all försäljning av älgkött som härrör från en viltolycka.

Fick en fin älgkviga påkörd som vi avlivade, enda skadan var att ena bakbenet var av under hasen, påkörande bilen var utan en skråma.

Vår viltuppköpare (vilthanterings-anläggning) tar inte emot "trafikälgar" längre, så detta ställer till stora problem för många.

Och så klagas det över att det kommer ut för lite viltkött i affärerna till allmänheten!

Huggorm

• Gäst
SV: Glasbit i älgskav ställde till det.
« Svar #1 skrivet: 15 aug-13 kl 23:38 »
Blir inte påkört vilt ofta oätligt på grund av chockskador i alla fall?

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 16 aug-13 kl 00:11 »
Hmmm...säljs det gammalt as från dikena tro...

CaJo

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 aug-13 kl 22:50 »
Blir inte påkört vilt ofta oätligt på grund av chockskador i alla fall?

Nej, men möjligen av "krockskador"

Sågaren

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 16 aug-13 kl 22:58 »
Det händer ju att tarmar och magsäcken skadas det ger kontaminerat kött som bara går att kassera.
i bästa fall går väl bogarna att ta igen.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

CaJo

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 aug-13 kl 23:00 »
Hmmm...säljs det gammalt as från dikena tro...

Tror ingen är villig att stycka upp ett gammalt as från vägdiket och sälja?

Det som går genom en vilthanteringsanläggning veterinärbesiktigas precis som allt annat kött som kommer ut i handeln.

kurt

« Svar #6 skrivet: 17 aug-13 kl 16:52 »

CaJo

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 aug-13 kl 22:21 »
Det är alltså inte fråga om några nya lagar

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013/02/forsaljning-av-trafikdodat-vilt-forsvaras/

Vet ju inte hur du definierar "ny", men förra året fanns inte den här bestämmelsen.

kurt

« Svar #8 skrivet: 18 aug-13 kl 05:11 »
Vet ju inte hur du definierar "ny", men förra året fanns inte den här bestämmelsen.

Det har inte varit tillåtet att låta djur som dött i en olycka eller självdött att komma in i normal livsmedelshantering. Om slakterier inte förstått att detta även gäller vilt, så är det bara slakterierna som inte tolkat regelverket korrekt. Bestämmelserna har, precis som veterinärinspektören påpekar, funnits länge, de aktualiserades bara nu när någon påstod sig fått glas från trafikolycka i köttet

CaJo

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 aug-13 kl 16:07 »
Det har inte varit tillåtet att låta djur som dött i en olycka eller självdött att komma in i normal livsmedelshantering. Om slakterier inte förstått att detta även gäller vilt, så är det bara slakterierna som inte tolkat regelverket korrekt. Bestämmelserna har, precis som veterinärinspektören påpekar, funnits länge, de aktualiserades bara nu när någon påstod sig fått glas från trafikolycka i köttet

Sorry Kurt, men du har fel. Läs en gång till så ser du att hon (eller artikelförfattaren) i artikeln du länkar till skriver "ett förtydligande". Läs gärna hela artikeln och andra uttalanden hon gjort. Vi får nog lita på att alla veterinärer som besiktigar kött har vetat om vilka regler som gällt när de kommit till en vilthanteringsanläggning.

Jag har inte nämnt självdöda djur, det fattar väl vem som helst att de inte är lämpliga som människoföda? Den nya bestämmelsen gäller för älg som avlivas vid ett eftersök efter en konstaterad kollision med bil.

kurt

« Svar #10 skrivet: 19 aug-13 kl 08:23 »
Sorry Kurt, men du har fel. Läs en gång till så ser du att hon (eller artikelförfattaren) i artikeln du länkar till skriver "ett förtydligande". Läs gärna hela artikeln och andra uttalanden hon gjort. Vi får nog lita på att alla veterinärer som besiktigar kött har vetat om vilka regler som gällt när de kommit till en vilthanteringsanläggning.

Jag har inte nämnt självdöda djur, det fattar väl vem som helst att de inte är lämpliga som människoföda? Den nya bestämmelsen gäller för älg som avlivas vid ett eftersök efter en konstaterad kollision med bil.

Enligt veterinärinspektör Arja Helena Kautto är det inte frågan om någon ny lagstiftning, utan förtydligande av gällande regler.

Odal

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 aug-13 kl 21:05 »
Jag har också "drabbats" av de nya bestämmelserna när min viltuppköpare (Smålandsvilt) vägrat ta emot en älgtjur där enda skadan var att han brutit nacken. Samma "skada" som efter ett skott i halskotpelaren vid jakt!

Och Kurt....du fortsätter med att ha fel!  Visst är det ett förtydligande av gällande REGLER...ja... REGELN mot att sälja förorenat kött!!  Har du pratat med madame Kautto?  Det har jag!

Varför är du så emot att veterinärbesiktigat kött (bättre och nyttigare finns väl inte?) kommer ut i handeln?

Är det kanske så att det beror på att det är JÄGARE som är inblandade?

kurt

« Svar #12 skrivet: 21 aug-13 kl 11:17 »
Jag är varken motståndare eller förespråkare av av dessa regler, däremot är jag förespråkare av av att kunna läsa och förstå svenska.

"Nu är detta inte en alldeles ny regel. Den har funnits ända sen 2006"

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/far-inte-langre-salja-trafikskadat-vilt-till-butiker

CaJo

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 aug-13 kl 21:57 »
Jag är varken motståndare eller förespråkare av av dessa regler, däremot är jag förespråkare av av att kunna läsa och förstå svenska.

"Nu är detta inte en alldeles ny regel. Den har funnits ända sen 2006"

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/far-inte-langre-salja-trafikskadat-vilt-till-butiker

Hoppas du då också kan förstå varför de veterinärer som besiktigat dessa älgkroppar och godkänt dem, ansett att de får komma ut i handeln?
Hoppas också att du kan hitta den berömda omtalade "REGELN"?  Brukar det inte vara LAGAR som styr oss konsumenter förresten,,,

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 sep-13 kl 07:09 »
Ta hand om djuret och sälj det lokalt själv. Det blir ju dessutom betydligt bättre betalt än att sälja till en viltmånglare

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 18 sep-13 kl 07:22 »
Ta hand om djuret och sälj det lokalt själv. Det blir ju dessutom betydligt bättre betalt än att sälja till en viltmånglare
Är det lagligt?  *Nu blev jag riktigt nyfiken!*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 sep-13 kl 20:33 »
Är det lagligt?  *Nu blev jag riktigt nyfiken!*

Javisst, det är lagligt. Det ska besiktigas bara, så är det helt ok

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 21 sep-13 kl 09:48 »
Javisst, det är lagligt. Det ska besiktigas bara, så är det helt ok
Så det gäller fortfarande för vilt, det som tagits ifrån folk som månar om sina tamdjur?   Dessa måste ju in levande till slakteri för att bli lagliga att sälja.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 sep-13 kl 06:42 »
Undantaget är vildsvin. Dom ska in på en vilthanteringsanläggning. Men det är ju beroende på köparen krav och säljarens samvete, om man bryr sig eller ej om detta.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 22 sep-13 kl 18:32 »
Vad är en vilthanteringsanläggning?  Ska svinen alltså in dit levande? ???  (Börjar vi komma ifrån ämnet nu?)

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser