Hej!
Tack för alla svar, vilken tråd det blev!

Har tagit en bild och gjort en förtydligande skiss. Eftersom timmerväggen var skadad längst ner så jag jag ersatt det med reglar. (det här skulle man också kunna diskutera i evigheter men det var den lösning som stod till hands just då) Ytterpanel (inte rödmålad på baksidan i verkligheten), ströläkt, vindpapp, timmer/reglar, reglar/isolering, plast och gips. Reglarna sitter där dom sitter och alternativet just nu är i stort sett bara att byta timmervägg mot regelvägg helt och hållet.
Jag jobbar heltid och läser två kurser på halvfart så den energi jag har över till huset är inte på topp. Å andra sidan har jag levt så i snart tre år så jag börjar vänja mig. Har äntligen brutit med hon jag delar huset med (det här med att flytta över ett banklån från två personer till en är något som Lovecraft borde skrivit sina noveller om istället för Cthulhu och annat myspys)
Timmerväggen har fortfarande en del av lukten kvar från det skadade virket så därför kommer jag slipa av ytan där det mesta av lukten sitter och så vill jag ha kvar plasten så lukten håller sig på "utsidan". Det har fungerat fint i de andra delarna av huset, där är det numera luktfritt.
Yttertaket är helt bytt, det har läckt lite och gett upphov till en del av fuktskadorna och lukten. Vill inte säga vad jag tänkt om tidigare husägare/hantverkare men det har hänt att jag skrikit rätt ut när jag öppnat ytterligare en vägg full med möglig isolering och slarviga lösningar.
Uppvärmning och ventilation var det många som diskuterade och det kan ju vara bra om jag berättar vad det är för förutsättningar.
Huset har tidigare varit värmt med direktverkande el och nu har jag förberett för vattenburen värme med pexslang och gamla fina sektionsradiatorer. En liten kamin i det som nu är sovrum har bytts mot en större och den öppna spisen i det som kommer bli kök ska bytas mot en vattenmantlad köksspis kopplad till en ackumulatortank. Kulvertslang finns ut till pannrum bakom garaget om jag vid senare tillfälle får ekonomisk möjlighet att fixa en stor vedpanna.
Ventilationen består av en fuktstyrd fläkt i badrummet, en vanlig köksfläkt i köket och ventiler vid gavlarna på ovanvåningen. Tilluft via ventil i närheten av kaminen i sovrummet och senare kommer även luft in i skafferiet via rör som ska grävas ner och förvärmas/kylas av jorden. Ev så blir det värmeväxlare på luften som går ut ur huset.
Resten av huset är isolerat med mineralull och noga plastat så att fukten håller sig på rätt sida.
Att det vore dumt att lämna väggen tom är ju klart när jag tänker på det, blir ju en skorstenseffekt som drar upp kall luft.
I facket längst ner i väggen måste jag ju ha någon slags isolering.
Det jag nu undrar är:
Att det är dumt att låta fukt komma ut i isoleringen och timret har vi fastställt men med fungerande fuktspärr så borde det egentligen inte vara ett jättebekymmer? Då borde ju regelväggar ruttna rätt snabbt. Där fuktspärren var hel så såg virket i den reglade delen av huset helt ok ut.
Skulle man kunna tänka sig att inte fylla utrymmet helt? Använda 45mm isolering till 95mm-utrymmet, den brukar gå att fluffa upp lite.
Är det här ett bra alternativ till mineralull? Spelar det någon roll när jag måste ha plasten ändå?
http://www.bauhaus.se/linisoleringsskiva-120-mm.htmlTack för ert engagemang!