Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avtäckning med varmluftpistol  (läst 1814 gånger)

claesdahlgren

• Startar sommaren 2013 min biodling..
    • Västerbotten
    • Claes Dahlgrens tankar från ett fluster
Avtäckning med varmluftpistol
« skrivet: 07 aug-13 kl 12:22 »
Har sett att man kan ta bort vaxet med varmluftpistol innan slungningen.
Något att föredra? Fördelar, nackdelar?

christelle

• Blekinge
SV: Avtäckning med varmluftpistol
« Svar #1 skrivet: 07 aug-13 kl 12:52 »
Jag är absolut ingen expert på ämnet men vet att det blir fruktansvärt varmt och värmen är svårstyrd på små ytor med varmluftspistol -jag menar honungen kokar vid sidan av där du precis täcker av vaxet?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

farfar

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-13 kl 13:08 »

Om honungen kokar så är det ju ingen bra lösning!

alfhak

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-13 kl 17:42 »
Det funkar bra på nytt vax. honungen hinner inte koka.
Däremot hade jag problem med gammalt/smutsigt vax. Där fick det bli traditionell avtäckning.
Sen brann pistolen upp. Det var en billig gammal sak. Det gäller att lägga ifrån sig den så luftigt som möjligt:-)

/Alf

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-13 kl 02:42 »
Är vax kakan torr täckt ( det finns luft mellan täck vaxet och honungen) går det bra och fort , svischar man förbi blir det ingen kokning av honungen.

När vax locken är våt eller det är gamla yngel ramar så är det ingen bra lösningen.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-13 kl 10:22 »
Är vax kakan torr täckt ( det finns luft mellan täck vaxet och honungen) går det bra och fort , svischar man förbi blir det ingen kokning av honungen.

När vax locken är våt eller det är gamla yngel ramar så är det ingen bra lösningen.

mvh Edward  :P
Instämmer helt och fullt, har använt värmepistoler i minst 20 år fungerar perfekt. Jag brukar köper billiga värmepistoler 99.- på Överskottsbolaget de håller cirka två år innan garantin
går ut så jag får därför en ny helt gratis.

claesdahlgren

• Startar sommaren 2013 min biodling..
    • Västerbotten
    • Claes Dahlgrens tankar från ett fluster
« Svar #6 skrivet: 09 aug-13 kl 19:19 »
Tack för alla svar!
Kommer nog köra med min varmluftpistol=)

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
Galaxie, Stengrim, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser