Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen torrtoalett inne. Nån som har erfarenheter?  (läst 11964 gånger)

jimsuttra

• Södermanland
Jag har sökt runt utan att hitta nånting vettigt om att bygga torrdass i bostadshuset, som fungerar utan att det luktar förjävligt. Nån som har nån info, eller vet någon bra sida att läsa på. På svenska eller engelska.
Jag tänker mig med urinseparering, ventilations rör. Behöver man kanalfläkt?
Vill ju bygga den i trä. Tänker mig att man reglar upp och sätter panel, men det blir kanske inte tillräckligt tätt för att slippa lukt, nått slags tätning mellan reglar och panel kanske?
Upplys mig!

P.S jag kommer inte in på handboken av nån anledning, ligger den nere? eller är det bara hos mig?

christelle

• Blekinge
SV: Bygga egen torrtoalett inne. Nån som har erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-13 kl 22:01 »
Bygga in en Separett kanske? Vi har Separett i uthus både hemma och i stugan men den skulle lika väl kunnat stå inne - är lätt att tömma (fast du kanske har tänkt ta ut tunnan bakåt och ut och i så fall så funkar den inte) och om man strör mellan så luktar den inget.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Magnus24

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 aug-13 kl 22:03 »
Kolla hur de komersiella är byggda, ex. http://www.separett.se/

Du tänkte väl ha någon behållare innanför träet eller?

Jag hade nog inte gett mig på att bygga en sån för inomhusbruk, hade nog börjat med ett utedass isåfall.

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 07 aug-13 kl 19:25 »
Om du har ström så kolla på en förbrännings toa.Man gör Nr 1 och N 2,sen startar en el spiral som bränner upp det hela.Kvar blir lite aska som du lämpligen strör ut på gräsmattan.Till den toan drar man ut ett rör som tar hand om det som inte luktar hallontårta ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 aug-13 kl 19:50 »
Om du har ström så kolla på en förbrännings toa.Man gör Nr 1 och N 2,sen startar en el spiral som bränner upp det hela.Kvar blir lite aska som du lämpligen strör ut på gräsmattan.Till den toan drar man ut ett rör som tar hand om det som inte luktar hallontårta ;)

Svindyra i inköp. Och driftkostnad?

Jag hade byggt något med denna funktionen: http://www.separett.se/weekend om jag tvunget skulle skita inne.

Personligen hade jag inte separerat heller, men eftersom det efterfrågades, så.

Tät trälåda, skit i spann, piss i dunk och fläkt från lådan och ut genom väggen.

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 07 aug-13 kl 20:05 »
Kollade för ett antal år sedan detta med torrtoa inne, då vi tittade på ett torp med bara utedass...

Här är lite länkar jag sparat...

http://www.aquatron.se/   Separator system som installeras till vanlig wc stol...

http://www.biolan.fi/svenska/default4.asp?active_page_id=545   Torrtoa...

http://www.clivusmultrum.se/   Multrum

Multrum var det jag tyckte verkade bäst och det jag kommer välja om det blir aktuellt...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 07 aug-13 kl 21:33 »
Om avloppet här  klassas ner helt och hela anläggningen måste byggas om så avser vi anskaffa en dylik >>> http://www.separett.se/villa-9000

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 aug-13 kl 21:41 »
Om avloppet här  klassas ner helt och hela anläggningen måste byggas om så avser vi anskaffa en dylik >>> http://www.separett.se/villa-9000

Prova dem först någonstans. De är rätt grunda, liksom. Jag skulle ta och göra det hos morsan, men det har inte blivit av.
Hon sa att det var lätt att komma emot inuti, på nåt sätt, när man satt där. Hon är inte stor och tjock, men så klart gammal och lite "lös".

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 07 aug-13 kl 22:13 »
 ;D det är nog det lösa som hänger ner... vi har två Separetter av olika tillverkning/nummer och har inte märkt att nåt går emot. Det enda som jag är brydd över när det gäller Separetterna är vart mensblod hamnar? Är för gammal själv så har inte haft möjlighet att studera frågan närmare men kanske nån annan här vet.

jimsuttra

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-13 kl 00:26 »
Kolla hur de komersiella är byggda, ex. http://www.separett.se/

Du tänkte väl ha någon behållare innanför träet eller?

Jag hade nog inte gett mig på att bygga en sån för inomhusbruk, hade nog börjat med ett utedass isåfall.

Jo jag tänkte mig en tunna som man skiter ner i, och urinet separeras med en sån separett insats. Jag har ingen plats för nån tank under.

Förbränningstoalett är för dyrt och för dyrt.

Ni som har separett, eller har använt en del. Det är ju en fläkt till som ska ventilera bort lukt och torka ut om jag fattat det rätt, är den på jämt? Eller är det nån timer typ? Sen undrar jag om den är helt tät när man inte använder den.
Jag tänker om man har ett ganska långt ventilations rör innifrån den här trälådan där tunnan med skiten står, upp ett par tre meter sen ut genom väggen, borde det inte bli självdrag i det?

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 aug-13 kl 00:30 »
Fläkten går hela tiden. Om konstruktionen vore helt tät, så skulle det inte funka med fläkten. Vid strömavbrott, så kan det behövas snabbtömning..

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 08 aug-13 kl 01:02 »
Det bästa är väl att ha två lägen på fläkten, lågfart när ingen är där och högfart när locket lyfts. När jag hade torrdass (tokigt ord föresten, för med många flickor blir det blötdass) inne, så hade jag bara ett läge, men det fungerade bra. När jag var liten hade vi tunna inne några år, men då hällde farsgubben i kem så det inte luktade så mycket.

Skulle jag bygga en egen variant skulle det bli en urinsepareringstoalett i limträ med insatskartong av mindre modell och strö mellan varven med kutterspån eller dylikt. Sedan är det bara att skicka kartongen i pannan när den är full.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 08 aug-13 kl 10:06 »
Jo jag tänkte mig en tunna som man skiter ner i, och urinet separeras med en sån separett insats. Jag har ingen plats för nån tank under.

Förbränningstoalett är för dyrt och för dyrt.

Ni som har separett, eller har använt en del. Det är ju en fläkt till som ska ventilera bort lukt och torka ut om jag fattat det rätt, är den på jämt? Eller är det nån timer typ? Sen undrar jag om den är helt tät när man inte använder den.
Jag tänker om man har ett ganska långt ventilations rör innifrån den här trälådan där tunnan med skiten står, upp ett par tre meter sen ut genom väggen, borde det inte bli självdrag i det?
Vi har inte fläktarna igång på våra separetter men å andra sidan så är de placerade i uthus. Vi har prövat att ha fläkten igång i stugan men då luktar det runt ventilen utanför (för lågt placerad?) och det är inte lämpligt med tanke på uthusets placering. Tror att du tänker rätt - dra upp utluftningen rejält (så har vi gjort hemma) - dock får man se till att inga flugor eller andra kryp tar sig igenom röret och ner i tunnan för då kan det bli problem....det är inte roligt att få en svärm nykläckta flugor i rumpan  :-\

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 08 aug-13 kl 10:15 »
Som Christelle skriver, sätt nät på fläktröret, och sätt det längst ut. Jag hade en datafläkt som stod på hela tiden, men den satt en halvmeter från utloppet. Eftersom fläkten gick hela tiden kunde inte flugor ta sig förbi fläkten, men de kräken lade sina ägg i röret precis utanför fläkten. Gjorde egentligen inget, men larverna slog i fläktbladen när de ville in till godsakerna.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #14 skrivet: 12 aug-13 kl 18:12 »
Jag har sökt runt utan att hitta nånting vettigt om att bygga torrdass i bostadshuset, som fungerar utan att det luktar förjävligt. Nån som har nån info, eller vet någon bra sida att läsa på. På svenska eller engelska.
Jag tänker mig med urinseparering, ventilations rör. Behöver man kanalfläkt?
Vill ju bygga den i trä. Tänker mig att man reglar upp och sätter panel, men det blir kanske inte tillräckligt tätt för att slippa lukt, nått slags tätning mellan reglar och panel kanske?
Upplys mig!

Jag skulle själv föredra ett system där komposteringen sker utomhus. På så sätt är det bara små mängder avföring som lagras inomhus. Ett sådant system beskrivs i The Humanure Handbook av Joe Jenkins. Bara som ett välvilligt alternativ, liksom.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

poe5

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 aug-13 kl 22:53 »
Har använt mig av en metod från torra länder som jag såg i ett teveprogram. Efter väl utfört värv la man papper ovanpå och plattade till med en platta på skaft. Till denna lösning såldes specialpapper och man sa att det var "syret" i pappret som tog bort lukten...
Jag har använt mig av halverade tidningar och lagt på så många blad så att min tillplattare (spickbleck på pinne) inte blir skitig. Har ett utedas så om det är luktfritt kan jag inte säga, men klart behagligare än innan.
Nackddelen är att man måste "peta" i skiten. Men det får plats mkt mer... och lukten minskar.
Sen får man hälla ut i en lämplig kompost. Har bottnat med lite torkad björnmossa så att det inte skall fastna i botten och suga upp fukt.

Humle

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 18 aug-13 kl 23:13 »
Visst var det nån medlem här vars hela hus brann ner pga. att olämpligt material hamnade i torrtoan inomhus? Den indiske gurun tror jag det var.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #17 skrivet: 19 aug-13 kl 00:04 »
delvis brandskadat efter att aska från brasan hamnat i dasset.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 19 aug-13 kl 07:41 »
Jag skulle själv föredra ett system där komposteringen sker utomhus. På så sätt är det bara små mängder avföring som lagras inomhus.

Så funkar det med Separett och de flesta varianter med urinseparerande insats. Man har en liten tunna-stor hink för latrinet, ingen stor behållare. Man tömmer ganska ofta till kompostbehållare som lämpligen placeras utomhus (utom räckhåll för skadegörare som möss som kan sprida sjukdomar och genom att äta skiten). Alternativet är multrum-varianter, med stor behållare (oftast inomhus) där komposteringen sker. Multrum-varianterna har mer luktproblem, även om erfarenheterna varierar. Det finns även multrum med urinseparernade insats, men då får det nog räknas som en troligen mindre problembenägen variant av multrum.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 19 aug-13 kl 07:43 »
delvis brandskadat efter att aska från brasan hamnat i dasset.

Var väl en multrum-variant vad jag minns. För att inte säga att det måste ha varit en sån. Vissa gaser i toan antändes av glöden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare
Be, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser