Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal AGA spis  (läst 14482 gånger)

Maria Andersen

• Skåne
Gammal AGA spis
« skrivet: 05 aug-13 kl 19:31 »
Vad är värdet på en gammal AGA spis och var kan man vända sig för demontering? Någon som vet? :)
Mixxen

Vitis

• Skåne
SV: Gammal AGA spis
« Svar #1 skrivet: 06 aug-13 kl 13:59 »
Vi sålde våran på Blocket, tror vi fick kring 7.000:- och den var i hyfsat skick.

Ska man få den såld får man nog ha lite tur. Fick ett enda svar på annonsen, köparen bodde i Umeå och vi finns i södra Skåne.

Behövde inte plocka isär den, den gick igenom dörröppningen med lite marginal och så hade jag byggt en ramp ner så vi kunde rulla den direkt upp på en lastpall och sen baxa upp den på ett släp med spett och talja.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 aug-13 kl 14:00 »
.

Maria Andersen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 aug-13 kl 14:48 »
Vi sålde våran på Blocket, tror vi fick kring 7.000:- och den var i hyfsat skick.

Ska man få den såld får man nog ha lite tur. Fick ett enda svar på annonsen, köparen bodde i Umeå och vi finns i södra Skåne.

Behövde inte plocka isär den, den gick igenom dörröppningen med lite marginal och så hade jag byggt en ramp ner så vi kunde rulla den direkt upp på en lastpall och sen baxa upp den på ett släp med spett och talja.

Tack för snabbt svar!
Mixxen

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 06 aug-13 kl 21:09 »
Vitis spis är en koks-aga.
Har spisen fyrkantiga lock så är det en ved-aga.

Koks-agan borde tyvärr inte inbringa allt för högt pris idag.
Ved-agan däremot är mer användbar, den finns dessutom med vattenmantel så den fungerar som panna (om än inte så hög kapacitet).
Skulle tro att en 10.000 för en spis i bra skick är lämpligt att börja med men också vara beredd att pruta ned till hälften om man snabbt vill bli av med den.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Maria Andersen

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 aug-13 kl 01:14 »
Hej, aga spisen ser ut som den på fotona som en läsare lagt in. Runda lock på ovansidan.

Tack för svar!
Mixxen

hustran

« Svar #6 skrivet: 15 aug-13 kl 01:24 »
stämmer nog inte att de runda locken måste vara en koksAga,vi hade en med fyrkantiga lock.Det var en bjässe med 3 fyrkantiga.  ;)

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 aug-13 kl 10:44 »
Vem använder en koks spis idag ?  dyr lär det bli i så fall att elda.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-13 kl 21:45 »
stämmer nog inte att de runda locken måste vara en koksAga,vi hade en med fyrkantiga lock.Det var en bjässe med 3 fyrkantiga.  ;)
Du hade alltså en koks-aga med fyrkantiga lock?
Har aldrig sett en Aga med 3 fyrkantiga lock, du har händelsevis inte en bild på den?
Hur många ungar har den?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

hustran

« Svar #9 skrivet: 18 aug-13 kl 08:11 »
det var våldsamt länge sedan i barndomshemmet. Koksen fylldes i de yttre,så jag antar att mellanplattan fick sin värme av dessa. Mittluckan var härlig att sitta på när man var frusen de andra lite väl heta. Hur många ugnar har jag ingen aning om men 2st. tror jag.Jag antar att den fortfarande finns kvar för hur sjutton lyfter man ut en sån. Själv skulle jag inte tacka nej till en sån som syns på bilderna.....jättefin!   :) :) :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser