Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd för förevisning av djur?!  (läst 2146 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Tillstånd för förevisning av djur?!
« skrivet: 05 aug-13 kl 15:20 »
Har lagt in denna tråd under "Samhälle" också.

Tänkte att någon här kanske har erfarenhet kring detta med att hålla sin gård öppen och att förevisa djur för turister osv? Exv. klappa smådjur, ponnyridning osv. Jag får inte ihop detta med alla tillstånd... inser bara att det är väldigt dyrt om det är tillståndet för offentlig förevisning av djur som behövs där bara ansökningsavgiften kostar 2000 kr och mer tillkommer!  :o

Trist eftersom vi fått förfrågan om att ha sådan verksamhet på sommaren, något jag gärna skulle vilja. Vinstdrivande blir det ju dock inte men hade kanske hoppats att djuren kunde tjäna ihop lite foderpengar. Med dessa kostnader verkar det ju bli vi som får betala istället...   :-\

Efterlyser även hemsidor etc om gårdar med sådan verksamhet. Vore kul att läsa hur andra gör, hur som helst   

PeterHalmstad

• Halland
SV: Tillstånd för förevisning av djur?!
« Svar #1 skrivet: 05 aug-13 kl 15:40 »
Vi har startat en sommarkafé i år och café-terassen ligger aldeles nära våra fårhagar. Barnen är inne och klappar lammen osv. Miljö och Hälsa har varit på besök och inte haft några invändningar mot närheten till djuren.

Vet inte om detta hjälper dig. Vi annonserar ju det som ett café, ni verkar mer inne på att satsa renodlat på djuren och kontakten med dem.

MVH Peter
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 05 aug-13 kl 16:12 »
Jag var inne på att öppna en liten bondgårdsdjurpark hemma förut med våra djur. Men struntade i det pga alla utgifter, samt krångligheter.
Detta är vad jag fick veta då:
Man får visa sin gård för allmänheten ca 7 gånger per år utan tillstånd.  Vill man visa fler gånger måste man söka djurparkstillstånd, och då måste man även ha personal (tex en veterinär som kommer någon gång i veckan/månaden och kikar till djuren)
Jag la ner det hela pga alla utgifter som det skulle bli  :/
« Senast ändrad: 06 aug-13 kl 10:41 av Daaniel »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 aug-13 kl 16:18 »
Oman startar fyra gå gård eller liknade  blir det då samma avgifter  ? Obs bara en taken till eventuell möjlig het att gå runt problemet .

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #4 skrivet: 06 aug-13 kl 06:28 »
Det verkar som om just dessa tillstånd är byråkrati i sitt esse! Jag tolkar reglerna som att om man ska erbjuda direkt kontakt med djuren fordras ett speciellt tillstånd för förevisning av djur där bara anmälningsavgiften för prövning av tillstånd kostar 2000 kr (!!) och sedan tillkommer ytterligare avgifter beroende på storlek på gården/parken eller vad det nu rör sig om. Om vi då skulle hamna i den "minsta" kategorin rör det sig om en avgift på totalt drygt 6000 kr. Om vi från början inte har ett vinstintresse så kan ju alla förstå orimligheten i detta....

Känns trist att bli så "motarbetad" när det finns idéer för att utveckla till en mindre verksamhet och även samarbeta med andra lokala verksamheter och ingå i ett lite större koncept.  :(

Inte konstigt att det uppstår problem då folk söker kryphål... trist!

Som jag uppfattar det så bedöms alla under samma kategori oavsett storlek och då hamnar exv. 4H-gårdar, hägn, djurparker eller "öppen gård" under samma tak. Sen var det visst ett max om 7 dagar/år eller 7 dagar i sträck/år som djuren fick förevisas (lite luddigt skrivet på hemsidan) och då finns det ju en liten möjlighet att ändå kunna öppna gården utan att ruinera sig på tillstånd.

Behöver nog ringa och prata med någon på berörd myndighet för att få riktiga svar.  :-\

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 aug-13 kl 17:31 »
Hej
Jag har arbetat på en fritidsgård där vi även hade ett "Djurhus". Några får,några getter,dessa fick killingar & lamm varje år,2 minigrisar,höns & kaniner,en stor voljär med undulater & parakiter. Vi hade tillstånd "Allmän förevisning av djur" Länsveterinären kom tillsammans med djurskyddsinpektörer vartannat år och kontrollerade att våra journaler stämde och att djuren mådde bra.

Ansökan om tillstånd betalar du bara en gång och om de skaffar allmogeraser i genbank så kan du få stöd för varje sort,på så vis blir det ett par tusenlappar i inkomst per år... Det är svårt att få en sådan verksamhet att bära sig,du behöver inkomster fr annat också... Antingen kafe eller liknande. På min arbetsplats hade vi bidrag fr kommunen  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

1151 gäster, 4 användare
PLund, simon.arvestrand, gorlan, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser