Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar For Dummies  (läst 6097 gånger)

Johan1983

• Halland
Vaktlar For Dummies
« skrivet: 04 aug-13 kl 18:59 »
...En sån bok finns kanske inte men det kanske hade varit önskvärt  :)

Hur som helst, jag är ny på forumet och funderar på att skaffa mig några vaktlar eller någon annan hönsfågel.
Familjen hade hönor för många år sedan men nu är det jag som är sugen på att skaffa.

Jag funderar på om jag ska göra dom ett bo på min inglasade balkong eller i trädgården?
Jag har läst mig till att dom är inte så knussliga med värme och läst mig till att japanska är bra för just det avseendet.

Det är inte för kött som jag planerar att skaffa hönsdjur utan för ägg och för att det är roligt med liv och rörelse.
Funderar på att köpa en billig äggkläckningsmaskin från Kina

Det finns många grundläggande saker som jag inte vet.

1. När dom kläcks, kan dom inte ligga kvar i äggkläckaren? Jag är rädd att ge dom för hög eller för låg temperatur.
Jag har odlingsbelysning, rätt starka glödlampor med vitt ljus. Dom avger faktiskt en del värme. Kan det vara för ljust?

2. Vad vill dom ha att äta?

3. Är det dumt att kläcka på hösten? Bättre att vänta till våren?

4. Funderar som sagt på att köpa en billig äggkläckningsmaskin från Kina. Är det en dålig plan?

5. Hur mycket utrymme behöver vaktlar?

Johan1983

• Halland
SV: Vaktlar For Dummies
« Svar #1 skrivet: 04 aug-13 kl 19:00 »
6. Vilken värmelampa rekommenderas? Vart köper man dom? Hur är det med lampan som jag nämner ovan eller en glödtrådslampa?

sunkan_85

• -
« Svar #2 skrivet: 05 aug-13 kl 20:09 »
Finns på granngården bara det ger värme funkar det. Vitt ljus blir vanliga höns galna av så man bör nog använda gul/rött

Johan1983

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 aug-13 kl 21:45 »
Finns på granngården bara det ger värme funkar det. Vitt ljus blir vanliga höns galna av så man bör nog använda gul/rött

Med galna så menar du inte positivt galna såsom när dom får en hand med goda frön?

Räcker det med plusgrader eller bör man ha rumstemperatur?
Hur är det om man sätter in en byggfläkt?

sunkan_85

• -
« Svar #4 skrivet: 11 aug-13 kl 18:56 »
ja inte bra galna har läst mig till att om man har vita vanliga lysrör till
vanliga höns kan de börja picka på varandra mm

är det ett stort utrymme så funkar nog en byggfläkt också
jag har fått lära mig att om vaktlarna får vila på vintern så dom inte värper så kan de leva upp till 5 år
för att de ska sluta värpa ska de ha ljus max 10 timmar tror jag det var.

dom trivs ju bäst i tempen 16-25 grader men klarar tydligen ganska många minusgrader
men man bör ju se till att inte vattnet fryser i alla fall så jag skulle nog försöka ha någon +grad

jag har ett litet isolerat hus till mina vaktlar "hundhus" med ett olje element sen en 8w lysrörslampa

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 11 aug-13 kl 20:37 »
Hej!
Till små kycklingar är vanlig värmelampa bäst. Lysrör som belysning är stressande för höns och vaktlar för att det blinkar. Osynligt för oss människor men för dem blir det som disco flimmer.

Bästa vaktel maten är kalkon start som man köper på granngården. Fodret behöver malas lite till små kycklingarna första veckorna. När de börjar värpa kan man blanda med lite värpfoder.

När man planerar var man ska ha sina vaktlar är det bra att veta att de luktar rätt mycket, så jag skulle rekommendera utomhus :)
Sen är vaktel tuppar rätt tuffa på sina hönor så de behöver trots sin lilla storlek relativt stor plats så de kan gå undan och gömma sig lite ibland.
Hur stort beror ju helt på hur många man har.

Vuxna vaktlar tål minusgrader men vill man ha ägg även vintertid så är ju lite värme att rekommendera. Annars får de en naturlig paus under vintern.

Bygg fläkt låter dyrt som uppvärmning :-\   ska ju helst vara ngt som tål en hel del damm utan att börja brinna. Jag har ingen värme till mina fjäderfän så där kan nog ngn annan komma med bättre förslag.

Det är hemskt kul med vaktlar och höns :D Lycka till!!

Johan1983

• Halland
« Svar #6 skrivet: 14 aug-13 kl 20:48 »
Jag köpte en 100w UV lampa, någon sa till mig att hennes 150w lampa grillade dom små kycklingarna så det var kanske inte direkt önskvärt :-)

Disco? Men då kanske man skulle köra lysrör på utvalda helgdagar?

Så du har oisolerat och ingen värme? Det går bra?

Nu ligger dom små äggen i kläckaren, jag tog relativt tätt mellanäggen eftersom dom hade en tendens att ramla, tippen skall ju vara neråt.
Så jag satte mellanväggarna väldigt tätt så att dom liksom kniper åt på äggen och håller dom i ett järngrepp. Nu när maskinen tippar åt än det ena och än det andra hållet så hänger äggen med väldigt bra.

Det är en King Suro så den roterar inte äggen utan hela maskinen

sunkan_85

• -
« Svar #7 skrivet: 14 aug-13 kl 21:33 »
spetsen måste inte vara neråt jag har haft mina ägg ligandes ner vid kläckning men jag haft 2 st ägg som har fått agerat fotboll av de som kläckts och jag tror de har drunknat på grund av det det viktiga är nog att dom får ligga ifred vid kläckning men när det ska vaggas ska spetsen vara ner så där har du gjort rätt val.

tänk på att om du la dom i maskinen i dag så är de väll typ vuxna i mitten av oktober och dom ska helst fått lite hull in för vintern så de kanske behöver lite stöd värme i början av vintern i alla fall skulle jag gett dom det.

själv håller min andra omgång ägg på att kläckas nu har fått 9st av 24st 3 st vickar det i och en har tyvärr dött innan den tog sig ut tror den blev kvävd av syskonet.

sen slakta jag 3 st tuppar i dag från min första om gång med vaktlar dom är runt 9-11v 

de var goda men inte så olik kyckling i smaken sen är jag ganska stor i maten så det kändes som en för rätt mer.

jag uppskattar mer äggen då.

Johan1983

• Halland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-13 kl 00:18 »
Sunkan, det låter som ett smeknamn på en tjej?
Roligt att inte alla tjejer isånafall är för blödiga för att slakta sina små sötnosar :-)
Men det är ju lantbruksdjur så man ska nog inte vara blödig.

Jag funderar på att skaffa kineser också. Dom kan inte bara sig med japaner gissar jag?

Men jag förutsätter att franska kan det?

Samt att de amerikanska inte kan det?
Dom amerikanska har väl helvita ägg?

sunkan_85

• -
« Svar #9 skrivet: 17 aug-13 kl 20:56 »
Jag är nog så långt i från kvinna man kan komma öl kagge och hår på bröstet. Jag hette Sundqvist i efternamn innan jag gifte mig.

Kineser är en annan art så dom kan inte fortplanta sig med varandra men de är så små så de duger knappt till varken mat eller ägg.
Visa amrikanska är japaner tror jag men är inte helt säker tror det var det son heter Texas A&M.

Johan1983

• Halland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-13 kl 01:34 »
My mistake :-)

Då kan det anses riskfritt att släppa in några kineser hos japanerna

Man kan väl inte ha kineser till något såsom ägg och kött?
Det är väl bara roliga små fåglar att titta på?

sunkan_85

• -
« Svar #11 skrivet: 18 aug-13 kl 13:32 »
Ja kineser är ett husdjur det går säkert bra att äta både ägg och fågel.
 tror de vuxna väger 60-90g
Så det går nog 5-6 st till en portion.

Och de amrikanska är tydligen mer för jakt. De växer långsamare och värper sämre en japaner om jag fatta allt rätt.

Så ska man ha för mat/ägg är japaner bäst.
Om man inte vill ha vanliga höns.

Johan1983

• Halland
« Svar #12 skrivet: 18 aug-13 kl 15:00 »
Ja kineser är ett husdjur det går säkert bra att äta både ägg och fågel.
 tror de vuxna väger 60-90g
Så det går nog 5-6 st till en portion.

Och de amrikanska är tydligen mer för jakt. De växer långsamare och värper sämre en japaner om jag fatta allt rätt.

Så ska man ha för mat/ägg är japaner bäst.
Om man inte vill ha vanliga höns.

Och då kan man utgå ifrån att Franska fläskvaktlar och japanska jättevaktlar ingår i den familjen.

Har du eller någon annan aning om hur dessa två alternativa vaktlar värper?

sunkan_85

• -
« Svar #13 skrivet: 18 aug-13 kl 21:06 »
det är japanska vaktlar med olika namn bara fransk fläsk är den största fram avlade japanska vaktel för att ge bra med kött.

man delar in dom i viktklaser typ mins inte exakta vikter utan ta det med en nypa salt

japansk vaktel
100-200

japansk jätte/jumbo
200-400

fransk fläsk/jumbo gigant/
400-500+

på ett ungefär så är det och de lägger större ägg ju större dom är men värper typ lika bra och alla dom namnen är japansk vaktel

så om du avlar på dina normala japaner och bara tar de största och avlar på så har du snart japanska jättar/jumbo...

men jag kan tänka mig att en stor tung fågel inte lever lika länge som en liten. sen blir de stora lite mer slöa påstås det.

Johan1983

• Halland
« Svar #14 skrivet: 19 aug-13 kl 00:10 »
Trevlig tabell, jag letade efter en sån igår när en familjemedlem frågade mig hur stora dom blir.
Vad jag menar är att om jag sätter in franska fläskisar i min flock så blir kanske nästa generation fåglar på 2-300 gram eftersom de är samma typ.
Små japanska tuppar, kan dom rent krasst genomföra ett samlag med en fläskis på 500+ gram?

sunkan_85

• -
« Svar #15 skrivet: 19 aug-13 kl 13:10 »
Ja det borde dom göra.
Men man bör undvika att ha vanliga hönor och en fläsk tupp det är nog inte så kul för höns när en 3x så stor tupp står på ryggen

Johan1983

• Halland
« Svar #16 skrivet: 19 aug-13 kl 15:48 »
Ja det borde dom göra.
Men man bör undvika att ha vanliga hönor och en fläsk tupp det är nog inte så kul för höns när en 3x så stor tupp står på ryggen

Nej, det blir nog rena våldtäkten.
Men tvärtom däremot kanske fungerar? kanske svårt för en liten japan att genomföra ett samlag med en fet fransyska?

Ur sitt sammanhang låter den här meningen väldigt konstig  :)

sunkan_85

• -
« Svar #17 skrivet: 19 aug-13 kl 16:17 »
jo jag tror nog att en liten tupp kommer intill dom har ju 2 hål de trycker mot varandra bara tupparna har ju ingen pennis

det funkar säkert med en stor tupp också men risken är den att hönan inte orkar bära tuppen och kanske bryter ben eller att något muskel fästa går sönder

Johan1983

• Halland
« Svar #18 skrivet: 21 aug-13 kl 01:04 »
jo jag tror nog att en liten tupp kommer intill dom har ju 2 hål de trycker mot varandra bara tupparna har ju ingen pennis

det funkar säkert med en stor tupp också men risken är den att hönan inte orkar bära tuppen och kanske bryter ben eller att något muskel fästa går sönder

Jag förstår, men kinesiska bör dom nog inte ge sig på.

Jag funderar också på bob White. Det går väl inte heller att korspollinera?

sunkan_85

• -
« Svar #19 skrivet: 21 aug-13 kl 07:50 »
Ja jag tror det är olika arter.
Kolla om du kan hitta det latinska namnet då ser du om de heter lika är det samma art. Då spelar det ingen roll om vi kallar dom japaner här och bob White i usa. Men jag tror inte att det är samma art.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
TuyetCody

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser