Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskiner i skogen  (läst 14527 gånger)

MagnusH

• Västergötland
SV: Maskiner i skogen
« Svar #20 skrivet: 27 nov-14 kl 10:38 »
Mycket tid i verkstan för den maskinen, tomtefrej! ;)

Jag kör vajerkran utan bomsväng, det fungerar bra. OM man står lutande och skall lyfta på stora stockar kan det bli problem, men för massaved har jag inte märkt något.

Man kan få en enkel vajerkran på blocket för 3-4 tusenlappar. Föreslår att du försöker fixa bromsarna på mf35:an, styrbromsar är bra i  skogen när man skall vända! Och bromsarna brukar vara lite ... eftersatta... på den modellen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 16 dec-14 kl 00:07 »
Vad är bomsväng? Är det något som automatiskt svänger in bommen mot vagnens mitt då man lyfter lasten? En sån har jag jobbat med en gång. Kändes lite råddig men fungerade.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 16 dec-14 kl 00:09 »
Jag har följande behov: kunna köra ut ved och timmer längs en ca 1 km lång väg. Det är ett skifte som är ca 30 m brett och drygt en km långt, alltså drygt 3 ha, som ligger 1-2 km från gården. Det är i stort sett hela min skog, som jag vill bruka för husbehovsändamål. Det finns 0,5 ha timmerskog längst bort och upp. Resten är mest ungskog. Det är delvis backig och blockig terräng. Det är mindre myrmark att passera. Det är en mindre bäck att passera, ca 3 meter bred. Det finns en enklare träbro över bäcken, men den håller nog inte för tyngre maskiner. Ett alternativ är att sälja denna bit till någon som har angränsande mark och försöka köpa en skogsbit närmare gården, men det är osäkert om det går. Så i den här frågan gäller det att hitta lämplig maskin för denna bit. Maskinen får förstås inte bli för dyr för då blir det ingen lönsamhet.
Vilken årstid blir bäst? Vintern? Skogen ligger i Dalarna. Snödjupet är olika olika år.
Och som sagt - vilken typ av maskin?
Fyrhjuling tilltalar mig inte. Dyr leksak och jag har aldrig gillat motorcyklar eller mopeder. Jag gillar traktorer.
Snöskoter kunde kanske gå men jag har knappast annan användning för en sån. Jag åker skidor när jag bara ska transportera mig själv på snö.
Jordbrukstraktor har jag användning för. Ska ändå skaffa en enklare och äldre sådan. Så något som bygger på en jordbrukstraktor vore intressant. Kanske med halvband då.
Jag funderar på att skaffa traktorgrävare. Om det kan kombineras vore det en variant.
Annars vore det nog bättre med en maskin som går på band.
Egentligen vore nog häst bäst. Men det dröjer nog 10 år till det är läge i så fall.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 16 dec-14 kl 00:14 »

addebadde

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 16 dec-14 kl 07:48 »

Annars vore det nog bättre med en maskin som går på band.
Egentligen vore nog häst bäst. Men det dröjer nog 10 år till det är läge i så fall.

Om det finns myrmark är ju en bandgående maskin bäst. Jag har en gammal järnhäst från Lennartsfors, begagnat brukar kunna vara överkomligt men kan vara svårhittat.

JFOT

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 16 dec-14 kl 08:39 »
Illrar brukar dyka upp begagnade på blocket etc och det låter ungefär som det du letar efter
Den röda på första sidan är en Iller. http://www.bandvagnar.se/index.htm

En mindre traktor med grävare funkar kanske också men det låter som det är för långt och för svår körning för att transportera några större mängder ved per runda och då tar det lång tid.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #26 skrivet: 16 dec-14 kl 10:51 »
Illrar brukar dyka upp begagnade på blocket etc och det låter ungefär som det du letar efter
Den röda på första sidan är en Iller. http://www.bandvagnar.se/index.htm

En mindre traktor med grävare funkar kanske också men det låter som det är för långt och för svår körning för att transportera några större mängder ved per runda och då tar det lång tid.

Det står faktiskt en liknande maskin "parkerad" i utkanten på en myrmark här i närheten. Jag ska ta kontakt med maskinens ägare.

Men hur kommer man över bäcken? Kanske inte krävs alltför stark bro eftersom vikten fördelas över banden? Och hur klarar den blockig och backig terräng? Man kan troligen köra i rågången längs med skiftet. Om jag skaffar traktorgrävare tänkte jag jämna till lite.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #27 skrivet: 16 dec-14 kl 12:09 »
Vad är det här för maskin, som är på omslaget?
http://skogen.se/sites/skogen.se/files/images/issues/tidningen-skogen-1114skugga.jpg

Alstor 8x8.

Kanske en av de bästa maskinerna i segementet "miniskotare", men prislappen startar ofta på 200k
även för en "sämre beg".

Ska du både ha skogsekipage, jordbrukstraktor, grävare (bandförsedd dessutom), i sas "en och samma maskin",
så kommer jag inte på något bättre än en Boxer 350 m timmervagn/halvbandssats + takmonterad kran, och kanske
köpa till grävutrustningen.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 16 dec-14 kl 18:49 »
Alstorn kostar lätt mer än vad 3ha skog är värt. Man får kanske sätta investeringen i proportion med användningen? ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 16 dec-14 kl 19:42 »
Alstorn kostar lätt mer än vad 3ha skog är värt. Man får kanske sätta investeringen i proportion med användningen? ;)

Definitivt. 200k är alldeles för mycket pengar. Jag bara frågade om maskinen för jag var nyfiken och den såg användbar ut.

Lainde

• -
« Svar #30 skrivet: 16 dec-14 kl 21:29 »

"Grållevarning"!. ;D

MagnusH

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 16 dec-14 kl 22:16 »
En MF-35:a är aldrig fel! Kan hittas för 15.000:- kanske, med 3-cyl Perkins.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #32 skrivet: 16 dec-14 kl 22:19 »
Men har väl ganska liten markfrigång om vi talar skogsbruk i ojämn terräng?

Lainde

• -
« Svar #33 skrivet: 16 dec-14 kl 22:34 »
Grållen användes flitigt i skogen (Halvbandsutrustad m timmervagn/"Domänsax" osv,), och den har väl inte mindre markfrigång än MF 35?.

Lainde

• -
« Svar #34 skrivet: 16 dec-14 kl 22:35 »
Vidhåller dock att "Boxern" är bättre, (billig i drift/pålitlig), men ngt dyrare i inköp

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #35 skrivet: 16 dec-14 kl 22:52 »
Grållen användes flitigt i skogen (Halvbandsutrustad m timmervagn/"Domänsax" osv,), och den har väl inte mindre markfrigång än MF 35?.

De är väl likvärdigt usla i den frågan.

JFOT

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 17 dec-14 kl 10:50 »
Det står faktiskt en liknande maskin "parkerad" i utkanten på en myrmark här i närheten. Jag ska ta kontakt med maskinens ägare.

Men hur kommer man över bäcken? Kanske inte krävs alltför stark bro eftersom vikten fördelas över banden? Och hur klarar den blockig och backig terräng? Man kan troligen köra i rågången längs med skiftet. Om jag skaffar traktorgrävare tänkte jag jämna till lite.

En iller väger inte så mycket så kraven på en bro är inte så höga men eftersom du har skog så det är väl inte heller några problem att förstärka bron?

Stora block är det få fordon som klarar men de flyttar du inte heller på med en traktorgrävare i de prisklasser dom du rör dig, blocken som är mindre klarar du antagligen med Illern men du får kolla upp det i förväg. De Illrar jag vet något om har bl a använts för att transportera utrustning i fjällvärlden så de klarar sten och lutningar men exakt hur mycket har jag inte koll på.

bjed0001

« Svar #37 skrivet: 18 dec-14 kl 12:09 »
Vidhåller dock att "Boxern" är bättre, (billig i drift/pålitlig), men ngt dyrare i inköp

Ett alternativ till Boxern är en Fordson Super Major. Ungefär samma prisklass, kanske till och med lite billigare men med 70 hk istället för Boxerns 55 hk. Ska man köra lite i skogen så är det trevligt med en traktor som har diffspärr och servo vilket ex. Grållen saknar. Tillsamman med rejäla kedjor på traktorn så duger de gott till att köra ut lite virke. Letar man lite så går det att hitta en gammal glapp skogskran att sätta på trepunktslyften alt på vagn för under 20 000.

Har man inget prestationskrav på sig och krånglar lite så kommer man rätt lång ut i terrängen med en jordbrukare. Stenar går att köra runt, bäck att köra genom, broar går att bygga osv. Har själv en liten Nokka kran på en MF 135 och en liten hemmagjord vedkärra efter. Det funkar gott även om jag upplever 135 som liten och klen så jag skulle nog inte gå på en 35...

Byracka

• -
« Svar #38 skrivet: 18 dec-14 kl 12:23 »
Har man inget prestationskrav på sig och krånglar lite så kommer man rätt lång ut i terrängen med en jordbrukare. Stenar går att köra runt, bäck att köra genom, broar går att bygga osv. Har själv en liten Nokka kran på en MF 135 och en liten hemmagjord vedkärra efter. Det funkar gott även om jag upplever 135 som liten och klen så jag skulle nog inte gå på en 35...

Hade inte du en 10-tonnare till att hämta brännved?

Lainde

• -
« Svar #39 skrivet: 18 dec-14 kl 12:44 »
Ett alternativ till Boxern är en Fordson Super Major. Ungefär samma prisklass, kanske till och med lite billigare men med 70 hk istället för Boxerns 55 hk.

Absolut!

En släkting köpte och renoverade upp en Supermajor för bra många år sedan och den har garanterat "tuffat" ut några 100 m3 i både brännved, massa och timmer utan problem.
Förutom traktorn så är det en väl beg "Star" kran på 3 punkten, och stommen i timmervagnet kommer från ett gammalt 4 hjuligt hästvagn.
Ok!,,,, det är väl inte "jordens bekvämaste eller pråligaste ekipage", men det funkar bra för att "driva runt" sommarstället med 8 ha produktiv skogsmark.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 4 användare
Bokohammare, Smålandstokarna, skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser