Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya förenklade formler för generatorberäkningar  (läst 5908 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Re:Nya förenklade formler för generatorberäkningar
« Svar #20 skrivet: 18 feb-07 kl 13:22 »
Jag tränger emellan med lite vindkraft och jag har nu förstått att min tanke bakom gårdagens formler var fel, men resultatet blir ändå rätt, så formlerna gäller.

Detta gäller alltså för standardmodellen av PMG, 3-fas, Y-kopplade och med tre spolar i serie och med magneter 50 x 25 x12 mm.

Först räknar man alltså ut antal lindningsvarv/fas med:

N = U x 3 - (U/12)

För att sedan räkna ut trådens diameter är det lättare att räkna ut resistansen över en spole (3-fas, Y-kopplad).

Rspole = U2 / (D2 x 432)

U = batterispänning
D = turbinens diameter i meter

Därefter räknar man ut hur många meter lindningstråd en spole innehåller:

trådlängd = N / 4,6

Sedan trådens area:

trådarea = (0,02 x trådlängd) / Rspole

...och till sist trådans diameter:

Tråddiameter = kvadratroten ur (trådarea / 0,785)

Med antalet lindningsvarv styr man när generatorn ska börja ladda batterierna, strax före 3 m/s, eller något senare.
Eftersom generatorns effekt stiger linjärt har man då också möjlighet att styra hur brant den lijära linjen ska vara med hjälp av trådens area. En grövre tråd och färre lindningsvarv ger brantare stigning och en tunnare tråd med fler lindningsvarv ger en flackare kurva.

Väljer man den brantare linjen för högre effekt vid kraftigare vind måste laddspänning uppnås senare, annars bryter linjen igenom den börjda kurvan som är turbinens effekt och då stallar den.
En mer flack linje tillåter att laddningen påbörjas tidigare, men då får  man inte samma effekt vid kraftigare vind, samtidigt som generatorn lättare överhettas. Turbinen måste därför vika av från vinden tidigare om man väljer det alternativet.

Eftersom medelvinden är låg är det ganska ointressant om vindkraftverket ger hög effekt vid orkanvindar, så en avvägning får göras.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #21 skrivet: 18 feb-07 kl 13:45 »
Hej!

Centrifugalregulatorn borde fungera från lägre än 20 rpm och uppåt till kanske 4000 rpm, beroende på utformning av geometri, vikter motfjädrar etc. I en bil med 4-taktsmotor snurrar fördelaren med halva varvtalet mot motorn.

Om man tar en hink vatten i handen och börjar snurra, så dröjer det inte länge förrän hinken lyfter.

Detta borde kunna utnyttjas både till reglering av luftgap och reglering av broms, eller för att vrida snurran ur vindriktningen om den skenar.

Edgar
« Senast ändrad: 18 feb-07 kl 13:45 av Edgar »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #22 skrivet: 18 feb-07 kl 21:58 »
Ja, det finns folk som håller på med något liknande för att få bladen att vrida, men jag tror det är vridmomentet de utnyttjar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser