Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69545 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Foder förr och nu
« Svar #640 skrivet: 09 aug-13 kl 09:51 »
'Sedär...   

Ugglans samanfattade det fullständigt  ;D

[o.t]
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 12:19 av Sirpa »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens

• Gäst
« Svar #641 skrivet: 09 aug-13 kl 10:01 »

En bra skrift där dom även skriver att animaliska proteiner är livsnödvändiga. Och det är ju det jag försökt säja hela mötet

Förlåt mig, men nu har du väl ändå läst texten som fan läser bibeln?

Det står ju uppradat ett antal fullgoda vegetabiliska alternativ som täcker upp behovet av aminosyror.
Synd att texten är skyddad, så den inte går att kopiera in här.

Maria C S

• Småland
« Svar #642 skrivet: 09 aug-13 kl 10:03 »
Njaeä .

Om du tex ger både ärtor och raps så har du kompletterat de där aminosyrorna . Raps är rikt på de som är brist på i ärtorna .
Potatis proteinet är det absolut bästa när det gäller samansättningen av aminosyrorna och kan utan vidare ersätta sojan . Det har bättre värden än sojan .

Så idag då man har lärt sig att plocka isär och sätta ihop det här så kan man sätta samman ett fullvärdigt foder med vegetabilier även till hönsen .

Tack Karlsdotter !
Så hederliga potatis är förr som nu en god bas om man inte har mask.
Ditt inlägg fick mej även att titta på Ekologisk raps odling som ju är en gröda som sprutas massor.
Och jag blev lite sugen på att testa det i framtiden (odling alltså)

Många av oss här håller ju på med självförsörjning och för min del handlar det mycket om att finna vägar att ha allt i det egna systemet, dvs odla även djurens mat.

Om ni verkligen fått fram blandningar som helt och fullt kan ersätta animaliska proteiner så kan jag bara gratulera.
Bevis för den saken för min del är gamla höns som man ju bara kan finna hos hobby odlare och då ska dom ju bo enbart i bur, de flesta hobby hållare av höns har dom ju ute när säsong är.
Nu skiljer det ju stort mellan raser med så.. framtiden får visa hur det ligger till.... kanske.

Jag försökte en gång i tiden göra eget foder till angorakaniner som ju kräver massor med protein till ull produktionen och det var och blev för mej omöjligt att få ihop en tillräckigt bra foderblandning som inte volym mässigt blev så stor så dom inte orkade äta upp allt under ett dygn.
Så jag vet att det är komplexa saker att få ihop rätt sammansättning på proteiner.
Men kaniner är växtätare.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #643 skrivet: 09 aug-13 kl 10:17 »
Nu blir det ett ett inlägg till...

Ni menar att om man ger djur mat är man foderföretagare. Detta gäller enligt er beroende på att man dels lagrar foder, dels tillverkar foder om man antingen lägger ihop två foderprodukter eller bestämmer sig för att ge ett djur livsmedel (som ni då menar upphör att vara livsmedel och blir foder).

I broschyren med råd för foderföretagare står att läsa följande:

För fodertillverkare, importörer och annan verksamhet med foder krävs det ett godkännande eller en särskild registrering för:
•Tillverkning och lagring av ett foder som innehåller läkemedel.
•Tillverkning och utsläppande på markanden av en del fodertillsatser, samt förblandningar och foderblandningar som innehåller vissa fodertillsatser.
•Tillverkning av foderblandningar som innehåller fiskmjöl, di- och trikalciumfosfat, blodmjöl och blodprodukter.
•Införsel, hantering och lagring av animaliska biprodukter.
•Försäljning av icke värmebehandlat spannmål.
Tillverkning av sällskapsdjursfoder med animaliska råvaror

Med tanke på att ni menar tillverkar foder om man blandar, lagrar, transporterar eller bestämmer sig för att ett livsmedel ska ätas av ett djur förmodar jag att ni anser att ovanstående text också gäller er. För visst gäller hela texten er och inte bara de delar som passar?
[o.t]
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 12:23 av Sirpa »
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

johe71

« Svar #644 skrivet: 09 aug-13 kl 10:30 »
Jag förutsätter att du har godkännande eller särskild registrering för din tillverkning av sällskapsdjursfoder.

läser man (och gör ett försök att förstå utan att vrida det 100 gånger för att försöka hitta ett kryphål) hela texten innan man kommenterar så brukar det hjälpa, det står också i texten ett antal undantag, tex

Du behöver inte anmäla:  enskild produktion av foder…för icke-livsmedelsproducerande djur, t.ex. sällskapsdjur som hund och katt.

så nej,  99,9999% av landets hundägare bryter inte mot lagen eftersom de enligt lagen inte behöver registrera sig...

det står också i texten
Du behöver inte anmäla: utfodring av... livsmedelsproducerande djur om du som primärproducenten bara levererar små mängder  primärprodukter (livsmedel) direkt till konsumenter

så någon som har lite hobbyhönor och säljer lite ägg behöver inte heller anmäla sig som foderföretagare - däremot så är du fortfarande foderföretagare och skyldigheten att följa reglerna försvinner inte bara för att man inte behöver anmäla det

Existens

• Gäst
« Svar #645 skrivet: 09 aug-13 kl 10:48 »
fick mej även att titta på Ekologisk raps odling som ju är en gröda som sprutas massor.

Hur menade du nu?  Sprutas ekologisk raps 'massor' ?

Skogsvilde

• -
« Svar #646 skrivet: 09 aug-13 kl 10:59 »
visst är lagen om att man inte skall ge Animalier till djur bra.
Men hur kan man ens tro från myndighetshåll tro att den efterlevs speciellt bra när inte ens livsmedelsföretag bryr sig om att anmäla sin verksamhet till kommunen.
Visst det finns medvetna och påstridiga enskilda medborgare  som tjatar hål i örat på oss om att det visst finns en lag och se nu till att följa den.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17266566.ab

Men inte nödvändigtvis.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #647 skrivet: 09 aug-13 kl 11:05 »
Man försöker ju slippa sjukdomar som kan få stora följder för hela sverige ! Och kommer de in hit så spelar det ingen roll om det är hos den som har 5 hobbyhöns eller ett stort hönseri . Verkan av det blir lika illa .
Så reglerna om smittsamma sjukdomar ska gälla alla då det inte spelar nån roll vem som för in det i landet .
Det handlar om högst smittsamma sjukdomar och inte en liten nysning utan de här sjukdomarna kan stoppa alla transporter av någon form av mat till andra länder och det påverkar ekonomin .
De här sjukdomarna botas inte med en tablett så är det bra utan med dyra program som måste följas upp år efter år och som kan stoppa vissa sätt att hålla djur för framtiden .

Så nog tycker jag det är skit att vissa rtor att det här inte gäller dem .

Om du läste vad jag skrev, så skrev jag inte att regler inte behövs, utan att det är orimligt att samma regler ska tillämpas på den som har fem höns, som på den som har 500, eller 50000. Dessa hönsägare har vitt skilda förutsättningar, och då behövs viss nyansering för att uppnå samma sak. Problemet med regler som inte är nyanserade, och inte känns rimliga är att många kommer att strunta i dem, och då gör de ingen nytta.

Några enstaka kommer att strunta i regler hur rimliga de än är, men känns de orimliga så lär fler strunta i dem, och det uppstår en allmän acceptans för att strunta i reglerna. Därför är diskussionen viktig, samt att föra den på ett lite trevligare sätt än som gjorts i den här tråden. Man kan diskutera åsikter, både om foder i sig, och om regler och deras rimlighet utan att gå till frontalangrepp på den person som tycker annorlunda. Eller, man borde kunna det tycker jag.

Sen tycker jag att din beskrivning av sjukdomar påminner lite om åttitalets aidsskräck. Det låter lite som att samhället kommer att kollapsa om någons hönor får picka lite på ett avgnagt ben, eller råkarkomma åt en tappad ostbit... Var ligger rimligheten? Och, är det inte betydligt större risker för smittor med alla hönsbytardagar och djurmarknader som anordnas? Eller folk som importerar udda raser för att få djur med ett spektakulärt utseende?

Maria C S

• Småland
« Svar #648 skrivet: 09 aug-13 kl 11:25 »
Hur menade du nu?  Sprutas ekologisk raps 'massor' ?

Sorry... Nä ekologiskt raps sprutas inte, missade ett komma  :-[, vanlig raps sprutas massor.
Ursäkta slarvet  :-[ :-[ :-[

Så här skulle det ha stått:
fick mej även att titta på Ekologisk raps odling, som ju är en gröda som sprutas massor i traditionellt jordbruk.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #649 skrivet: 09 aug-13 kl 11:47 »
Om du läste vad jag skrev, så skrev jag inte att regler inte behövs, utan att det är orimligt att samma regler ska tillämpas på den som har fem höns, som på den som har 500, eller 50000. Dessa hönsägare har vitt skilda förutsättningar, och då behövs viss nyansering för att uppnå samma sak. Problemet med regler som inte är nyanserade, och inte känns rimliga är att många kommer att strunta i dem, och då gör de ingen nytta.

Några enstaka kommer att strunta i regler hur rimliga de än är, men känns de orimliga så lär fler strunta i dem, och det uppstår en allmän acceptans för att strunta i reglerna. Därför är diskussionen viktig, samt att föra den på ett lite trevligare sätt än som gjorts i den här tråden. Man kan diskutera åsikter, både om foder i sig, och om regler och deras rimlighet utan att gå till frontalangrepp på den person som tycker annorlunda. Eller, man borde kunna det tycker jag.

Sen tycker jag att din beskrivning av sjukdomar påminner lite om åttitalets aidsskräck. Det låter lite som att samhället kommer att kollapsa om någons hönor får picka lite på ett avgnagt ben, eller råkarkomma åt en tappad ostbit... Var ligger rimligheten? Och, är det inte betydligt större risker för smittor med alla hönsbytardagar och djurmarknader som anordnas? Eller folk som importerar udda raser för att få djur med ett spektakulärt utseende?

Jo men jag skriver ju att det inte spelar nån roll då effekten för samhället blir den samma om dessa sjukdomar kommer in i landet .
Så det är högst relevant även för små hönsägare att lära sig vilka regler som finns och följa dem så kanske sjukdomen inte kommer att sprida sig via dessa hönsbytardagar eller äggförsäljning .

Existens

• Gäst
« Svar #650 skrivet: 09 aug-13 kl 11:53 »
Och, är det inte betydligt större risker för smittor med alla hönsbytardagar och djurmarknader som anordnas? Eller folk som importerar udda raser för att få djur med ett spektakulärt utseende?

Jo, men där ger du ju själv exempel på saker som kan sprida sjukdomar, och alltså borde motivera även små hobbydjurhållare att följa regler.

Vid larmen om fågelinfluensa och newcastle så ställs ju hönsbytardagarna in och de flesta verkar ju acceptera detta, även om det då och då förekommer trådar här med folk som ondgör sig över att dom inte får åka med sina höns, eller släppa ut dom.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #651 skrivet: 09 aug-13 kl 11:55 »
Men nu tycks du ju bara hoppa in på ett ställe och skriva av dig vad du tror och tycker.

Tråden har på ett tydligt sätt, och med tydliga besked från namngivna myndighetspersoner ( till skillnad mot de hemliga som förekom tidigare) gett besked på de frågor som ställts.

Men när folk kämpar med näbbar och klor för att aktivt misstolka t.ex en mening som den här:
*I den stund man bestämmer sig för att en vara
ska användas för utfodring är produkten ett foder.
*

, så kommer tjafsandet att fortsätta.

I den stund man kommer överens om att så här lyder reglerna, då kan man påbörja en diskussion om deras rimlighet.

Jag har personligen lite svårt att se varför en regel bara ska gälla somliga, men det är som sagt en annan diskussion.

Visst, jag har inte läst alla inlägg i den här tråden. Det är väldigt många inlägg, på inte alls lika många dagar, och allt för många inlägg som inte alls är särskilt trevliga. Som inte handlar om grundfrågan, utan snarare att trycka till den som uttalar en motsatt åsikt. Vart leder det?

Tyvärr är du ganska aggressiv i ditt sätt att utmåla småskalighet, i detta fallet småskaliga hönshållare, som problem, som struntar i regler och fuskar med allt. Då svarar naturligtvis någon annan ganska aggressivt tillbaks, och de som försöker få någon klarhet i vad som gäller försvinner nånstans i alla otrevligheter. Jag har säkerligen missat något informativt inlägg, eftersom jag mår lätt illa av den otrevliga ton den här tråden har tagit.

[o.t]
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 12:35 av Sirpa »

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #652 skrivet: 09 aug-13 kl 12:00 »
Jo, men där ger du ju själv exempel på saker som kan sprida sjukdomar, och alltså borde motivera även små hobbydjurhållare att följa regler.

Jag skulle nog kunna skriva femtio gånger att det visst behövs regler, och du väljer ändå att skriva mig på näsan att jag skulle antyda att hobbydjurhållare inte skulle behöva följa regler. Det gör jag inte! Det jag säger är att det behöver finnas regler som passar småskalighet för att öka motivationen att följa dem.

Därför kan man diskutera rimligheten på väldigt många plan. Regler som känns rimliga för en stor andel av dem reglerna gäller, kommer också att efterlevas i högre grad än regler som känns orimliga. Där kan en öppen respektfull diskussion öka motivationen att följa regler, om man kan förklara varför utan att få den man diskuterar med att känna sig provocerad eller attackerad.

Existens

• Gäst
« Svar #653 skrivet: 09 aug-13 kl 12:01 »
[o.t]

Nej, den här gången har du faktiskt fel.  Jag förstod verkligen inte hur Maria menade, även om jag hoppades att det var ett syftningsfel, och därför försökte jag på ett vänligt sätt be henne förklara.

Orsaken är helt enkelt att vi tidigare haft lite diskussioner angående sprutning i ekologisk odling och att man faktiskt kan spruta även i såna odlingar. men med rätt preparat då.
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 12:37 av Sirpa »

Existens

• Gäst
« Svar #654 skrivet: 09 aug-13 kl 12:06 »
Jag skulle nog kunna skriva femtio gånger att det visst behövs regler, och du väljer ändå att skriva mig på näsan att jag skulle antyda att hobbydjurhållare inte skulle behöva följa regler. Det gör jag inte! Det jag säger är att det behöver finnas regler som passar småskalighet för att öka motivationen att följa dem.

Ok, men hur skulle du då vilja se den här specifika regeln anpassad till hobbyhöns?

Själv tycker jag mest diskussionen är märklig eftersom jag ser detta som ett icke-problem och den av alla regler som är bland det enklaste att följa.

Höns behöver inte kött.
Det finns fullgoda vegetabiliska foder.
Regeln hindrar inte hönsen från att picka maskar och småkryp.

Maria C S

• Småland
« Svar #655 skrivet: 09 aug-13 kl 12:24 »
Nej, den här gången har du faktiskt fel.  Jag förstod verkligen inte hur Maria menade, även om jag hoppades att det var ett syftningsfel, och därför försökte jag på ett vänligt sätt be henne förklara.

Orsaken är helt enkelt att vi tidigare haft lite diskussioner angående sprutning i ekologisk odling och att man faktiskt kan spruta även i såna odlingar. men med rätt preparat då.

Det var jag som skrev felaktigt och ofullständigt. Och som Existens skriver så får dom spruta med vissa preparat.
Tack Existens ! Blev väldigt fel.

Raps baggar har dom inget större skydd mot men det läggs ner mycket tid på kultivering mot ogräs.
Raps är en besvärlig gröda att odla och jag blev sugen på att i framtiden testa småskalig samodling utan preparat.
Vet inte var man kan köpa ekologiskt utsäde som hobby odlare dock, men det kanske löser sig.

Satt igår kväll och läste om eko jordbruket, all heder åt alla som väljer bort gifter och konst gödsel.
Även ni som gör foder och föder upp storskaligt så människor kan få välja bättre alternativ.

Jag förstår mycket väl räddslan för att få in smitta om man har stora anläggningar.
Och jag hoppas att hobby odlarna förstår att sanera skor och kläder om man ska besöka nåt större hönseri.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #656 skrivet: 09 aug-13 kl 12:45 »
Finns sjukdomar i sverige som drabbar höns och som bara har visat sig bland hobbyhönsen och inte bland de stora hönserierna .
Det går att läsa på svas sida om djursjukdomar .
Bla att höns blir sjuka av att äta möss och kadaver och ibland med sjukdomar som även smittar människor .

Skogsvilde

• -
« Svar #657 skrivet: 09 aug-13 kl 13:26 »
Finns sjukdomar i sverige som drabbar höns och som bara har visat sig bland hobbyhönsen och inte bland de stora hönserierna .
Bla att höns blir sjuka av att äta möss och kadaver och ibland med sjukdomar som även smittar människor .
Finns det någon sannolikhetsberäkning som du kan hänvisa till?
Typ farligheten när det gäller fästingbett där 1 av 10 drabbas av sjukdomar, denna sannolikhets nivå repeterar sig i det fallet till om absolut dödligaste.

Det är väldigt intressant att veta hur stor risken är för att saker och ting skall hända.
Jag vet tex att när jag kliver ur sängen så finns det en risk att jag skulle kunna dö den dagen, väljer jag att köra motorcykel i 200 km/h utan hjälm eller skyddskläder så är risken väldigt stor, väljer jag att lungt och sansat pyssla i trädgården med handverktyg så är risken betydligt mindre.
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 12:39 av Sirpa »
Men inte nödvändigtvis.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #658 skrivet: 09 aug-13 kl 13:32 »
Ok, men hur skulle du då vilja se den här specifika regeln anpassad till hobbyhöns?

Själv tycker jag mest diskussionen är märklig eftersom jag ser detta som ett icke-problem och den av alla regler som är bland det enklaste att följa.

Höns behöver inte kött.
Det finns fullgoda vegetabiliska foder.
Regeln hindrar inte hönsen från att picka maskar och småkryp.

Tja, jag har ingen ambition att formulera regler. Jag vill bilda mig en uppfattning om de regler som gäller. Det har ju i den hör tråden diskuterats matavfall utan definition. Det har diskuterats animalier, och hakat upp sig på kött. Frågan är bara varför det då blir en sån hangup på ett icke-problem (vilket jag också ser det som, för köttet tänker jag äta upp själv!)? Jag tycker också att diskussionen är märklig, då jag har svårt att tro att det är nåt stort problem.

Intressant kan dock vara det där med vad som är matavfall, och hur pass preciserat det är. För trådstarten handlar ju kanske om att slippa köpa säckat foder från storproducent långt bort... Alltså, aspekter på en mer självhushållande hönshållnng...

Och vem fodrar med möss och kadaver? Om reglerna fungerar som de ska, så ska det väl innebära att man ska kunna lita på att det inte förekommer kadavermjöl i de fodersäckar man köper hos Lantmännen? Jag tror dock inte att så många slänger kadavret till hönsen när musfällan slår igen under vasken. Däremot kanske man inte bara kan slänga ut musen i närmaste buskage om man har frigående höns... Vilda djur som självdör i hönsens närhet är dock lite svårare att skydda dem mot. Men då har man knappast utfodrat dem med kadavret.

Halte

• Gäst
« Svar #659 skrivet: 09 aug-13 kl 13:35 »
Regler regler regler... Snart blir det fasen förbjudet att tänka själv överhuvudtaget.  Det ska ta mig faan finnas regler för precis allt, knappt man får skita längre utan överinseende från berörda myndigheter.

Regler är ju ett effektivt sätt att döda nytänkande på samt att fösa in alla i samma fålla och mall... Tänk inte själva, allt är förbjudet tills det uttryckligen okej:ats av en av våra många kompetenta byråkrater. .

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 3 användare
RickardR, LarryGeano, jws jws

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser