Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken typ av acctankar är bäst  (läst 3177 gånger)

ulfgustav

• Lappland
Vilken typ av acctankar är bäst
« skrivet: 01 aug-13 kl 08:20 »
Vilken typ av acctankar är bäst.
Kommer att installera ny panna under hösten och skall då in med acc tankar totalt 1500 l
1 tank med beredare och elpatron. Vad skall man välja rund eller rektangulära tankar? Fabrikat? Har inte plats att ta in en enda 1500 l tank

Tips emottages

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vilken typ av acctankar är bäst
« Svar #1 skrivet: 01 aug-13 kl 09:36 »
Vi satte in två stycken runda 750liters i villan vi hade förut. Vi hade slingor istället för beredare vilket jag var mycket nöjd med. Tankarna var isolerade med polyuretanskum.

Hade vi gjort om jobbet idag så hade det nog sannolikt blivit en platsbyggd rektangulär, då får man nämligen plats med fler liter på samma golvyta.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-13 kl 09:54 »
Jag tycker de här är smidiga. Har använt 750 liters modellen. De blir ju lite mindre när man kan isolera dem på plats.

http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/ackumulatortankar-2/oisolerad/

granis

« Svar #3 skrivet: 01 aug-13 kl 10:28 »
Satsa på en tekniktank med två varmvattenslingor alt 1 lång som går från botten ända upp till toppen. Då har du möjlighet att få ut maximalt med energi ur tanken. De är ju lite dyrare men finns att få för ca 10'.  Dessutom kanske det blir aktuellt med solvärme(?) någon dag och då är allt förberett. Som slavtank är väl de runda betydligt billigare om du inte tänkt dig ett lågtryckssystem. Färdigisolerade med 100 mm PUR är riktigt bra, annars går det ju utmärkt att isolera på egen hand, men ta i rejält med isolering, 150-200 mm på toppen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 aug-13 kl 11:05 »
En slinga i botten kan ju vara smart om man har minsta tanke på att sätta in solvärmare i framtiden. Ett par tusen extra nu och slippa anslutningsproblemet sedan. Men jag förstår inte varför en slinga från botten till toppen, energin tar man ju ut i toppen i alla fall ???

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 01 aug-13 kl 18:48 »
Varför en slinga från botten?? Jo tänk dig att vi pumpar upp 4gr kallt vatten rätt in i toppen på acktanken.Då ska du alltså värma upp vattnet med tex 80 gradigt vatten som skulle blivit värme på elementen.Om du istället skickar in kallvattnet i botten på tanken så värms det av solfångar värmen ,sen passerar det returvattnet från elementen som har lite värme kvar.Du har alltså förvärmt vattnet med "outnyttjad" värme på vägen upp och behöver bara värma resten .

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 01 aug-13 kl 18:55 »
Hej!

En oval tank tar "mindre plats" än runda.

Jag köpte en tant från Molle-pannan- beställde exakt så lång jag fick plats och extra hög och det var inte jättedyrt!

Jag valde en med dubbla vv-slingor, är nöjd! Ångrar att jag inte köpte solvärmeslinga.

mvh/bosse

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 01 aug-13 kl 18:58 »
En slinga i botten kan ju vara smart om man har minsta tanke på att sätta in solvärmare i framtiden. Ett par tusen extra nu och slippa anslutningsproblemet sedan. Men jag förstår inte varför en slinga från botten till toppen, energin tar man ju ut i toppen i alla fall ???

Hej!
Du vill ju ha så kallt vatten som möjligt i botten- du vill ju spara varmt i toppen, man vill ju bibehålla skiktningen. Därför är vv- slingans "in" i botten och "ut" i toppen.

mvh/ bosse

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 01 aug-13 kl 19:26 »
Hej!
Du vill ju ha så kallt vatten som möjligt i botten- du vill ju spara varmt i toppen, man vill ju bibehålla skiktningen. Därför är vv- slingans "in" i botten och "ut" i toppen.

mvh/ bosse
Jo, nu förstår jag :-[ Om man använder mycket varmvatten är det ju helt klart en smart lösning som motiverar extra slinga och kopplingar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 aug-13 kl 19:31 »
Ångrar att jag inte köpte solvärmeslinga.

mvh/bosse

Jag med

Ahlman

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 04 aug-13 kl 09:16 »
Men solvärme blir ju inte på något vis lönsamt hur man än ser det! Inget att ångra att man glömt bort solslinga.

För tappvattnet är en tappvattenautomat (plattvärmeväxlare) bra altermativ till en lång slinga eftersom kopparen blivit så dyr.

1500 liter tank är alldeles för lite för en vedpanna av normal storlek.
Kan du inte få in större tank så är det ett ekonomiskt lönsamt alternativ att installera pelletseldning och sälja veden till stadsbor som betalar rövarpriser för ved  till att "myselda".
En granne får hela årsförbrukningen av pellets betald genom att hugga och sälja lite ved! Då slipper han också allt jobb med själva eldningen och tömmer bara askan ut pannan en gång i månaden.

ca

« Svar #11 skrivet: 04 aug-13 kl 13:23 »
Har haft 15 kvm solfångare installerat sedan 30 år tillbaka och enda underhållet är ett byte av frostskyddsvätska under denna tid.Installationen utfördes till 90% av mig själv och slutnotan blev 13 800:-. I detta ingick 2 st 750 liters acktankar som även behövdes för vedeldningens skull så denna kostnad skulle egentligen inte enbart belasta solvärmeinstallationen, men det bjuder jag på. Med uppfödande av 3 barn som sedermera kom upp i tonåren och dettas medföljande renlighetsiver har jag absolut ingen förståelse för Ahlmans skeptisism. Lågt räknat kan man anta att solfångarna gett 7000 kwh/år, vilket innebär att de för länge sedan skulle betalat sig även om jag haft värmepump (vilket jag även har) i botten, och de visar absolut inga tecken på att vilja sluta producera värme o varmvatten även i framtiden. Det finns naturligtvis sådana som "bara", ofta på inrådan av okunniga rörentreprenörer, sätter in en 300 liters varmvattenberedare och ansluter 4 kvm solfångare till denna och förväntar sig en snabb återbetalning av investeringen, som ofta kan uppgå til 60-70000:-, som möjligtvis kan uttala sig som i tidigare inlägg men riskerar i längden att visa dåligt omdöme när övrig värmetillförsel ökar i pris. Fundera lite på vad 1 kwh kommer att kosta om 30-40 år när solvärmen fortfarande är gratis.

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 04 aug-13 kl 14:55 »
Om man ska kolla på saker som inte är lönsam så bör man först låta bli att köpa bil tex. Att en 1500 l tank är för liten håller jag helt med om.Men sen beror det på utrymmet om större tank får plats.Sen att den större delen av rörmockarna är dåligt insatt i ackumulerings teknik håller jag också med om.Finessen med solfångare är att den sköter värmen skälv i huset på sommaren då man vill göra annat än bära ved och pellets säckar.

Ahlman

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 04 aug-13 kl 15:23 »
Så länge det blir billigare varmvatten på sommaren med en elberedare än med en solfångare så är valet solklart för den som räknar efter lite och inte bara lyssnar på andra. :)

Gottfrid

• -
« Svar #14 skrivet: 04 aug-13 kl 17:17 »
Vad kostar det att köra elberedaren från maj til oktober då??

ca

« Svar #15 skrivet: 04 aug-13 kl 18:49 »
Beror på hur mycket varmvatten du använder under denna tid. En sådan leksakslösning , med 300 liters beredare som tidigare nämnts, halverar ungefär varmvattenbehovet, som brukar ligga runt 5-6000 kwh, /år.  om du inte har hemmaboende tonåringar.  Spar du då 2500-3500:-/år  så tar det  säkert drygt 15 år innan anläggningen har betalat sig, därför bör även anläggningen göras större och inkopplas till värmesystemet. Det första som blir lidande då solen varit sparsam är varmvattnet, som bör vara 60 grader för att benämnas som sådant, men om du skickar 35-gradigt vatten, som solfångaren även mulna höstdagar enkelt klarar,  på radiatorerna så räcker detta ganska långt fram på hösten vilket ger en helt annan payofftid på anläggningen. En dubbelt så stor anläggning kostar inte dubbelt så mycket. En 4 ggr så stor anläggning blir ännu billigare /kvm solfångare. Som längst har jag klarat både varmvatten och värme fram till 2 nov  2007, trots att taklutningen där de ligger bara är 47 grader, innan någon annan värme tillsatts, men normalt har varit att man behövt stödelda med några dars mellanrum redan från 0kt. Detta är i ett sekelskifteshus på 229 kvm. Idag är effektiviteten på bra solfångare betydligt bättre än mina.  Att köpa en bil, som Gottfrid nämner,och som redan första året kan ha sjunkit lika mycket i pris som en hel solfångaranläggning finns exempel på  och torde inte ens för den mest inbitne solfångarskeptikern vara särskilt attraktivt.

Ahlman

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 04 aug-13 kl 22:15 »
Gör man av med så mycket varmvatten lever man inte ett normalt sparsamt liv.
Många har en mycket liten varmvattenförbrukning sommartid.
Man ska passa sig för modenyckerna och se till vad saker och ting kommer att kosta i verkligheten.

ca

« Svar #17 skrivet: 05 aug-13 kl 06:41 »
   Sparsamt,nej men dock ett genomsnitt i sverige.    http://www.eon.se/upload/eon.se/dokument/privatkund/energiradgivning/Energisparboken_slutlig.pdf         Modenyck kan man väl inte säga om ngt som funnits kommersiellt  sen tidigt 70-tal ? I den kategorin ligger väl värmepumpar sämre till?

bo_i_dala

« Svar #18 skrivet: 05 aug-13 kl 07:50 »
Hej!
Värma vatten med el är dyrt! Är det någon som mätt hur många kWh en vv-beredare drar på ett år?

Om jag kunnat värma med solen- om så bara 4 månader/ år- hade jag varit nöjd....
Mvh/ bosse

Ahlman

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 05 aug-13 kl 08:35 »
bo_i_dala du resonerar inte riktigt här.
Först måste du räkna ut hur mycket och hur varmt varmvatten du förbrukar under de här 4 månaderna. Hos de flesta familjer är varmvattenförbrukningen låg sommartid.
Sedan räknar du ut hur mycket det kostar att värma detta vatten med el till gängse sommarpris på el..
Sedan över till solfångarna. Låt säga att du lånar 40000 i bank till en mindre solfångaranläggning till i genomsnitt 5% ränta under 20 år.
Genomsnittlig livslängd för solfångare ligger på 15-20 år,sedan är det dags att köpa nytt.
Din årskostnd för solfångarvattnet blir alltså 2000 kr.

Kostar det 2000 att värma sommarvattnet med el går det jämnt ut.
Nog bör då elförbukningen ligga på minst 3000 för sommarvattnet innan man då funderar på att släp opp en massa förfulande solfångare och ta upp plats i källaren med tekniktank.
Extra takskottning vintertid hör till jobbet med solfångrna.

De som skriver på Alternativ.nu tillhör inte något genomsnitt av personer utan är förmodligtvis personer som tänker lite längre än näsan pekar. Därför är statistik ganska ointressant.
Inte sitter väl alla på Alternativ.nu med en ful svart Audi A4 på gårdstunet bara för att grannen har det. Så fungerr det hos det genomsnittliga radhusfolket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
matematiker, Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser