Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiskars klyvyxa  (läst 6951 gånger)

ia-pia

SV: Fiskars klyvyxa
« Svar #20 skrivet: 02 aug-13 kl 15:54 »
Nu har ni allt gett mig huvudbry
Gränsfors- Fiskars . Fiskars - Gränsfors..............
Kanska det får bli båda två då!! ???

hånung

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 aug-13 kl 16:06 »
Nu har ni allt gett mig huvudbry
Gränsfors- Fiskars . Fiskars - Gränsfors..............
Kanska det får bli båda två då!! ???
Titta just på fiskars i dag på Granngården där fick man både lillyxa och stor yxa något på drygt 600kr medans gränsfors stora klyvyxa kostar  859kr på skogma .  Sen är det vad man tycker estetiskt och prismässigt mm :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 aug-13 kl 17:00 »
En rolig detalj med fiskars yxor är att de väcker samma diskussion som varit i den här tråden varje gång någon får syn på dem

hånung

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 aug-13 kl 18:12 »
Jag står mer än gärna ute i -20 och klyver ved utan problem med skaftet.
Men du det är ju då veden redan ska va färdig kluven  så man slipper frysa  ;)

andtol

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 aug-13 kl 18:21 »
http://www.jula.se/klyvyxa-x17-1-57-kg-100722

Den har jag. Den är mycket bra. Trevlig. Mycket trevlig. ;)

hånung

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 aug-13 kl 18:28 »
http://www.jula.se/klyvyxa-x17-1-57-kg-100722

Den har jag. Den är mycket bra. Trevlig. Mycket trevlig. ;)
Det är ju en fruntimmers yxa  ;)

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 02 aug-13 kl 20:01 »
Det är ju en fruntimmers yxa  ;)
mycke rolig diskussion här ;)!
Vad är en fruntimmarsyxa?  ;)
Men jag röstar helt klart för gränsfors. Gediget hantverk! Dessutom gillar jag saker som man skulle kunna laga själv. I och för sig ska fiskarsyxa enligt flera här inte gå sönder, men OM den går sönder låter det krångligt att laga. till en gränsfors kan man till nöds göra ett eget skaft  av till exempel svepebjörk om man bor i norrland och inte har tillgång till ask eller andra hårdare träslag. Jag har även gjort skaft av vanlig björk och även de höll länge och är billiga. Man får de liksom gratis med veden....
Heja gränsfors!

hånung

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 aug-13 kl 20:11 »
mycke rolig diskussion här ;)!
Vad är en fruntimmarsyxa?  ;)
Men jag röstar helt klart för gränsfors. Gediget hantverk! Dessutom gillar jag saker som man skulle kunna laga själv. I och för sig ska fiskarsyxa enligt flera här inte gå sönder, men OM den går sönder låter det krångligt att laga. till en gränsfors kan man till nöds göra ett eget skaft  av till exempel svepebjörk om man bor i norrland och inte har tillgång till ask eller andra hårdare träslag. Jag har även gjort skaft av vanlig björk och även de höll länge och är billiga. Man får de liksom gratis med veden....
Heja gränsfors!
Nå ja nu var det ironin på yxans tyngd ja an anspela på till just Toll och ingen  annan . Så ursäkta om du tog till dig .

andtol

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 aug-13 kl 20:14 »
Nå ja nu var det ironin på yxans tyngd ja an anspela på till just Toll och ingen  annan . Så ursäkta om du tog till dig .

Ja, det är en bra yxa för dig och mig håning.

hånung

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 aug-13 kl 20:16 »
Ja, det är en bra yxa för dig och mig håning.
Säkert Toll :)

ia-pia

« Svar #30 skrivet: 02 aug-13 kl 20:45 »
Håning- Vilken Granngård var du i då?
Kan tänka mig det är väldigt lokalt vad fär erbjudande de har?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 02 aug-13 kl 20:47 »
Ingen fara alls!  :)

hånung

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 aug-13 kl 20:49 »
Håning- Vilken Granngård var du i då?
Kan tänka mig det är väldigt lokalt vad fär erbjudande de har?
Åkte för bi Sunne  så vi åkte in  där och kolla elaggregat då såg ja Fiskars yxor i en förpaknin med båda yxorna   Tror inte det var något erbjudande förstås .Så ja kom bara att tänka på den här tråden då och kolla  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 aug-13 kl 21:28 »
Samma erbjudande har jag sett på Jula för några månader sedan så det kan nog förekomma bland många av Fiskars återförsäljare

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #34 skrivet: 02 aug-13 kl 22:15 »
Nu avslöjar jag min okunskap men... (Jo, jag har huggit en del ved...)

Fiskarsyxan har ju skaftet liksom runt skallen. Blir det inte väldigt konstigt när man slår ned yxan så att det omslutande tar i klabben? T.ex. om man har en bit vresved och gör som jag, vänder yxan så att klabben är överst och sen dänger yxhuvudet i kubben. Då kan ju inte klabben passera omslutningen på yxhuvudet.

Hur funkar det?

(Har själv en Gränsfors största klyvyxa och den är lite tung för mig så är karln inte så stark rekommenderar jag den näst största Gränsforsyxan om jag nu ska rekommendera något.)

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 02 aug-13 kl 22:17 »
Nu avslöjar jag min okunskap men... (Jo, jag har huggit en del ved...)

Fiskarsyxan har ju skaftet liksom runt skallen. Blir det inte väldigt konstigt när man slår ned yxan så att det omslutande tar i klabben? T.ex. om man har en bit vresved och gör som jag, vänder yxan så att klabben är överst och sen dänger yxhuvudet i kubben. Då kan ju inte klabben passera omslutningen på yxhuvudet.

Hur funkar det?

(Har själv en Gränsfors största klyvyxa och den är lite tung för mig så är karln inte så stark rekommenderar jag den näst största Gränsforsyxan om jag nu ska rekommendera något.)

/Torpjens
Inga problem, plasten går precis i kant med stålet, sömlöst kanske det kallas. Det bara glider förbi. Inga skador på plasten där heller.

ia-pia

« Svar #36 skrivet: 06 aug-13 kl 17:24 »
Kollade upp det där erbjudandet på Granngården och mycket riktigt var det den som kallas nr 7 och nr 25.
När har man användning för 7an egentligen att kvista grenar eller.
25an verkar satans tung Hade det varit nr 17 och 7 hade jag slagit till Eller kanske 25an känns bra att ha . Kvarstår 17 då.
Känns som det kommer att springa iväg ekonomiskt det här.....

kurt

« Svar #37 skrivet: 06 aug-13 kl 19:01 »

Vedklyvning handlar bara om teknik, effektivast är ju att hantera klyvyxan med EN hand, medan man håller kubben med andra handen, det ger maximal kontroll och man arbetar mycket fortare och säkrare om det inte flyger omkring bitar. Och skall klyvyxan hanteras med en hand så skall man inte ha alltför tunga klyvyxor och 1.6 kg är då ganska lagom

Huggorm

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 06 aug-13 kl 19:15 »
Vedklyvning handlar bara om teknik, effektivast är ju att hantera klyvyxan med EN hand, medan man håller kubben med andra handen, det ger maximal kontroll och man arbetar mycket fortare och säkrare om det inte flyger omkring bitar. Och skall klyvyxan hanteras med en hand så skall man inte ha alltför tunga klyvyxor och 1.6 kg är då ganska lagom
Precis. Men det finns två skolor inom vedklyvning, och de flesta verkar vilja använda tvåhandsgreppet. Särskilt ovana huggare använder den tekniken och fördelen är att man inte kan hugga sig i fingrarna. Jag brukar använda slöa yxor, de klyver bra ändå och är inte lika farliga när man hugger sig. Åtminstone när man hugger i vinkel, en vass yxa får då grepp i skinnet och biter djupt medan en slö yxa glider på skinnet och trycker iväg fingret. Men med fingret på huggkubben och hugg rakt ovanifrån hjälper det förstås ändå inte. Har man inte kontroll på klyvningen skall man nog inte hålla kubben med handen.

hånung

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 06 aug-13 kl 19:25 »
Ok det får  stå för dig  ja kör med bil däck  nä det tycker ja du har fel dom bör ligga på minst 2-2.5 kg anser ja  för då sköter tyngden om det hela skälv  ska man hantera   yxa med en hand så ska man inte ha en klyv yxa    för min del så anfäder ja alltid en snickaryxa för finliret .
« Senast ändrad: 06 aug-13 kl 19:53 av håning »

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser