Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiskars klyvyxa  (läst 6919 gånger)

ia-pia

Fiskars klyvyxa
« skrivet: 31 jul-13 kl 21:01 »
Tänkte överraska maken med en fin yxa. Det fanns en som hette 17 och en större som vägde 2,5 kg.
Ni vedproffs!!  :D Vilken ska jag välja??

Huggorm

• Gäst
SV: Fiskars klyvyxa
« Svar #1 skrivet: 31 jul-13 kl 21:05 »
Det beror ju på vad man föredrar och vilken klyvteknik man har, men jag hade absolut nöjt mig med X17. Min mest använda klyvyxa är nog en äldre variant av den tror jag

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-13 kl 21:29 »
Har båda ock! Kompletterat med ett par kilar så använder jag de till all min ved :) Det är väldigt tröttande att använda den stora i längden men å andra sidan är det svårt att rå på de riktigt grova bitarna med den mindre. Nu när jag har båda så använder jag den lilla till 90% av tiden.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 jul-13 kl 22:05 »
Gränsfors stora!

Ahlman

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 aug-13 kl 20:00 »
Ja köp en Gränsfors

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 01 aug-13 kl 20:16 »
Gränsfors yxor är skitbra, inget snack om saken. Men det som gör Fiskars
unik är skaftet som tål vilken jävla behandling som helst! Man kan utan problem placera slagen på borterändan av kubben för den tål det och därigenom göra arbetet mycket säkrare. Med vildäcksmetoden kan man dunka fritt utan att tänka på att skaftet kan gå sönder osv

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 aug-13 kl 20:17 »
Gränsfors yxor är skitbra, inget snack om saken. Men det som gör Fiskars
unik är skaftet som tål vilken jävla behandling som helst! Man kan utan problem placera slagen på borterändan av kubben för den tål det och därigenom göra arbetet mycket säkrare. Med vildäcksmetoden kan man dunka fritt utan att tänka på att skaftet kan gå sönder osv

Åh en sån ska jag köpa!  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 aug-13 kl 20:38 »
Gränsfors skaft är skodda och jag har då inte fått några skador på min, utanför skoningen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 aug-13 kl 20:46 »
Jag har faktiskt knäckt skaftet på en fiskarsyxa en gång, men den måste det ha varit något fel på. Vanligtvis tål de som sagt alla sorters våld.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 aug-13 kl 20:57 »
Jag har faktiskt knäckt skaftet på en fiskarsyxa en gång, men den måste det ha varit något fel på. Vanligtvis tål de som sagt alla sorters våld.
Låter som nått för en fånig tant som ofta missar vedbiten!  :-[

hånung

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 aug-13 kl 21:04 »
Do you no your selfe ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 aug-13 kl 22:07 »

Den är gjord av plast, när det finns trä. Jag lovar, du kommer inte att ångra en Gränsfors. Eller slå av skaftet, vid vedhuggning.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 aug-13 kl 22:15 »
Fiskars huvud sitter fastgjutna i skaftet, de sitter verkligen som berget. Träskaft däremot brukar aldrig sitta hundraprocentigt mot huvudet, särskilt inte när träet torkat. Men det diskuterade vi ju alldeles nyligen så vi behöver kanske inte gå till botten med det igen.

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 aug-13 kl 22:18 »
Fiskars huvud sitter fastgjutna i skaftet, de sitter verkligen som berget. Träskaft däremot brukar aldrig sitta hundraprocentigt mot huvudet, särskilt inte när träet torkat. Men det diskuterade vi ju alldeles nyligen så vi behöver kanske inte gå till botten med det igen.

Mina skaft har inte lossnat, eller börjat glappa.

(Dessutom är Fiskars yxor väldigt fula och det kan vara rejält störande).

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 01 aug-13 kl 22:22 »
Måste hålla med Lopt, bakåtsträvaren. En träyxa är både vackrare och skönare att hålla i när man hugger. Det är samma med skyfflar, tjugor, åror och paddlar. Trä känns bra. En Fiskars kan man ha i bilen, som nödyxa.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 aug-13 kl 22:25 »
Jag är egentligen också bakåtsträvare, men fiskars plasthandtag är nog det bästa som hänt yxorna sedan de övergick från sten till stål i huvudet någon gång under tidig järnålder   ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 aug-13 kl 22:28 »
En Fiskars kan man ha i bilen, som nödyxa.

Om inte de med är lika dyra?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 01 aug-13 kl 22:31 »
Har också slagit av skaftet, men då på en hammare. Plast tål inte kyla.

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 aug-13 kl 22:45 »
Har också slagit av skaftet, men då på en hammare. Plast tål inte kyla.
Fiskars plasthandtag tål kyla. Jag minns inte vilken årstid jag knäckte mitt, men jag har huggit grymt mycket ved på vintern och aldrig haft problem. Den som knack var föresten en väldigt liten yxa som jag hade att kvista med och jade nog använt den som kil några gånger när jag kluvit riktigt stora kubbar. Sånt är inte bra.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 02 aug-13 kl 09:00 »
Jag står mer än gärna ute i -20 och klyver ved utan problem med skaftet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser