Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ändra temperaturintervall på kylskåp  (läst 2797 gånger)

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
Ändra temperaturintervall på kylskåp
« skrivet: 28 jul-13 kl 22:50 »
Är ute efter en billig lösning att hålla en större volym kring 14 grader C. Tänkte att det skulle kunna vara fler som har gjort det och kikade runt men har inte hittat något annat än hur man byter en söndrig termostat till en ny. Det verkar dessutom som om olika märken har olika typer av termostater mm. Någon som har någon hyfsat generell lösning, eller är det bara att köpa ett objekt och börja läsa kopplingsscheman...

Gottfrid

• -
SV: Ändra temperaturintervall på kylskåp
« Svar #1 skrivet: 28 jul-13 kl 22:55 »
Vad hade du tänkt göra??  Bara få lite varmare i kylen eller??

besk

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 jul-13 kl 23:24 »
Jepp. Närmare bestämt någon temperatur nära 14.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 28 jul-13 kl 23:26 »
Åtminstone äldre kylskåp har enkla bimetalltermostater. Om du bara får tag på en termostat med rätt temperaturintervall borde det inte vara några problem att ersätta den gamla?

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jul-13 kl 00:05 »
Om de är väldans bråttom tills vidare så sätt en tajmer på sladden, så går den en gång var annan timme eller nått .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 29 jul-13 kl 11:08 »
Köp en sådan här så slipper du koppla:  http://www.conrad.se/UNIVERSALTERMOSTAT-UT-200.htm?websale7=conrad-swe&pi=615910&Ctx={ver%2F7%2Fver}{st%2F3ec%2Fst}{cmd%2F0%2Fcmd}{m%2Fwebsale%2Fm}{s%2Fconrad-swe%2Fs}{l%2F01-aa%2Fl}{sf%2F%3Cs1%3Etermostat%3C%2Fs1%3E%2Fsf}{p1%2F48119072dddeb831fa4b4cfd6f687ea9%2Fp1}{md5%2F142456b7d47d1e05aa757bf4c42816a6%2Fmd5}

Har du erfarenhet av denna? Hur länge håller den?

Jag köpte en liknande men lite enklare på Clas Ohlson. Den höll inte ens ett år. Här är den. Köp INTE den!
(Den funkar dessutom inte för att styra kylskåp då den inte har flyttbar känselkropp.)

http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=temperaturvakt&Nty=1&D=temperaturvakt&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Det talas i informationstexten för länkad Conrad-produkt om att "ersätta defekta mekaniska termostater". Jag är dock mer inne på att ersätta defekta elektroniska termostater med mekaniska...

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 jul-13 kl 12:03 »
Har du erfarenhet av denna? Hur länge håller den?

Jag köpte en liknande men lite enklare på Clas Ohlson. Den höll inte ens ett år. Här är den. Köp INTE den!
(Den funkar dessutom inte för att styra kylskåp då den inte har flyttbar känselkropp.)

http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=temperaturvakt&Nty=1&D=temperaturvakt&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Det talas i informationstexten för länkad Conrad-produkt om att "ersätta defekta mekaniska termostater". Jag är dock mer inne på att ersätta defekta elektroniska termostater med mekaniska...

Längre än kylskåpet skulle jag gissa..

besk

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 jul-13 kl 12:15 »
Jo, jag hittade faktiskt den lite senare igår kväll. Funderar faktiskt på att prova, tror de har två års garanti på Conrad. Men fyra hundra bagis... ska tänka en dag eller två.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 29 jul-13 kl 12:18 »
Längre än kylskåpet skulle jag gissa..

Baserat på vad?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 29 jul-13 kl 22:51 »
Nej tyvärr, inte testat än men kommer att göra den dagen det behövs. Rätt enkel lösning på problemet.  Visst, mekanik tål åskan bättre, men elektronik är lättare att fixa.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 29 jul-13 kl 23:08 »
Nej tyvärr, inte testat än men kommer att göra den dagen det behövs. Rätt enkel lösning på problemet.  Visst, mekanik tål åskan bättre, men elektronik är lättare att fixa.

Känner du till någon motsvarande produkt med elektromekanisk termostat? Lär dock inte ha flyttbar känselkropp misstänker jag.

Vad menar du med att elektronik är enklare att fixa?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-13 kl 23:24 »
Känner du till någon motsvarande produkt med elektromekanisk termostat? Lär dock inte ha flyttbar känselkropp misstänker jag.

Vad menar du med att elektronik är enklare att fixa?

Inte på rak arm, men jag tror Danfoss har en utbytes som fungerar bra, med lång känselkropp. Men det var tio år sedan jag bytte en sådan i ett skåp, tiden går för fort...

Elektronik är lätt att få till exakta till och frånslagsintervaller med, och så givetvis lättplacerade givare.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #13 skrivet: 30 jul-13 kl 00:03 »
Känner du till någon motsvarande produkt med elektromekanisk termostat?

Andra uppifrån? http://www.relek.se/termostater_EGO.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser