Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med får, några frågor  (läst 4371 gånger)

Närkegård

Börja med får, några frågor
« skrivet: 28 jul-13 kl 14:52 »
Hej!

Jag ägare till en gård med fina gamla betesmarker. Det har tidigare funnits nötkreatur här, men på grund av att jag inte trivdes med att skicka djur på slakt så slutade jag med det, dessutom kan nöten vara ganska bångstyriga ibland och det kan vara svårt när man är själv att hantera dem.
Nu ser jag med sorg hur mina gamla fina hagar växer igen med sly och att hålla efter med röjsåg funkar inte.
Jag har läst lite om helsingefår och blivit intresserad av börja med får istället. Jag har aldrig jobbat med får tidigare och behöver lite råd.
Jag har 4 hektar bete samt en lösdrift för vintern. Hur många får ska jag börja med att köpa in?
Jag vill INTE skicka några djur till slakt utan endast ha dem till bete och avel. Finns det marknad för att sälja helsingefår till liv?
Tacksam för svar.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Börja med får, några frågor
« Svar #1 skrivet: 28 jul-13 kl 15:55 »
Det finns en ganska bra marknad att sälja genbanksfår till liv ( i alla fall tackorna). Att helt slippa slakt tror jag kan vara svårt om man inte är villig att skänka bort en del djur (som då kanske i alla fall går till slakt). Får vill vara minst tre stycken men gärna fler. Om du har 4 hektars hyfsat bete så kan du ha ganska många, jag har hållit fyra tackor som har fått två lamm vardera, (en bagge under säsong men alltså inte under betessäsongen) på 1,5 hektars hyfsat bete vilket varit lagom, men i år undrar jag om jag inte fått slut på bete för dem med i den här torkan (har tre kor nu och betet är SLUT). Det är roligt med får och de är betydligt behändigare än korna, även lätta att slakta själv på gården.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Närkegård

« Svar #2 skrivet: 28 jul-13 kl 16:17 »
Tack Jenny!

Länsstyrelsen ska komma hit och titta på hagarna i höst och förhoppningsvis kör jag igång i vår, jag kan tillägga att jag är Krav certifieraf för spanmål och planerar att vara Krav även på fåren.
Kan det vara lämpligt att köpa in 3 tackor och en bagge till våren?

queer

« Svar #3 skrivet: 28 jul-13 kl 16:40 »
Jenny har inte en susning ...

Marknaden för genbanksfår är mättad ... och har varit så i flera år ...

Kanske finns det någon nybörjare man kan prata omkull ...

Allmogeföreningen handlar väldigt mycket om inbördes beundran ...

Och deras "riktpriser" ... det är ju bara hittepå ...

I början av en bubbla fungerar det med höga priser ...

Så länge det finns många som vill tjäna enkla pengar ...

Alpacka och dexter ... say no more ...

Helsinge är en liten ras ... och dom betar bra ...

Men det kostar att ha dom ... och mer om man vill hålla på med avel ...

Slakt får Du tänka Dig förr eller senare ... med eller utan lamm ...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 jul-13 kl 16:47 »
Våren är nog en dum tidpunkt att köpa livdjur på!! Det gör man på hösten!!!
Han man väl fött en tacka under vintern och haft allt det jobbet, så är det inte många som vill sälja dom, när det bara är betessäsongen kvar (innan slakt = förtjänst)
Bagglammen får du nog acceptera att du måste slakta hemma...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Närkegård

« Svar #5 skrivet: 28 jul-13 kl 18:02 »
Ojdå, avel är alltså inget att satsa på.
Jag gillar inte ideologin att föda upp endast för köttets skull.
Kan man köpa in några tackor och endast ha dem för betandets skull och inte låta betäcka dem?
Hur länge lever ett helsingefår?

queer

« Svar #6 skrivet: 28 jul-13 kl 18:15 »
Visst kan Du ha några obetäckta tackor som betesdjur ...

Ett hårdare betestryck utan lamm som växer ...

Och det behövs inget kraftfoder på vintern ...

Eller varför inte ha en baggflock ... billigare i inköp ...

Några killar som vuxit upp tillsammans ...

Närkegård

« Svar #7 skrivet: 28 jul-13 kl 18:54 »
Okej en baggflock kanske man skulle ha då, det blir inga problem med bråk och rymningar och sånt? Tänker mig att tackor är snällare...
Det kanske vore läge att köpa in några i höst då, hö och halm har jag obegränsat av.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 28 jul-13 kl 20:08 »
  Om jag skulle ha en flock för bara bete skulle jag ha baggar.
Har en flock på för nuvarande 5 st avelsbaggar och ge avelsbaggar, som mest tror jag att jag har haft 9 baggar i den flocken, har så svårt att göra mig av med baggarna när jag använt dom färdigt i aveln, dom bli så personliga.
Jag kanske får skicka dom till pensionärsliv hos dig ;)
 Jag upplever baggarna som stadigare, lugnare och tryggare än tackorna och finns inga damer i närheten är dom inte mer rymningsbenägna än andra får.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 28 jul-13 kl 20:35 »
 Du får inte nå Eu-stöd för baggar.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 jul-13 kl 20:35 »
Och glöm inte att räkna in kostnaden för riktiga stängsel med en gång, så vi slipper ha dig i klagandes i vargtråden sen  ;)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #11 skrivet: 28 jul-13 kl 21:14 »
Och glöm inte att räkna in kostnaden för riktiga stängsel med en gång, så vi slipper ha dig i klagandes i vargtråden sen  ;)

Spar pengar och plantera gran ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Närkegård

« Svar #12 skrivet: 28 jul-13 kl 21:22 »
Visst får man EU-stöd för baggar

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 28 jul-13 kl 21:35 »
Visst får man EU-stöd för baggar
För betena får du ju stöd om dom betas, oavsett om det är tackor eller baggar.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 28 jul-13 kl 21:46 »
Ja så kan man se det. Men man får inte miljöstöd för vall eller kompensationsatöd där jag bor blir det 900kr per tacka.

Närkegård

« Svar #15 skrivet: 28 jul-13 kl 22:50 »
Man får 1600 per djurenhet fört cert, får = 0,15 djurenhet.+ 150 kr för hotade arter

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #16 skrivet: 29 jul-13 kl 07:51 »
okej, är det så då att du kan räkna med baggarna då. jag är inte cert eller har inte några hotade får. Tror inte heller på genbankens riktpriser. kan man sälja en tacka för 2000+m?

tesåpa

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 29 jul-13 kl 09:48 »
Kan det vara lämpligt att köpa in 3 tackor och en bagge till våren?
Nej, inte om du ska sälja livdjur. Du måste ha 5 djur i besättningen för att kunna ha MV-fri status. Hur du än tänker göra, säkraste är att du kontaktar fårhälsovården och får upplägget godkänt i förväg.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 29 jul-13 kl 23:03 »
Jenny har inte en susning ...
Marknaden för genbanksfår är mättad ... och har varit så i flera år ...
Kanske finns det någon nybörjare man kan prata omkull ...
Jag tänker absolut inte starta någon diskussion om detta men jag kan bara berätta att jag haft helsingefår och att de gick att sälja förra året.
Jag gillar inte ideologin att föda upp endast för köttets skull.
Fast endast för kött blir behöver det ju inte bli, fina tacklamm säljer man eller föryngrar med, bagglamm slaktar man de flesta vilket ger kött och fina pälsar.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #19 skrivet: 30 jul-13 kl 09:00 »
Jag vet inte riktigt varför du tänkte börja med får, ja för betena men frågan är ju om du är beroende av att kunna leva på fårskötseln. I så fall blir det ju svårt med allmogefår. Jag tycker att man är så inställd på ekonomi och vinst numera men många har ju får för att det är trevliga djur och man har dem som hobby och nöjer sig med att det "går runt". Jag har haft en sådan fårbesättning med åsenfår. Jag sålde hela besättningen förra våren, inte för att den inte gav tillräcklig vinst utan för att jag är ensamstående, gammal och inte orkade med jobbet med fåren längre. Jag vet inte vad som menas med att "marknaden är mättad", man får ju fortfarande bidrag för fåren och jag vet ju att många sålt allmogefår även i år och det har gått bra. Men det är väl samma där, måste man kunna sälja en mängd får för att få tillräcklig vinst så kanske det inte är så lyckat men visst GÅR det att sälja livdjur. Jag har ingen egen mark alls utan var tvungen att köpa ALLT till fåren men jag kan inte säga att det gick back. Jag lyckades inte alltid sälja ALLA bagglamm, några var jag tvungen att slakta men man får väl räkna det också som vinst om man får mat i huset. Hur som helst så tyckte jag att det var väldigt roligt med fåren, enligt min mening en utmärkt hobby. Då ska man nog ha ett antal tackor som lammar, sedan får man räkna med att man KAN bli tvungen att slakta ibland, då kan man slakta hemma så det blir så humant som möjligt, skönt att slippa köra djuren till slakteri. Läs på sidan http://www.allmogefar.se 
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

1086 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser