Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cirkulering...  (läst 3347 gånger)

Pastorn

• -
cirkulering...
« skrivet: 15 feb-07 kl 23:01 »
nån som funderat på om man skulle kunna bygga en ångmaskincirkulationspump till sin värmepanna? tycker detta låter genialiskt men orkar inte riktigt reda ut om det är praktiskt genomförbart eller om det strider mot nån naturlag... ???

Winnie

Re:cirkulering...
« Svar #1 skrivet: 17 feb-07 kl 11:41 »
Det är möjligt men invecklat, dyrt och dålig verkningsgrad.

Du måste först och främst ha något i pannan som du kan producera ånga i, sedan en ångturbin och en kondensor som skall kylas med något. När sen ångan är kyld till vatten skall den samlas i en tank för att därifrån pumpas in i ångpannan igen (sk matarvattenpump) denna pump måste klara att överstiga ångtrycket i pannan.....

Slutligen så kommer bara detta att fungera så länge du eldar i pannan...

ollebolle

« Svar #2 skrivet: 17 feb-07 kl 15:31 »
Det finns en liten båtvärmare som cirkulerar värmen med  ångtryck. Den pruttar runt vattnet på något sätt. Den kallas GeHå-pannan och finns möjligen fortfarande att köpa. Man kan ju tänka sig att konstruktionen bygger på att en ångblåsa stiger uppåt och att ångblåsan försvinner helt när all ånga svalnat till vattnets temperatur och inte ställer till problem när vattnet är på väg  nedåt.

Man får alltså se till att det heta vattnet börjar sin bana i uppförsbacke och har ganska långt uppåtstigande rör så att ångblåsan hinner kondensera.

« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 15:31 av ollebolle »

Winnie

« Svar #3 skrivet: 17 feb-07 kl 17:53 »
GeHå-pannan (eller Pod som den kallas) har ingen "ång-funktion " för cirkulationen, utan bygger endast på vanlig enkel självcirkulation.

Vill man undvika cirkulationspump är nog det bästa att dimensionera systemet för självcirkulation, detta är inte särskilt svårt men kräver en del eftertanke.

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 17 feb-07 kl 18:53 »
Jaså?

Jag har hört att de skulle gå på ångpuffar men det kanske är när det blir för varmt.

ollebolle

« Svar #5 skrivet: 17 feb-07 kl 18:56 »
Vad händer om man lagt rören så att man inte fått någon bra cirkulation? Stillastående vattnet värms och värms och så blir det en ångblåsa.

Därav mitt missförstånd (och många andras kanske)

Richard

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 feb-07 kl 20:12 »
nån som funderat på om man skulle kunna bygga en ångmaskincirkulationspump till sin värmepanna? tycker detta låter genialiskt men orkar inte riktigt reda ut om det är praktiskt genomförbart eller om det strider mot nån naturlag... ???
Vad menar du med ångmaskincirkulationspump ?

Winnie

« Svar #7 skrivet: 17 feb-07 kl 22:16 »
Då får du hela systemet att koka och ångan pressar vattnet framför sig men totala volymen av ånga+vatten kommer att överstiga volymen i systemet vilket resulterar i att vattnet pressas ut ur expansionskärlet.

Skulle det bli en "lätt" kokning så kommer ångan leta sig till den högsta punkten dvs expansionkärlet.

Att åstadkomma en kontrollerad lätt kokning kräver enorm precision i reglersystemet och kan bara fungera när panna jobbar på maxeffekt...

Pastorn

• -
« Svar #8 skrivet: 17 feb-07 kl 23:49 »
vi omdefinierar frågan såhär:
finns det några hinder för att integrera en (separat) ångmaskinshistoria i sin panna; vars syfte är att agera cirkulationspump åt rörsystemet som man har, det är alltså inte tal om att ångan skall in i rören, den skall bara antingen generera ström till en vanlig cirkulationspump, alternativt rent mekaniskt driva en cirkulationspump (få den å snurra)
systemet bör naturligtvis ha självcirkulation då denna grej som sagt endast fungerar under eldning, jag tänkte snarare att den kunde fylla sin funktion på en laddomatslinga (shuntventil och cirkpump innan ack-tankarna)
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 23:59 av eskiLator »

trädman

« Svar #9 skrivet: 18 feb-07 kl 02:04 »
Ett alternativ är kanske att köpa en packe termoelektriska element och använda dem för att driva en helt vanlig cirkulationspump via en spänningsomvandlare. De större som finns att köpa för någorlunda rimliga pengar ger kanske 2-3wel/ modul så det går väl ut en 20-30 st, en spänningsomvandlare samt byggandet av ett slags vvx för att kyla den kalla sidan med förlagsvis returvattnet från värmesystemet.

http://www.termo-gen.se/

Winnie

« Svar #10 skrivet: 18 feb-07 kl 16:43 »
vi omdefinierar frågan såhär:
finns det några hinder för att integrera en (separat) ångmaskinshistoria i sin panna; vars syfte är att agera cirkulationspump åt rörsystemet som man har, det är alltså inte tal om att ångan skall in i rören, den skall bara antingen generera ström till en vanlig cirkulationspump, alternativt rent mekaniskt driva en cirkulationspump (få den å snurra)
systemet bör naturligtvis ha självcirkulation då denna grej som sagt endast fungerar under eldning, jag tänkte snarare att den kunde fylla sin funktion på en laddomatslinga (shuntventil och cirkpump innan ack-tankarna)

Svaret är fortfarande detssamma som innan:
"Det är möjligt men invecklat, dyrt och dålig verkningsgrad.

Du måste först och främst ha något i pannan som du kan producera ånga i, sedan en ångturbin och en kondensor som skall kylas med något. När sen ångan är kyld till vatten skall den samlas i en tank för att därifrån pumpas in i ångpannan igen (sk matarvattenpump) denna pump måste klara att överstiga ångtrycket i pannan....."

Mao det går men är knappast lönsamt så vida du inte har en jätteanläggning och säljer värme....

Pastorn

• -
« Svar #11 skrivet: 20 feb-07 kl 19:46 »
att verkningsgraden inte blir den bästa återstår väl att se,
att det är invecklat håller jag absolut med om, men det hör ju liksom till tycker jag :)
och så till sist kostnaden, när jag läser din lista på vad som behövs ser jag för mig ett ganska väl fungerande system, men att det skulle vara en dyr historia håller jag inte med om, är man bara lite händig och uppfinningsrik behöver detta inte kosta många kronor(i varje fall inte om man jämför med vad alla olika mojänger i ett värmesystem går på)

nåja, återstår att testa.. måste bara skåpa undan alla femhundraelva andra projekt först ;D

Winnie

« Svar #12 skrivet: 21 feb-07 kl 14:28 »
Verkningsgraden: Där ger jag mig för du kan ju använda radiatorkretsen till att kyla kondensorn.

Men jag ger mig inte angående kostnaden, har arbetat med ångmaskiner och tror mig ha rätt bra hum om att det kostar en slant...
Sen finns ett anat aber, nämligen tryckkärlsnormen...

Hur skall du lösa problemet med matarvattenpumpen, vilken är det krångligaste och troligen mest energikrävande i ett sånt litet system...?
« Senast ändrad: 21 feb-07 kl 14:30 av Winnie »

sama

• Renovering av trähus
« Svar #13 skrivet: 22 feb-07 kl 10:02 »

Det låter som en fantastiskt kul idé med ångmaskin. Som du skriver så tänkte du ju mest ha den för att ladda ackumulatortanken när du eldar, då borde man väl kunna ha en ångmaskin utan matarvattenpump?

Jag tänker mig lite som ångmaskinerna man lekte med som barn, med en tank som man fyllde på och när den tog slut får man börja om med att hälla i kallt vatten. Om man dimensionerar tanken så att vattnet räcker till nog med ånga för att ladda in varmvattnet som man får från ett inlägg med ved (eller vad man nu eldar med) så borde det bli en mindre komplicerad ångmaskin. Kanske rätt stor, men inte lika dyr?

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Pastorn

• -
« Svar #14 skrivet: 22 feb-07 kl 14:23 »
inte så dum idé! har också spekulerat lite löst i dessa banor

trädman

« Svar #15 skrivet: 22 feb-07 kl 17:12 »
Kolla på www.breding.nu. Har för mig att hans 25kW panna (som vad jag förstår är tryckkärlsklassad och godländ) kostar runt 30' kr, dvs ungefär i samma härad som en vanlig vedpanna. Då ingår knappast någon automatisk matarvattenpump etc. Tidigare hade han några rader om en sådan panna utrustad med pelletsbrännare, 5hk ångmaskin, generator och vvx. Vore kul att testa -oavsett ev lönsamhet och verkningsgrad. Stort barn -stor ångmaskin...

Pastorn

• -
« Svar #16 skrivet: 22 feb-07 kl 20:27 »
 ;D Fantastisk hemsida, och precis som du säger: stort barn-storångmaskin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser