Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Travad eller stjälpt mått  (läst 9988 gånger)

Snowy

• -
Travad eller stjälpt mått
« skrivet: 21 jul-13 kl 14:55 »
Hej, står och väljer mellan att köpa stjälp ved 8 kubik för 3000 kronor eller 5 kubik travad ved i säck för 3000 kr.
Förstått att 8-9 stjälpt ved blir ca 5-6 kubik travad ved, stämmer det? Isåfall är det ju ingen skillnad på priset och lättare att bära in 40 liters säckar... Har jag räknat rätt?

Existens

• Gäst
SV: Travad eller stjälpt mått
« Svar #1 skrivet: 21 jul-13 kl 15:23 »
Det ser ut att stämma.. Men är det verkligen i 40-liters säckar??  Inte storsäck då?

Det betyder ju att nån står och plockar i ved i småsäckar gratis.. ja, med förlust t.o.m eftersom säckarna kostar.

Snowy

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jul-13 kl 16:07 »
Japp det är 40 liters säckar björkved dessutom. Den som säljer stjälpt mått är blandade. Det är två olika företagare som säljer. Känns lyxigt att ha säckar, men är det ingen skillnad i pris tar jag nog säckar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 jul-13 kl 22:25 »
Titta själv på de båda vedpartierna och bedöm kvaliteten innan du bestämmer dig. Det är ju mycket värt om veden redan är perfekt torr vid inköp, och å andra sidan är det inte så roligt om det finns mycket halvruttet med i partiet.
Ta också hänsyn till om veden är kapad och kluven till dimensioner som passar din panna/kamin/spis.

Snowy

• -
« Svar #4 skrivet: 22 jul-13 kl 17:32 »
Stämmer det att det går mellan 15-20 travade 40 liters säckar på en kubik?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 22 jul-13 kl 22:48 »
En kubikmeter är ju 10x10x10 = 1000 liter. 1000/40 = 25 , dvs 25 stycken 40-literssäckar per kubikmeter.

Snowy

• -
« Svar #6 skrivet: 23 jul-13 kl 23:43 »
oki om man räknar på 25 säckar per kubik så får jag fyra kubik travad ved för 3000 kronor.
Eller 8 kubik stjälpt mått ( motsvarar 5 kubik travat) för 3000 kr.
Det är en kubik diff. Kanske ändå värt arbetet med att torka veden och få in allt i vedboden innan det torkat så det inte möglar.
Vedförsäljaren som säljer säckar säger att det går 20 säckar på en kubik...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 23 jul-13 kl 23:47 »
Har du själv sett och känt på veden hos bägge säljarna så du vet vad du får för kvalitet i respektive fall?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 jul-13 kl 06:38 »
Konstigt om vedförsäljaren envisas med att kalla det 40-literssäckar och hävda att det går 20 st per kubik ???

Som torbjörn skriver, det spelar stor roll vad det är för kvalitet. Det är per kilo torr ved energin är lika, inte per kubik.

Snowy

• -
« Svar #9 skrivet: 24 jul-13 kl 08:45 »
I och för sig tror jag han sa 20-25 säckar. Men börjar fundera på om det kan vara stjälpt mått han menar. Isåfall blir det ju nästan dubbelt så dyrt.
Torbjörn när du säger 25 säckar blir en kubik pratar du då om att säckarna blir en kubik i stjälpt mått eller travat mått?
Veden i säckarna vet jag är björkved son har torkat nästan ett år, den i stjälpt mått är inte huggen än och blandved.

johe71

« Svar #10 skrivet: 24 jul-13 kl 08:55 »
Torbjörn när du säger 25 säckar blir en kubik pratar du då om att säckarna blir en kubik i stjälpt mått eller travat mått?

är veden travad i säckarna så blir det 1 kubik travad, är veden stjälpt i säckarna så blir det 1 kubik stjälpt :) (jag antar att den är travad i säckarna?)

1 kubikmeter är 1000 liter, är säckarna på 40 liter styck så behövs det 25 stycken (1000/40) för att det ska bli 1000 liter

är björkved son har torkat nästan ett år, den i stjälpt mått är inte huggen än

ska du elda den i år? då skulle jag utan tvekan köpa den som är torr... det finns något talesätt i stil med "Ved skall vara kluven till påsk och bäras in till midsommar" [för att den ska vara torr nog att elda samma år]

Snowy

• -
« Svar #11 skrivet: 24 jul-13 kl 23:27 »
Jo det är travad ved i säckarna. Blev bara fundersam för jag läste någonstans att 15 säckar a' 40 liter, motsvarade 1 kubik stjälpt mått.
Men då får jag 4 kubik travat mått för 3000 kronor.
Gjorde misstaget för två år sen att köpa 10 kubik stjälpt mått, ved som var blöt och inte hann torka klart. Började växa vit mögel på vedträden och det var väldigt svårt att tända brasan...
Men då borde jag inte räknat fel nu så att jag köper ved för dubbla priset!

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jul-13 kl 10:39 »
4 kubik för 3000kr blir 750kr per kubik. Vill du köpa mer för det priset så är det bara att säga till  ;)

Gottfrid

• -
« Svar #13 skrivet: 25 jul-13 kl 16:22 »
Om folk inte envisades med att beställa veden så sent på säsongen så skulle den hinna torka.Ser man till att ligga ett år före så har veden tid på sig.

hånung

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jul-13 kl 16:34 »
Förr hade man minst tre års framförhållning  vilket folk värkar glömma .

Gottfrid

• -
« Svar #15 skrivet: 25 jul-13 kl 20:04 »
Gubbarna hade dåliga maskiner om ens några alls. Men ved hade dom vartfall.De jag har märkt är att vissa vedhandlare ser till att ha riktigt torr ved till vintern då dom lata plötsligt fått slut på sin ved och köper den dyrt ,vilket jag ser är helt rätt.Men att folk gör om samma misstag står jag mig helt oförstående för.Gubbarna sa alltid att frugan ska klara sig vartfall ett år om dom skulle framlida eller på annat vis bli oförmögen att frambringa ved för kommande behov.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 25 jul-13 kl 20:13 »
Gubbarna hade dåliga maskiner om ens några alls. Men ved hade dom vartfall.De jag har märkt är att vissa vedhandlare ser till att ha riktigt torr ved till vintern då dom lata plötsligt fått slut på sin ved och köper den dyrt ,vilket jag ser är helt rätt.Men att folk gör om samma misstag står jag mig helt oförstående för.Gubbarna sa alltid att frugan ska klara sig vartfall ett år om dom skulle framlida eller på annat vis bli oförmögen att frambringa ved för kommande behov.

"Just in time" -konceptet har slagit klorna i vedeldarna också ;)

Snowy

• -
« Svar #17 skrivet: 25 jul-13 kl 23:13 »
Jag var ute i god tid i våras för att undersöka vedmöjligheterna, men fick höra att det räckte att jag hörde av någon vecka innan leverans...

Saftaflaskan

• Småland
« Svar #18 skrivet: 26 jul-13 kl 08:57 »
Gubbarna sa alltid att frugan ska klara sig vartfall ett år om dom skulle framlida eller på annat vis bli oförmögen att frambringa ved för kommande behov.

Ju äldre gubben blir desto större blir vedhögen.

Var det en som sa.

Gottfrid

• -
« Svar #19 skrivet: 26 jul-13 kl 14:39 »
Jag brukade hjälpa en tant med veden,när hon tittade på högen sa hon att "Så länge jag har ved är jag rik  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, pow, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser