Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markväv i botten av odlingslådorna - hur går det med maskarna då?  (läst 7539 gånger)

frökenfräken

• -
Har i en annan tråd skrivit om odlingslådorna som jag ska bygga. Nu undrar jag kring det här med att lägga markväv, tidningar, papp eller något sådant i botten av dem. De ska stå ganska nära några stora björkar, så jag antar att det behövs något sådant.
Men hur går det då med maskarna på vintern? De ska väl krypa ner i jorden och övervintra? Fryser de inte ihjäl?
Undrar också hur ni känner inför markväv, jag tycker egentigen att det känns som ett ganska obehagligt material att ha där man ska odla mat, vem vet vad den släpper ifrån sig när den bryts ner? 

diabas

Jag har skapat tre odlingslådor.

En utan ´markväv och två med. Har svårt att säga om det är någon skilnad. Satte dit väven för att försvåra för sniglarna. Trädrötter tar sig säkert igenom markväv. De kan förstöra betongrör etc.

Om jag får problem med min väv i botten på lådorna är min plan B att punktera väven med ett spett.

christelle

• Blekinge
Haft pallkrageodlingar i många år och aldrig använt något i botten. Startat många kragar bara genom att på sensommaren ställa kragen på marken, på gräs eller jord spelar ingen roll, lägga löv, gräsklipp, kompost rakt ner i lådan och när den är full och innehållet lite nerbrutet året efter så är det bara att gödsla och lägga på ett lager jord uppepå, vattna och sätta fröer eller plantera. Går att odla direkt oxå men då får man tillföra mera jord och brunnen gödsel. Tror inte man kan odla (utan väldigt mycket extraarbete) precis bredvid stora vattendrickande träd - trädens ytligare rötter suger både vatten och näring ur pallkragarna och man får vattna och tillföra näring i ganska stora mängder för att få en bra skörd.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tesåpa

• Skåne
Förut har jag haft odlingslådor utan botten. Vet inte om det blev så mycket ogräs underifrån men sidorna var jobbiga att hålla rena. Nu har jag byggt två nya lådor och lagt väv under och runt om. Idéen är att regelbundet tillföra ny kompost. Kanske maskarna blir mindre viktiga då? Jag har följt anvisningarna för "square foot gardening" http://www.squarefootgardening.org/ med ett litet undantag. Jag skippade vermikulit.

christelle

• Blekinge
Men maskarna klarar sig inget vidare över vintern om de inte kan ta sig ner under tjälen. Förstår inte riktigt vitsen med markväv eller täckning i botten såvitt det inte gäller att hindra jorden att läcka ur lådan. Det allra bästa är att ställa kragen direkt på luckrad jord vilket gör att det man odlar i lådan med tiden får markkontakt, maskarna kan jobba och man slipper passa så noga med bevattning, vilket är det största problemet om man bottentäcker lådorna eftersom odlingen då liknar en krukplantering.

frökenfräken

• -
Njaä, jag hade nog inte funderat på markväv om det inte vore för att platsen ligger lite för nära stora björkar som sagt, och jag har blivit varnad för att björkrötter är hemska på att ta sig upp i odlingsbäddar. Har ingen erfarenhet av det själv.
Det är klart att jag kan tillsätta ny kompost varje år med nya maskar men jag skulle nog tycka lite synd om dem när lådan fryser på vinter.

christelle

• Blekinge
Men vatten och urlakade näringsämnen i det tar björkarna upp ändå eftersom det rinner rakt igenom markväven - möjligen slipper du björkrötterna när väven är ny men så fort det gått lite hål i väven så tar sig (sug)rötterna in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser