Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur färgar man ull med indigo?  (läst 4924 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Hur färgar man ull med indigo?
« skrivet: 19 jul-13 kl 20:23 »
När man använder indigo tillsammans med henna för färga hår, så blandar man bara indigon med hett vatten, låter svalna och tar i håret.

Men när jag försöker leta på nätet efter hur man färgar ullgarn med indigo, så verkar det jättekrångligt, och massa skumma kemikalier måste med.

Varför?
Kan man inte bara göra som i håret?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Hur färgar man ull med indigo?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-13 kl 21:25 »
När man använder indigo tillsammans med henna för färga hår, så blandar man bara indigon med hett vatten, låter svalna och tar i håret.

Men när jag försöker leta på nätet efter hur man färgar ullgarn med indigo, så verkar det jättekrångligt, och massa skumma kemikalier måste med.

Varför?
Kan man inte bara göra som i håret?
Vad jag vet så håller inte färgen om man inte blanda i lite 'kemi'. det handlar om kautisk soda, natriumhydrosulfit och ammoniak, inte det allra värsta, inga tungmetaller eller nåt sånt.
Men det finns en annan möjlighet. Man kan göra att färgbad av människourin!! :o
Jag har ett recept fast jag har inte provat det. Det involverar en lång fermenteringsprocess och tillgång till 10l människourin som ska jäsa. Om du är intresserad kan jag skicka receptet och sen kan du bjuda på fest, låta folk sova över (morgonpiss är bäst!!) och samla urin....... ;)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 20 jul-13 kl 08:05 »
Men färgen håller ju när man har den i håret...?

Fast det är sant, det är väl inte så många som färgar håret med ren indigo kanske. (Något för punkare! Oooh, om jag hade varit 16 igen, då hade jag gjort det!).
Man blandar det ju med henna för att få mörkbrunt hår. Kanske hennan hjälper till på nåt sätt att få det att sitta? Trots allt var det ett varmbrunt/beige garn som jag vill göra mörkt kallbrunt. Henna+Indigo borde vara ok då eller?

Hur mycket henna måste man ta som minst för att det ska hålla tro?

Tack för ditt erbjudande om urinreceptet, men folk tycker att jag har tillräckligt många skruvar lösa redan, det kommer inte att bli bättre om någon upptäcker att jag har 10 liter piss på jäsning...

Kan man använda aska?

En annan sak, mest av nyfikenhet: Om man färgar först med rabarberrot, sen med indigo, då borde det bli grönt eller?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 20 jul-13 kl 09:01 »
Men färgen håller ju när man har den i håret...?

Fast det är sant, det är väl inte så många som färgar håret med ren indigo kanske. (Något för punkare! Oooh, om jag hade varit 16 igen, då hade jag gjort det!).
Man blandar det ju med henna för att få mörkbrunt hår. Kanske hennan hjälper till på nåt sätt att få det att sitta? Trots allt var det ett varmbrunt/beige garn som jag vill göra mörkt kallbrunt. Henna+Indigo borde vara ok då eller?

Hur mycket henna måste man ta som minst för att det ska hålla tro?

Tack för ditt erbjudande om urinreceptet, men folk tycker att jag har tillräckligt många skruvar lösa redan, det kommer inte att bli bättre om någon upptäcker att jag har 10 liter piss på jäsning...

Kan man använda aska?

En annan sak, mest av nyfikenhet: Om man färgar först med rabarberrot, sen med indigo, då borde det bli grönt eller?
med 'hålla' menar jag hålla i åratal. jag tror inte färgen i håret håller i flera år. synd att du inte vill prova hopi indianers pink recept. hade varit kul att höra hur det blir. ;)   
indigo och rabarberrot har jag ett recept på (heller inte testat). men indigon ska lösas i koncentrerad svavelsyra. ullen ska betsas i alun och en salt av vinsyra. det ska bli klar grönt.
jag har en hel massa recept på växtfärgning, en del som vi har provat och många som vi inte hann prova...... (som rabarber indigo, eller indigo i kiss)

queer

« Svar #4 skrivet: 20 jul-13 kl 09:14 »
Snälla ... håll oss inte på halster längre ...

Jag har redan en hink urin ... och det luktar inte gott ...

Men ... vill gärna färga med indigo ...

Midvinter

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 jul-13 kl 10:58 »
Jag tar gärna emot recept på indigo om du har något bra som du vill dela med dig av? Har letat på nätet, men de är så olika. Någon säger man skal göra en slags "kyp" av indigo, t-röd, ammoniak, och massa konstigheter som jag inte kommer ihåg namnet på, och så igen göra ett färgbad med ännu mera konstigheter av "kypen" . En annan att det räcker att blanda indigon med t-röd och sen göra ett färgbad.
Varför t-röd?

Tydligen kan man få blågrå eller lila av något som heter "blå bresilja" också, vet du något om den?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 20 jul-13 kl 11:12 »
Snälla ... håll oss inte på halster längre ...

Jag har redan en hink urin ... och det luktar inte gott ...

Men ... vill gärna färga med indigo ...
jag förstår att du vill ha receptet  :) enligt hopi indianerna

250 g finmald indigopulver
8- 10l människourin
10 torkade dadlar
en  12 l lerkruka med lock (rostfritt går säkert också bra)
låt urinen jäsa på en varm plats med lock på i 1-2 veckor.
sila urinen genom en duk
tillsätt indigo pulvret
jäs i ytterligare 2-4 veckor med locket på och på en varm plats
gör av och en ett prov genom att doppa en ulltråd om den kommer ut gröngul och blir blå i luften efter ett tag så färgbadet färdig att använda

färgprocessen
500 g tvättat torr garn läggs i badet
låt det ligga i 24 timmar
ta ut och vrid ur ullen och låt det bli blå i luften ( rena trolleriet ;) så blir det också med kemikalier, det är roligt att se)
tvätta spola och torka garnet
 sedan kan processen upprepas med ytterligare 500g ull varje dag

om färgen efter några färgnigar bleknar  eller badet inte funkar längre tillsätter man de finhackade dadlarna som då måste jäsa i 2-3 dagar tills man kan fortsätta att använda badet
om  färgen tryter tillsätter man 30-50g indigo och låter det jäsa ett tag till
likaså tillsätter man ny urin om vätskan minskar för mycket och låter det jäsa ett tag innan man åter färger.

Skulle hemsk gärna vilja veta om och hur det funkade om du/ni testar  :)

Jag tar gärna emot recept på indigo om du har något bra som du vill dela med dig av? Har letat på nätet, men de är så olika. Någon säger man skal göra en slags "kyp" av indigo, t-röd, ammoniak, och massa konstigheter som jag inte kommer ihåg namnet på, och så igen göra ett färgbad med ännu mera konstigheter av "kypen" . En annan att det räcker att blanda indigon med t-röd och sen göra ett färgbad.
Varför t-röd?

Tydligen kan man få blågrå eller lila av något som heter "blå bresilja" också, vet du något om den?
kemi receptet som jag testat innehåller ingen t-röd i alla fall?!
blå bresilja är spån av ett tropiskt träslag. för många år sedan färgade jag med det. det är tyvärr inte ljusäkta dvs det bleknar efter ett tag i den nordiska vår solen :( så om du vill växtfärga blå som håller så är det indigo som gäller. 
vill du ha kemireceptet i alla fall? eller duger det kissvarianten?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 20 jul-13 kl 12:35 »
10 torkade dadlar

Dadlar i Nordamerika??
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 20 jul-13 kl 12:45 »
Dadlar i Nordamerika??
visste du inte att de importerade redan då?? ;) jag menar thor heyerdahl visade att det fanns båtar som gick mellan kontinenterna både hit och dit ......
nej, du har givetvis rätt.
jag skrev av receptet  men jag antar att dadlarna fyller en funktion och är en ersättning för något annat som vi inte får/kunde få tag i här.
men receptet verkar vara värd att pröva eller??? stod att det är baserad på ett recept från hopi så...... baserad kan ju betyder både det ena och det andra.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 20 jul-13 kl 13:41 »
Urinrecept har även använts här, både med indigo och vejde. Bäst lär manlig bakrusurin vara.

Undrar hur i allsindar man kommer på såna här recept.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 20 jul-13 kl 14:42 »
Det låter spännande med urinreceptet, men jag tror inte jag törs.

Tar gärna emot kemivarianten.

Tropiskt träslag, är det ett sånt som man ska bojkotta pga. regnskogsskövlingen?

En sak jag undrar, den indigo jag har är ju i ett fint pulver, är rädd för att det ska krypa in överallt i garnet och bli omöjligt att få bort. Hur gör man för att få bort växtbitarna när färgningen är färdig?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 20 jul-13 kl 15:42 »
Det låter spännande med urinreceptet, men jag tror inte jag törs.

Tar gärna emot kemivarianten.

Tropiskt träslag, är det ett sånt som man ska bojkotta pga. regnskogsskövlingen?

En sak jag undrar, den indigo jag har är ju i ett fint pulver, är rädd för att det ska krypa in överallt i garnet och bli omöjligt att få bort. Hur gör man för att få bort växtbitarna när färgningen är färdig?
Kollade upp det med bresilja:
Blå bresilja:  en central amerikansk växt, inte hotad
Röd bresilja: fernambuk ett hotad tropisk träslag, (trodde först att blå bresilja var detta)

men receptet för färgning av 500g ull:
 grundfärgen:
20g indigo
600ml vatten
26 ml 33% ig kaustiksodalösning
30g hydrosulfitpulver
lite såpa

blanda lite såpa och indigon  och blanda sedan i vattnet
blanda i övriga kemikalier och värm på 60 grader (du behöver en termometer)
akta att du inte rör ner en massa luft (syre)
grundfärgen kan sedan förvaras lufttät  till färgningen

själva färgbadet:

20l vatten
15 g gelatine (pärllim)
15g 25% ammoniak
10g hydrosulfit

gelatine blötläggas och lösas upp en dag innan färgningen
värm vattnet till 50 grader
tillsätt gelatinen och kemikalierna
håll temperaturen på 50 grader
efter en halvtimme tillsätter du grundfärgen

doppar 500g i badet och låt det ligga i 50-60 grader i en halvtimme.
lyft ut ullen
tryck ut vätskan och låt det blåna i luften
skölj och tvätta ullen
sedan lägger du ullen i ett bad av 2dl ättiksprit och 20l vatten
höj temperaturen till 80 grader
låt ligga i 10 minuter
skölj och låt det torka

det borde inte vara kvar indigopulver efter all sköljningar  och det mesta av indigon borde lösas upp i 'grundfärgen'

för en ny färgning sparar du färgbadet men tillsätter en ny sats av grundfärgen och sedan gör du som ovan.

Hoppas det blir klart hur du ska göra. lycka till!
urin är 'lite crazy' men verkar egentligen enklare......

Midvinter

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 20 jul-13 kl 16:02 »
Tack, tack tack för receptet, men faaan, vad krångligt!
Hur blanda in kemikalierna i grundfärgen utan att röra tro?

Håller med dig om att urin på något vis verkar enklare. Undra om man ska våga sig på det ändå... gömma undan krukan nånstans där ingen kan se. Går det bra med en plasthink tro? Kan/ska locket vara lufttätt? (Vet inte vilket som luktar värst, indigo tror jag, men varken det är piss är något jag vill parfymera lägenheten med.)

Funderar på hur man värmer upp en så stor bytta.

Istället för dadlar borde man väl kunna ta socker eller något annat sött?

Sen, "låt jäsa på en varm plats" vad betyder det? Duger det med Nord-Norsk inomhustemp?

Midvinter

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 20 jul-13 kl 16:14 »
Och en till fråga, kan man ta pektin istället för gelatin?

(Är vegetarian, så vill helst inte använda gelatin eftersom det är gjort av slaktade djur, men liiiiite pragmatisk måste man få vara, så duger inte något annat, blir det gelatin i alla fall.)

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 20 jul-13 kl 16:44 »

en varm plats: inomhus ca 20 grader jag antar ju varmare desto snabbare jäsning.
vi har en bytta för konservering som rymmer 20 l och som går att ställa på en spis
men när vi färgade, lånade vi en sån där gammal tvättbytta som man kan elda i utomhus. vet du vad jag menar?
plasthink går säkert bra till urinen, men lock måste du ha
röra om får man göra lite grann men bara lite det luften som sedan gör färgen blå igen och det vill man först efteråt.
jag har samma problem med gelatin eftersom jag också är vegetarian. men när det gäller lim i slöjd och sånt (varmlim tex.) kompromissa jag eftersom jag inte vet om nån bra veg. ersättning till varmlim  :(  samtidigt så tror jag inte att limmet är det väsentliga i receptet. kanske kan man präva utan....
i dadlarna antar jag -som du- att sockret är det som är verksamt så......
kemikaliefärgningen luktar också ganska rejält......
utomhus är bäst tror jag.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 21 jul-13 kl 12:31 »
Urindoften lär sitta i garnet länge efteråt.

Vi har färgat med indigo, men inte använt gelatin eller annat förtjockningsmedel. Går utmärkt. (Vi använde hydrosulfit som reduceringsmedel).

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 21 jul-13 kl 13:12 »
visste du inte att de importerade redan då?? ;) jag menar thor heyerdahl visade att det fanns båtar som gick mellan kontinenterna både hit och dit ......
nej, du har givetvis rätt.
jag skrev av receptet  men jag antar att dadlarna fyller en funktion och är en ersättning för något annat som vi inte får/kunde få tag i här.
men receptet verkar vara värd att pröva eller??? stod att det är baserad på ett recept från hopi så...... baserad kan ju betyder både det ena och det andra.

Självklart!  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Midvinter

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 22 jul-13 kl 12:25 »
ammoniak, kaustiksoda, hydrosulfit, vart får man tag i sånt?

Citera
Urindoften lär sitta i garnet länge efteråt.
Luktar inte ammoniak också päck?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 22 jul-13 kl 19:40 »
ammoniak, kaustiksoda, hydrosulfit, vart får man tag i sånt?
Luktar inte ammoniak också päck?

ja, ammoniak luktar också illa. faktiskt så luktar jäst kiss just ammoniak :)
ammoniak och kaustiksoda får man på järnhandeln eller färghandeln.
hydrosulfit eller natriumhydrosulfit som det egentligen heter får du tex. här:
http://www.gudrunsullbod.com/webbutik/kemikalier/natriumhydrosulfit/

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser