Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badkol?  (läst 781 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
Badkol?
« skrivet: 08 maj-09 kl 08:24 »
Lite vanlig aska i sandbadet är bra mot ohyra. Har man vita höns kan de i och för sig anta en ganska smutsgrå färg :P. Låt det följa med kolbitar också. Är hönsen dåliga i magen pickar de i sig vanlig träkol som medicin. Turistmage....

Du behöver inte köpa något speciellt utan ta helt enkelt det som blir över när du eldat i värmepannan, öppenspisen, korvgrillningen.....
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Badkol?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 08:04 »
Jag har fattat det som att kol lägger man ut för att de ska kunna få de i fjäderdräkten det håller ohyra borta.
Och möss.
Förr hade man det i golv och väggar i hus också för att inte möss skulle komma in och annan ohyra i väggarna.
Vi har mängder i vår nya gård som är jättegammal och vi nu renoverar.

Även i hönshuset som vi nu renoverar är det kol i alla väggar.

Så jag tror det är därför de ska ha lite aska/kol att rulla sig i ibland
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
SV: Badkol?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-10 kl 11:40 »
Jag har ett "uterum" intill hönshuset där dom håller till på vintern och vid dåligt väder.
Där har jag hällt ut torvströ/stallströ och även askan när vi rengör våran kamin.
Hönsen älskar att bada i det!
Ingen aning om dom äter något men dom håller ju fjädrarna fria från ohyra av det vad jag kan förstå?!
Vanlig sand har dom aldrig varit intresserade av...
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser