Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Resistans i dioder och batterier  (läst 10149 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Re:Resistans i dioder och batterier
« Svar #40 skrivet: 16 feb-07 kl 23:38 »
ollebolle, jag är ingen förespråkare av tunntråd.  :D
Jag ville bara veta hur man dimensionerar generatorn till turbinen genom att välja rätt trådarea. Nej, jag säger inget mer för då är vi tillbaka där vi började  :D

Det beövs inte så många varv...ca: 25 för 12 volt och 50 för 24 volt (2,4 meters turbindiameter).
20 volt vid 3 m/s vill man inte ha, bara 12 volt, eller 24, eller 48 volt, eller vad man nu vill...36 kanske?
Trådens tjocklek påverkar inte spänningen, bara strömmen.  Tillbaka igen... :D

eka

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 16 feb-07 kl 23:42 »
Nej tyvärr
Det är bara vanliga glödlampor som funkar. Om lampan går sönder så har du en perfekt säkring  :D Skyddar batteriet och om, även genratorn. Följden kan bli att obelastad blir det hög spänning med risk för överslag i lindningarna.

« Senast ändrad: 16 feb-07 kl 23:54 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #42 skrivet: 17 feb-07 kl 11:58 »
Ok! Vet du om resistansen stiger linjärt med spänningen och om resistansen är praktiskt taget noll när spänningen ligger strax över noll?

eka

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 17 feb-07 kl 13:46 »
Har aldrig mätt eller hört någon mäta på en lampa på det sättet. Förutsätter att det är en väldigt olinjär historia. Säker olika beroende på fabrikat.
Resistansen är väldigt låg till tråden värmts upp och därefter ökar resistansen snabbt
I värsta fall kanske lösningen får motsat effekt, bäst skulle vara att testa IRL som det så fint heter här på nätet.
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 13:47 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #44 skrivet: 17 feb-07 kl 16:56 »
Jag testar IRL.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser