Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag med grunden?  (läst 5060 gånger)

Hjalle

Hur gör jag med grunden?
« skrivet: 17 jul-13 kl 11:08 »
Jag har ett uthus (till fritidshus) som nu är vedbod men som jag tänkte göra gästrum av. Grunden är en liten betongmur som huset står på, golv finns inget i nuläget. Så nu funderar jag på hur jag ska göra när jag lägger ett nytt bjälklag. Jag funderar på att gräva ut ett par decimeter under det som kommer att bli nya blindbotten och lägga plast på marken och sen fylla på med skumglaskulor (Hasopor). Frågan är om jag ska ta upp ventiler i muren, eller om jag ska låta det vara tätt? Funderar också på om jag ska strunta i plast eller ej och om jag ska dra upp plasten på muren.
Väggarna är en regelstome och stående panel på den. Där tänkte jaglägga vindpapp på panelen inifrån, spika upp vindskyddsfolie med glespanel och sen fylla med ekofiber.

Det är väl inte enligt konstens alla regler men jag vill göra det enkelt så att det blir av! Nån som har tankar främst kring grunden?

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Hur gör jag med grunden?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-13 kl 12:05 »
Jag hade satt dit två ventiler och grävt bort 15-20 cm och lagt dit något kapilärbrytande, typ makadam. Plast eller någon form av ångtätt skikt hade jag låtit bli. Betongen i sig har viss kapilärförmåga så lite fukt kommer det komma in. Då är det lika bra att se till att den kan vandra och låta bli alla former av spärrar. Tycker jag iaf.

erik_kalmar

• -
« Svar #2 skrivet: 17 jul-13 kl 17:32 »
Det är väl inte dumt att lägga plast på marken för att hindra markfukt att komma upp, bättre det håller sig under plasten än vid bjälklaget.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 17 jul-13 kl 17:56 »
Ventilation är viktigt! Så ta upp några "katthål".  Sen beror det på hur huset står, dränering, att det inte sluttar mot grunden utan ifrån, hur hög grunden är.
En sak jag skulle gjort; Se till att där ligger tjärpapp eller liknande mellan mur och syll.

Beträffande väggarna: OM du nu ska göra det enkelt så krångla inte med papp om du inte tar bort panelen. Skär istället till frigolitskivor så de passar mellan stolpar och reglar. Det blir tätt och isolerat på en gång. Ångspärr och skiva så är det klart sen.

Inte efter alla konstens regler men det blir klart nån gång  ;D Och det blir bra!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jakobn

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 jul-13 kl 07:57 »
Buden kommer väl bli många om detta, men jag hade inte använt frigolit i en gäststuga som kanske inte alltid kommer vara uppvärmd och absolut inte tagit upp några hål i grunden.
Enklaste konstruktion på sådana byggnader kan du göra med typ ekofiber eller linskivor, de ställer inga större krav på väggkonstruktioner och luftspaltar.
Grunden kan du täta så gott du kan mot drag utifrån, sedan fyller du på med lecakulor upp till golvnivå, sedan är det bara att skruva på golvet. Snabbt, enkelt och fuktsäkert jämfört med en uteventilerad grund,

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 jul-13 kl 08:50 »
Jag hade inte öppnat upp och ventilerat med utomhusluft, för då får du samma konstruktion som i moderna krypgrunder och de möglar. På sommaren kommer varm, fuktig luft in i grunden, fukten fäller ut mot de kallare ytorna (mark, reglar, betong etc) och sen har du mögel på ett litet kick. Det kommer förmodligen ta lång tid innan det påverkar bärighet etc, men om det inte är helt tätt uppåt riskerar du dålig lukt i stugan.

Att täta en gammal konstruktion är också alltid vanskligt. Det blir lätt en fråga om att fukten bara tar en annan väg, tex upp för betongen, och att man får större problem lokalt i stället för ett hanterbart problem överlag. Besiktningsmannen som vi anlitade när vi köpte gården berättade tex att ett vanligt problem man gör med just gamla skånegårdar är att man river ur trägolvet, gräver ur, slänger i frigolit, fuktspärr och hela skiten, gjuter på ett plant betonggolv (gärna med golvvärme för att göra det extra jävligt) och några år senare släpper tapeterna pga fukt i betongväggarna...

Ditt uthus påminner lite om just hur skånegårdar ofta byggdes; murade/gjutna väggar som står direkt på mark. Sen la man bara in trägolv direkt på marken och så höll det så länge som det höll. När golvet blev för svampigt rev man bara ut det och la nytt, problem solved! Det man INTE ska göra i en gammal skånegård är att lägga ett tätt golv (laminat, plastmatta, fint virke med millimeterpassning utan springor) för då fastnar markfukten under trägolvet och även i ett tidigare torrt och fint golv får du påväxter. Markfukt i sig själv är ju inte farligt heller för de som bor i huset, dvs om man inte låser in den så det börjar växa otäckheter för det är ju sporer och skit från påväxter som man blir sjuk av...

Vad jag skulle gjort hade varit att ta bort allt organiskt jag hittar, gräva ur några cm/dm beroende på mark, slänga i kapillärbrytande stenmaterial och sen regla (inte tryckt virke, förstås!) och lägga golv direkt på det utan fuktspärrar eller annat som kan ställa till det senare. Blir det svalt om fötterna finns det tofflor. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Hjalle

« Svar #6 skrivet: 18 jul-13 kl 12:01 »
Ja det är ju som väntat så att man får olika svar vilket kanske beror på att det inte går att få till en helt optimal konstruktion. Jag är iallafall tacksam för era förslag och resonemang.

Hjalle

« Svar #7 skrivet: 18 jul-13 kl 12:14 »
Om jag förstår dig rätt,  Qeruiem, så menar du att jag borde skita i blindbotten och isolering i själva trossbotten? I så fall tror jag att jag är på rätt spår med kulor av skumglas. 92% luft och 8% återvunnet glas. Kapilärbrytande och innehåller inget kalk till skillnad från Leca.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 jul-13 kl 14:08 »
Ja, jag skulle skita i att isolera, speciellt om det inte handlar om permanentboende. Enda nackdelen jag kan se med att inte isolera är väl just att det kan bli lite kallt på golvet, men det finns trasmattor och tofflor.

Ska man bygga tätt, som man gör idag, så är det viktigt att man får det helt rätt. Morbror fick inlagt golvvärme i en gammal kåk och då måste man isolera osv. Det blev lite pyssel med att man fick skära skåror i betongen och sätta in nånting (plåtar?) för att styra undan fuktvandringen dit den inte gör nån skada osv...

Jag är lat. Enklast att inte täta alls och låta fukten vandra som den vill. ;-)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Hjalle

« Svar #9 skrivet: 18 jul-13 kl 15:00 »
Det låter vettigt och om man inte ventilerar grunden och fyller med ett poröst ickeorganiskt material så bör det ju bli någorlunda bra isolerat ändå. Det är ju verkligen inte tänkt för permanentboende utan sommarboende och några dagar uppvärmt då och då resten av året.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 jul-13 kl 21:13 »
Lagom ventilation, ett bjälklag lagom isolerat, med tex torv eller spån, skurgolv. Klart och inga framtida fuktproblem, hur det än blir med uppvärmning.

Och vanliga råspont till blindbotten.

Landet

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 18 jul-13 kl 23:37 »
Vad skulle det vara för nackdel att lägga en plast på backen?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 19 jul-13 kl 00:08 »
Vad skulle det vara för nackdel att lägga en plast på backen?

Plast, eller andra täta material, stoppar inte fukten utan leder bara bort den. Tänk på det som ett tak, fast under huset, taket stoppar inte regn utan leder bara bort det och leder man inte bort det tillräckligt långt bort så får man bara problem på ett nytt ställe på huset.

Om du lägger en plast som tar slut inne under golvet så riskerar du att fukten kommer upp där plasten tar slut och att fukten blir koncentrerat dit. Det kan mycket väl bli mycket större problem med påväxt och skit än om man medvetet gör golvet fuktgenomsläppligt.

Det är lite som när folk envisas med att måla betonggolvet i källaren med ny fukttät färg när den gamla flagnat av pga... fukt... :P

-- Bruce Schneier '08

Jakobn

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 jul-13 kl 10:06 »
Qeruiem är rätt på det min vill ändå slå ett slag för lecan som alternativ till sten. Rätt fraktion av leca är kappilärbrytande i ganska tunna lager, den buffrar dessutom fukt till viss del.
Den är lätt att bära in jämfört med sten, och den fördelar sig snabbt  mellan mark och reglar. Sedan isolerar lecan, inga super värde men tror att det är 0,125.
Lecan används vid nybygge av skånelängor och har sett otaliga exempel på timmerhus som renoverats med lecakulor på detta sätt, både i skåne och resten av sverige.
Tekniken med lera i grunden är inget nytt, har sett exempel på ett antal hus från 1850 - 1900 där man använt speciellt utvald lera under golvet.
Tror jag betala runt 1000kr för 1m3 eller om det var 1,5m3. Av alla förslag ovan är detta garanterat den snabbaste att genomföra.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 19 jul-13 kl 10:26 »
Leca? Intressant tips. Det ska jag försöka komma ihåg till den dagen vi ger oss på golven.

Ja, allting som är icke-organiskt och kapillärbrytande funkar ju. Skumglas, som Hjalle skrev om, låter som en annan rolig variant och glas möglar dåligt det med...  ;D

Det värsta jag sett i "Kan själv" på den här punkten var på en gård vi bjöd på förra sommaren. Ett gammalt uthus som, som jag fattade det, hade haft genomkörsel och en ca 1.5 meter hög källare för rovfrukter men som blivit ombyggt till gästboende. Källaren användes bara för en varmvattenberedare och det stod ett nytt golv på träpålar (ingen asfaltspapp eller liknande emellan ens). Pålarna stod direkt på mark och sen låg det ett plastskikt för att täta mot fukten, ovanpå det golvisolering och sen trägolv.

Det var påväxt på nästan allt trävirke. Pålarna som stod direkt på backen fungerade dessutom som vekar så de var alldeles svampiga och vissa rätt så ruttna. Besiktningsmannen och jag var rätt överens om att det man behövde göra var att sätta ner element för att värma upp grunden (så man får ner fuktigheten), byta ut pålarna mot fräscha samt sätta nån typ av fuktspärr mot ändträt. Det, eller helt enkelt riva ut hela golvet (plus det som stod på det som tex ett litet kök etc) men då är det ju enklare att bara dra ner värme som ett plåster tills den dag man ändå måste bygga om av andra orsaker.

Säljaren var inte alls glad över att vi totalsågade hans hantverkskunnande...  ;D

-- Bruce Schneier '08

henrietta70

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 nov-14 kl 18:57 »
Tänk på att Leca och lättklinkerkulor ska heta: 12/20K
Dessa är av storleken angivet OCH behandlade mot kapilärfuktvandring. Mindre än 75 mm (om jag minns rätt) räcker som kapillärbrytande lager - ju mer, desto mer isolerande. Tror det var 300 mm som motsvarar 100 cellplast.

Sök info på 12/20K så blir all fakta rätt - från antigen Finja eller Weber (Leca).

Hasopor är som Leca - men mer stabilt då de är oregelbundna i formen - allting packas. Lättklinker är ju som bekant runt. Men Lättklinker är lättare att jobba själv med - Hasopor är som skyffla stenkross av samma dimension (vad det nu är, typ 16-32 mm eller större)...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 05 nov-14 kl 21:17 »
Gjut ett betonggolv med lecakulor inblandat...det borde isolera mot kylan underifrån..sen reglar man upp och spikar ett härligt golv av plank...
Fjäderfän och kaniner

Sanntos

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 nov-14 kl 23:40 »
Gräv ut, lägg makadam, plana ut, lägg på cellplast S80, sist betong

henrietta70

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 06 nov-14 kl 14:23 »
Trådskaparen har förmodligen blivit klar med sin torpargrund vid det här laget - anledningen att jag kommenterade var för att tillägga info - till alla de som - så som jag - söker info på t ex Lecakulor.
Det är skillnad på leca och leca. Vilket inte är så väl känt då jag ofta läser kommentarer om att leca inte skulle vara kapillärbrytande, vilket inte stämmer, bara man använder rätt sorts leca.

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser