Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullfråga  (läst 2328 gånger)

Sister

• Dalarna
Ullfråga
« skrivet: 16 jul-13 kl 21:01 »
Hej allihopa!
Jag fick en del ull av en granne när han klippte sina får. Jag undrar lite nu hur jag ska förvara den. Det mesta är otvättat men med en del gräs och lite smuts/damm i. Jag har lagt allt i ett gammalt påslakan som jag vädrar lite då och då, skakar om och luftar. Jag har tvättat en del och håller på karda och spinna och vill på sikt tvätta upp ullen vartefter jag hinner.
   Men finns det risk för att ullen härsknar eller att det på något sätt blir förstört? Hur ska jag förvara ullen för att kunna tvätta upp och använda pö om pö, säg det närmaste året?
Tacksam för råd!

zeina66

• Värmland
SV: Ullfråga
« Svar #1 skrivet: 16 jul-13 kl 22:29 »
Hej
Har gutefår och förvarar ullen luftigt i "morots-säckar"...såna där i nät. Hänger dom luftigt på vinden men det hinner oftast inte hänga ner än max 5 mån. Använder det till att tova & filta  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #2 skrivet: 17 jul-13 kl 17:41 »
Skydda ullen från mal & möss.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 17 jul-13 kl 21:24 »
Skydda ullen från mal & möss.

Här verkar det som om mössen skyr ullen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sister

• Dalarna
Vidare Ullfråga
« Svar #4 skrivet: 23 jul-13 kl 09:21 »
Vad tror ni, kan man frysa in ullen helt enkelt?
Om man köper sådana plastpåsar med vilka man kan trycka ut all luft och vakumförpacka kläder i sin resväska, men använder till ullen istället.
Då blir inte fettet gammalt på samma sätt och ullen skyddas från skadedjur....

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vidare Ullfråga
« Svar #5 skrivet: 23 jul-13 kl 09:59 »
Vad tror ni, kan man frysa in ullen helt enkelt?
Om man köper sådana plastpåsar med vilka man kan trycka ut all luft och vakumförpacka kläder i sin resväska, men använder till ullen istället.
Då blir inte fettet gammalt på samma sätt och ullen skyddas från skadedjur....

Ja ull kan frysas. Men ull innehåller proteiner och fett så max ett halvår sen försämras kvaliten gradvis. Varför inte tvätta upp all ull, låta den torka och sen packa/linda in den i tidningspapper. Då ligger ullen säkert för mal och tar liten plats. Överskottet av lanolin försvinner vid tvätt och ullen håller längre. Jag skriver på mina paket, vad den är för ull, när den är klippt och färg. På så sätt så kan jag ta fram det paket jag behöver när jag skall spinna.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 jul-13 kl 10:36 »
Om man nu inte vill spinna, karda, tova etc. så kan man ju (som de gör på Mandelmanns gård Djupadal) lägga ut den i gångarna mellan rabatter och odlingsbäddar. Det ger näring och skyddar mot mördarsniglar (om jag inte missminner mig) samt håller ogräset borta.
Ull är väldigt bra som isolering också men då ska den verkligen vara tvättad.
Lägger man klippt skitig ull i kallt vatten så bildas såpa som självtvättar ullen  :D

Sister

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 jul-13 kl 08:31 »
Tack allihopa för tipsen!
Fortsätt nu njut av sommaren.
Kram!  ;D

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
SV: Vidare Ullfråga
« Svar #8 skrivet: 04 aug-13 kl 21:19 »
.....och sen packa/linda in den i tidningspapper. Då ligger ullen säkert för mal och tar liten plats.

Är det så att malen ogillar trycksvärtan? eller att du gör paketen täta?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #9 skrivet: 05 aug-13 kl 08:17 »
Jag gör dem täta, tejpar ihop öppningarna  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser