Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny på fårsidan  (läst 6583 gånger)

Snåttergården

• -
SV: Ny på fårsidan
« Svar #20 skrivet: 13 aug-13 kl 19:56 »
Välkommen som fårägare  :)

Mina lamm slaktar jag vid 5-6 månader.

Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #21 skrivet: 13 aug-13 kl 20:19 »
Tack och tack!:-)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 13 aug-13 kl 23:08 »
Jag slaktade vid installningen.  Det finns de som slaktar till påsk, men de lammen föds ju ungefär nu och lite senare.  Det beror ju på vilken typ av djurhållning du har.  Om du följer årstiderna, så är det när betet tar slut och innan du börjar fodra med mödosamt hopsamlat vinterfoder.

Några år slaktade jag småpojkarna så tidigt som vid midsommar, särskilt bockkillingarna.  Det blev lugnare i flocken med lite färre handjur när brunsten satte igång på allvar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #23 skrivet: 10 sep-13 kl 10:26 »
Ska lammkroppen hänga innan styckning?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 10 sep-13 kl 11:00 »
Ska lammkroppen hänga innan styckning?

Många säger att det inte behövs men, jag kan inte påstå att det blir sämre av att hänga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 10 sep-13 kl 17:33 »
Om du gör det själv, hemma, så här års, så se upp för getingar!  Dte händer att de "äger" köttkroppen när man kommer tillbaka från en paus.

Snyggare snitt i kallt kött än i varmt, färskt.  Det går att möra i förpackningen om man t ex har problem med flugor.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #26 skrivet: 10 sep-13 kl 18:48 »
Om du gör det själv, hemma, så här års, så se upp för getingar!  Dte händer att de "äger" köttkroppen när man kommer tillbaka från en paus.

Snyggare snitt i kallt kött än i varmt, färskt.  Det går att möra i förpackningen om man t ex har problem med flugor.
Kompisen som ska hjälpa mig att slakta, jag har inget att skjuta med, har slaktpåsar för vilt.
Hänger slaktkroppen i dem, så risken för diverse flygfän minskar rejält.
Får väl hänga ett par dagar för att vara på den säkra sidan för mörare kött.

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 10 sep-13 kl 18:51 »
Det verkar vattentätt, eller, tja, flugtätt!  ;)  Fint att du kan börja lite mjukt, och inte stå där helt ensam med egna djur den första gången.  Det är ju lättare att göra det bra för djuret också, om man är några stycken, en som lockar och kliar, och en annan som skjuter.

Så länge det inte fryser, så är det lättare att stycka kallt kött än färskt.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #28 skrivet: 10 sep-13 kl 18:59 »
Ja, sällskap är bra :)
Brukar slakta egna tuppar och kaniner, men har inte slaktat så stora djur ensam ännu.
Har haft slaktgrisar, och då fick jag hjälp av en annan kompis.

Vill gärna lära mig att slakta, flå och stycka själv.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 10 sep-13 kl 19:01 »
Håller helt med Trollmor i allt hon säger - men skulle aldrig erbjuda mig att stå och klia medans någon annan skjuter... :-[ :o
En total tillitsövning i såfall!!! ;D ;D ;D
Litar aldrig på en skytt... Får kan vrida på huvudet i sista sekunden, pang, så är du utan näve ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #30 skrivet: 10 sep-13 kl 19:04 »
Håller helt med Trollmor i allt hon säger - men skulle aldrig erbjuda mig att stå och klia medans någon annan skjuter... :-[ :o
En total tillitsövning i såfall!!! ;D ;D ;D
Litar aldrig på en skytt... Får kan vrida på huvudet i sista sekunden, pang, så är du utan näve ::)
Asch,jag har ju en näve till.... :P ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 10 sep-13 kl 19:29 »
Glömmer aldrig när jag avmaskade grannen ;D ;D ;D
Han var med när jag skulle avmaska fåren... Jag hade bara en vanlig injektionsspruta på den tiden - satte den i munnen på tackan och just som jag tryckte till, så böjde han sig fram och pussade på tackan ::) ???
Hon vred på huvudet och minst 10 ml Valbazen åkte rakt igenom munnen och ut ur mungipan på andra sidan, in i munnen på grannen... Jag skrattade så jag grät!!!!!! ;D ;D ;D ;D
(Han var inte lika glad)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #32 skrivet: 10 sep-13 kl 19:38 »
Hahahaha!!

Själv har jag märken efter antiinflammatorisk medicin i stalltaket, då min fjording preciiiis  och lagom för henne
lyckades peta ut medicinsprutan när jag tryckte till  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #33 skrivet: 10 sep-13 kl 20:24 »
Han var med när jag skulle avmaska fåren... Jag hade bara en vanlig injektionsspruta på den tiden - satte den i munnen på tackan och just som jag tryckte till, så böjde han sig fram och pussade på tackan ::) ???
Hon vred på huvudet och minst 10 ml Valbazen åkte rakt igenom munnen och ut ur mungipan på andra sidan, in i munnen på grannen... Jag skrattade så jag grät!!!!!! ;D ;D ;D ;D
(Han var inte lika glad)

;D  ;D ;D   Åh fy vad äckligt!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 10 sep-13 kl 21:32 »
Det tyckte han också - men jag bara skrattade knäna av mig....

daniel70

• Gotland
« Svar #35 skrivet: 10 sep-13 kl 22:28 »
(Han var inte lika glad)

Hahahaha! :)

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 11 sep-13 kl 11:29 »
Jamen det var väl bra, att grannen slapp maskbördan!  ;D

På får finns det gott om plats att klia på t ex ryggen, utan att vara ens i närheten av fårets huvud.  Givetvis kommer man överens från början om vem som ska göra vad, när, i vilken ordning, var och vad man gör om något skulle gå snett.  Själv har jag alltid minst en laddad bultpistol i reserv inom räckhåll, IFALL skottet skulle gå snett.  Då känner jag extra trygghet, och kan koncentrera mig på att skjuta rätt.  Jag har en kompis som jag slaktar smidigt ihop med:  Hon skjuter och jag sticker.  Däremellan kollar vi båda i tur och ordning att ögonreflexen är totalt borta.  Sen flår vi och tar ur, hela tiden i varsin ända på fåret, hon i bak och jag i fram (jag har fortfarande svårare att "sota" i bak, eftersom jag fick så lite övning på det!).  I skinnet drar vi åt varsitt håll, eller en håller emot i klövar medan den andra drar av hjärtans lust.

Men det är vi två det.  Jag skulle aldrig göra detta med någon annan, utan att först väldigt noga komma överens!  Slaktknivar är vassa.  :o

Så jag "håller helt med Vallhunden i allt hon säger - men skulle aldrig vilja avmaska grannen"!  ;)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #37 skrivet: 11 sep-13 kl 12:42 »
Igår kom stalljournalen med postis och idag fick jag mitt
SE-nummer.

Jag har således helt lagliga får  ;D

Melcha

« Svar #38 skrivet: 11 sep-13 kl 21:26 »
Vi brukar slakta strax innan älgjakten (södraDalarna)

blizzard

« Svar #39 skrivet: 11 sep-13 kl 22:10 »
Gratulerar er till fårägarskapet :)

Ska ni slakta själv så är det väl tillgång på bete eller ev foder och förutsättningarna runt själva slakten tex temperaturen där ni ska förvara köttet och såna saker som styr.
Sedan när ni ska börja sälja till slakterier så finns det klassificeringar att ta hänsyn till för att försöka få bästa betalning.Nu är det ju inte aktuellt ännu för er så ni har ju tid på er att läsa in er på det,att kunna producera de önskedjur som någon byråkrat suttit och fantiserat om i stor skala är svårt.

Men det är uträknat så att de ska slippa betala fullt pris,dessutom grundar sig hela klassificeringen på data från eu så det säger ju sig självt.
Vi ska jämtföras med de bördigaste områdena i sydeuropa där de har dubbelt så lång säsong som här :-\
Men,men det kommer sen ::)
Ett tips till er är att försöka lära er att när ni flår sidorna och ni tar spjärn mot blottlagt kött så använder ni översta delen av handflatan (närmast handleden) där är ni minst fet av ullen.
Detta gäller även om ni använder vantar vilket jag rekommenderar.
Även att slakta fåren/lammen liggandes på rygg på en slaktbänk är mycket bättre/enklare än att ha de hängandes pga av att lösfällen under flåningen inte svänger tillbaka om djuret ligger på rygg,hänger det så kommer det ounvikligen bli mycket sämre resultat.
Nu skulle ni väl få hjälp av någon men titta på de här sakerna och utvärdera,det är inte säkert att vederbörande är särskilt hemma på får och lamm.Det kräver lite extra av den som slaktar om det ska bli förstklassigt på får och lamm.
Det man vill undvika är lanolinsmaken från ullen som lätt överförs till slaktkroppen om man har det på händerna.
Att man kan ta ur älgar och svin hit och dit betyder inte att man är en bra får/lamm slaktare.

Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

1570 gäster, 2 användare
torbjorn, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser