Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg... någon som provat?  (läst 14167 gånger)

Norrgårds Anna

Linoljefärg... någon som provat?
« skrivet: 14 feb-07 kl 00:12 »
Har en del möbler som jag efter mycket möda skrapat bort färgen på... funderar nu på att måla med linoljefärg. Är det någon som har provat det? Är det svårt? Blev det bra? Ska tilläggas att jag tyvärr är mycket ohändig då det gäller måleri.

Skulle bli glad om nån vill svara  :D

Draupner

Re:Linoljefärg... någon som provat?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-07 kl 20:47 »
Jag har målat en del med linoljefärg med gptt resultat. Finns för både innomhus och utomhusbruk. Det tar tid att måla, lager på lager måste strykas på jämt och varsamt och för varje lager tar det längre tid innan det torkar (viktigt att inte slarva med torkningen har jag lärt mej av egna misstag). Annars är arbetet mycket angenämt, det luktar gott. Använd någon traditionell "naturlig" färg även om dessa är lite dyrare. Ett annat erfarenhetsbaserat tips är Lita aldrig på expediten i en färghandel, i alla fall inte om denna tillhör en större kedja. De har aldrig haft rätt när jag frågat. Vill du ha tips på färg?

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 23 feb-07 kl 21:33 »
Det brukar bli finfint med linoljefärg. Finns en del mindre färgtilverkare som säljer mer "äkta" linoljefärg än de större bolagen. Ottosons är ett, Kulturhantverkarna ett annat, finns säkert några fler. Eller så kan du blanda egen färg (inte speciellt komplicerat).
Pigment, linoljefärg, ev lite terpentin (ej nödvändigt) sen kan man tillsätta sikativ (tror jag det heter), ett torkmede som snabbar upp torkningen. Men har man tid skulle jag strunta i det sista. Pigment hittar du på www.claessons.se, finns också på byggnadsvårdsbutiker och bättre färgaffärer.

Tre strykningar är det som gäller, tunt tunt tunt tunt!

Lycka till!
/Attis

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #3 skrivet: 26 feb-07 kl 09:38 »
Linoljefärg är härligt att jobba med. Jag brukar blanda till min egen färg. Linoljefärg slits naturligt och blir snyggare med tiden. Lite tips när man gör egen färg.
Det funkar med rå linolja men torktiden blir sagoligt lång så kokt är att föredra. Stryk färgen i tunna lager och arbeta in den i materialet ordentligt, det ska vara jobbigt att måla med linoljefärg. Andvänd bara naturborstpenslar av god kvalitet eller klipp av en billigare så den får rätt spänst. Ett tips på att förvandla en billigare pensel till en dyrare gör man genom att måla den utan färg på slippapper så man klyver topparna på stråna.

En annan variant på färg är äggoljetempra, fruktansvärt hållbar och härlig färg. Eller varför inte måla med filmjölkslasyr, lätt att andvända och är bra om man är lite ovan.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-07 kl 21:14 »
Alla mina korgar målar jag med ägg-tempera, där ingår linolja.
På något sätt känns det fel att använda "plast-färger" eller hobbylack, kärt barn har många namn.
Riktiga material tycker jag ska målas med riktiga/äkta färger.
Linolja är underbart att arbeta med. :D
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

jimpla

« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 23:00 »
Man kan oxå använda oljefärg på tub som man blandar ut med några droppar linolja, då flyter den ut lite lättare.. annars funkar det bra att stryka på den direkt  ;) ganska bra om man vill spara tid men annars är det nog häftigare att riva ihop egna linoljefärger med pigment och linolja. teknikerna är många och spännande finns bra böcker i ämnet

Linoljans molekyler är så små de tränger in i trät på ett bättre sätt. Plastfärger lägger sig bara på ytan dessutom är de giftiga. Den som kom på dem måste vara en idiot, bara pengar i huvut kanske ;D

louise

• Gäst
SV: Linoljefärg... någon som provat?
« Svar #6 skrivet: 25 apr-11 kl 15:03 »
Funderar på om man kommer ner i pris och arbete  om man gör om en färdig linoljefärg till äggoljetempra. Alltså, att man tar en färdig linoljefärg, spär ut den med 1/3 vatten + 1/3 ägg. Eller blir pigmentet för tunt då?

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #7 skrivet: 02 jun-11 kl 23:15 »
Tycker själv att linoljefärg är överlägset. När jag byggt allmogebåtar så är det linolja (först rå och sen kokt) som gäller överallt. Om man inte vill ha dem tjärade förstås - men tjära är inte så lyckat på möbler. Har gjort ett försök...
// Anders
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 19:14 »
OK hjälp mig.
Ska måla om hela mitt hus.
Rött mestadels.
Senaste målning vit för 25 år sedan.
Flagnar.

Är det billigare/intressantare att blanda egen färg?

Hur köper jag stora mängder, behövs väl en 80 liter kan jag tänka.

Sebastian

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 19:24 »
Här finns en del matnyttigt om Linoljefärg:
Ottossons färgmakeri
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Ådalamalin

• Färsk skåning som siktar på självhushållning
    • Skåne
    • Ådalagård
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 19:49 »
Enetorpets Linolja och byggnadsvård i Färingtofta kan jag med bestämdhet VARMT >:D rekommendera.
Återförsäljare finnes på andra orter.

http://enetorpetsbyggnadsvard.se/

Jag var novis ??? och har tack vare Helenes (innehavarens) brinnande engagemang för linoljefärg förstått hur jag skall (väldigt enkelt) måla och vårda (stort som smått) med denna beroendeframkallande färg. Möbler, fönster, innerväggar, tak, golv...

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 19:57 »
Jag är fullkomligt värdelös på att måla. Förutom med linoljefärg. Viktigt att tänka på är att ha en styv pensel, att vara löjligt snål och jobba in färgen. Det fixar du. Lycka till! (Ottossons färg är bra.)

octavianus

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 12 nov-11 kl 09:12 »
Jag har provat Gysinges linoljefärg och ottossons. Ottossons är den av de jag deffenetivt skulle rekomendera. Man kan måla tjockare och det torkar snabbare med den. Gysinges är så himla känslig.

Har även provat enetorpets bifrost. Vilket ska vara någon form av matt linoljefärg. Den vita skulle jag starkt avråda ifrån, då den gulnar väldigt mycket, ska man däremot ha någon annan färg än vit så funkar den finfint. Dock blir den inte jättematt, men helt klart mattare än linoljefärg. Ska jag ha helt matt i fortsättningen, och inte vill ha limfärg, så kommer jag måla med äggoljetempera. Även om den är lite svår att blanda till till önskad färg, då den inte har samma nyans blöt som torkad.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 12 nov-11 kl 09:33 »
Jag har provat Gysinges linoljefärg och ottossons. Ottossons är den av de jag deffenetivt skulle rekomendera. Man kan måla tjockare och det torkar snabbare med den. Gysinges är så himla känslig.

Har även provat enetorpets bifrost. Vilket ska vara någon form av matt linoljefärg. Den vita skulle jag starkt avråda ifrån, då den gulnar väldigt mycket, ska man däremot ha någon annan färg än vit så funkar den finfint. Dock blir den inte jättematt, men helt klart mattare än linoljefärg. Ska jag ha helt matt i fortsättningen, och inte vill ha limfärg, så kommer jag måla med äggoljetempera. Även om den är lite svår att blanda till till önskad färg, då den inte har samma nyans blöt som torkad.

Var har du målat med den vita?  Jag har fått förklarat för mej att i slutna utrymmen, typ garderober eller skåp, där det inte kommer in ljus, där gulnar vit linoljefärg pga en process som stoppas av uv-ljus(om jag minns rätt) och den processen ska tydligen dessutm vara reversibel, så om man utsätter dessa ytor för ljus så bleknar dom igen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 nov-11 kl 11:09 »
Har målat fönster och dörrar ute med linoljefärg under 10 års tid och en pärlspontsveranda inne (kulturhantverkarnas färg) och nu i somras också en sida av huset, ytterpanel alltså (Gysinges färg). Trivs med linoljefärg!  som några redan skrivit så är det tunnt som gäller och mer "arbeta in" än med t.ex. plastfärg, men det är bara en vana, inte svårt egentligen.
Efter 10 år med kulturhantverkas färg så tyckte jag Gysinges var riktigt trevlig! känns som att det är ännu mer färg i färgen. Otroligt dryg. Rekommenderas!
Angående det med att gulna: Verandan har blivit nästan lattefärgat istället för vit efter några år.  Men jag tycker det är snyggt som tur är, bättre än helt tandkrämsvit. Den färgen ska jag lägga till var kulturhantverkanas men jag köpte den för halva halva priset på museet som la ner sin byggnadsvårdsavdelning och den hade nog stått ett bra tag! Den tog ett par timmar att röra upp, från början var det som en sten på botten av burken.  Färsk färg för full pris som jag använt för fönstren har inte gulnat.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #15 skrivet: 12 nov-11 kl 11:24 »
Fråga:
Är linoljefärg alltså billigare än konventionell lösning?
Är det onventionella "olje" baserad färg?

Sebastian

pyromanen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 nov-11 kl 15:21 »
Fråga:
Är linoljefärg alltså billigare än konventionell lösning?
Är det onventionella "olje" baserad färg?
sebastian
Lite svårt att svara på.  Det är att jämföra äpplen med päron (eller snarare utspädd saft med koncentrat). Det är nog ingen större skillnad säger jag utan att ha försökt räkna exakt. Linoljefärgen är lite dyrare i inköp pr liter, men det är ingen lösningsmedel i t.ex. Gysinges linoljefärg, det får man själv tillsätta efter behov. Alkydoljefärgens olja är en petroliumprodukt (ursprung från olja ur backen alltså) och sån färg innehåller också ganska mycket lösningsmedel som dunstar bort. Det är alltså mindre färg i en liter. Vattenbaserat färg innehåller en massa vatten...

För att räkna rättvist på vad som är billigast skulle man också behöva ha med i uträkningen hur ofta som måste målas.  Linoljefärg blir matt och fult snabbare än alkydoljemålat. Men fint igen med tvätt och ett nytt tunnt lager linoljafärg. Alkydoljan håller sig fint några år till men sen flagnar den och måste skrapas innan man kan måla igen...  Med linolja behöver man alltså i längden måla lite oftare men skrapa desto mindre jämfört med alkydolja.

Sen är det trivseln under målararbetet. Jag tycker linoljefärgen doftar mycket trevligare och det är ju många timmar man kan få umgås med den.  Man kan tvätta händer och pensel med t.ex. olivetvål (inga lösningsmedel mm behövs) och man andas in mindre lösningsmedel jämfört med när man jobbar med alkydoljefärg (utom möjligen när man grundstryker).

Lasse Lucidor

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 nov-11 kl 16:23 »
Apropå att stryka jämt och varsamt? Klicka på filmen "penseln-en kort introduktion." på ottossons färgs hemsida. Länken till sidan är http://www.ottossonfarg.com/mediabank/penslar-en-kort-introduktion.aspx

Den och andra filmer visar hur de målar fort och ofta med långa drag, iförsig är de proffs men man kanske skall pröva att stryka litet kvickare nästa gång. /Lasse
« Senast ändrad: 13 nov-11 kl 16:34 av Lasse Lucidor »
Bor med min sambo och son uppe på kullarna ovan Forsakar, Degeberga i Skåne. Har några höns och skaffar snart några får. Trädgården är nog största passioner där både grönsaker och prydnadsväxter odlas.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 13 nov-11 kl 17:18 »
Citera
Linoljefärg blir matt och fult snabbare än alkydoljemålat. Men fint igen med tvätt och ett nytt tunnt lager linoljafärg.

Det jag sett av linoljefärg stämmer inte detta. Linoljefärgen håller sig väl renare och vitare än alkyd?  ???
Iaf på grannens hus.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tulipanros

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 nov-11 kl 17:41 »
Linoljefärg...mina grannar och jag målade deras hus för ca tio år sen med röd sådan.
Där solen ligger på som mest ser det numera ut som rosatonat...
Men det är ju väldigt vackert när det är vackert  :P

Så nu vet ni det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare (1 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser