Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar, stängsel, foder....  (läst 8075 gånger)

Neiklot

• Gäst
Grisar, stängsel, foder....
« skrivet: 06 feb-04 kl 19:17 »
Min jord är grymt packad och nästintill omöjlig att gräva upp för land. (Det går!..Men tar timmar att få upp 2kvm!..).
Dessutom är det fullt med kirskål och annat tjaffs.
(Man kan äta kirskål - Gott!..Men ät inte för mycket)  ;D

Jorden är även såpass hård att maskar inte trivs.

Men jag har ingen ström där ute.

Min arbetskamrat sa att man kan använda batterier.
Men dom ska ju också laddas upp?

Vad finns det för alternativ till el (och fula "staket").
Och behöver grisarna tillskottsfoder under tiden?

Och hur många grisar (och vilken sorts gris) ska man ha inom t.ex ett område på 25-30kvm?
« Senast ändrad: 03 jul-04 kl 22:51 av admin »

Hobbymannen

Re:Grisar, stängsel, foder....
« Svar #1 skrivet: 03 okt-04 kl 11:52 »
Du kan ha i princip vilket stänge som helst, bara det är tillräckligt tätt och tillräckligt högt. Man ska akta sig för att vara lat när man sätter upp det bara. Dessutom bör man se till att ha planken på den sida om stolparna som vetter mot grishagen. Grisar trycker på bra när det kliar sig eller vill ut.

Jag själv har byggt min grishage av tryckimpregnerade stolpar från lantmännen som jag slagit ner 50 cm. På detta sitter vanliga 21 *95 plank och två trådare elstängsel, men det verkar besvärligt för dig att göra så. Visst finns det batteridrivna aggregat, men jag är tveksam till sådana för permanent bruk. Kostnaden brukar vara från 1200 kr och uppåt.

« Svar #2 skrivet: 03 apr-05 kl 03:14 »
Till de hagar som ligger långt från huset (ingen el) tar vi el från bilbatteri. Till en sådan hage krävs ett inköp av aggregat (speciellt för batteridrift), bilbatteri samt bilbatteriladdare (fast jag tror man kan lämna in batterier för laddning). För en engångssumma har man på detta sätt alltid el till hagen/hagarna. Visst kan detta alternativ användas permanent, men batteriet måste laddas ibland. Vi brukar ladda batteriet över natten (då grisarna i alla fall sover) och så är det full kräm i stängslet till morgonen. Är man orolig för att grisarna ska rymma "i sömnen" kan man investera i två batterier så att det alltid finns ett fulladdat.

För grisarna räcker två eltrådar på ca 20 och 40 cm höjd, och de brukar respektera elen bra. Denna typ av hage är mycket lättflyttad.

Det finns också engångsbatterier men de räcker oftast max. en sommar och måste slängas sedan = många batteriköp (dyrt) och dåligt för miljön.

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Tony

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jul-05 kl 00:30 »
Hej!

Man kan med fördel använda en solpanel och ett laddrelä som laddar batteriet. Har haft det i flera år. Laddar även under molniga dagar, sätt panelen ganska öppet där det får mycke ljus. Man kan köpa billiga batterier på verkstäder för nån hundring, om och när det går sönder. Det finns oxå larm som talar om om det börtjar bli för låg effekt ut på eltråden. Grisarna bökar ju väldigt nära tråden och grästorvor kan hamna på den samma. Själv använder jag vanlig järntråd el hässetråd. Djuren ser inte vit tråd som vi gör, det är ingen signalfärg fördjuren har jag fått lära mig. Brunt svart och grönt är djurens färger ....Varför vita stängsel ....ja kanske för att det ser fint ut....De kan inte vara ute under vintern för de små eltrådarna går av när bandet blir funktigt och det fryser.... men försöka går ju.....det kanske funkar ett tag.  

Archibald

« Svar #4 skrivet: 27 jul-05 kl 11:52 »
wire/2-4 mm ståltråd är att föredra framför vanliga elstaket, dels håller de bättre och leder strömmen bättre.
att djuren inte ser vit så bra är förvisso sant, men de kan se kontrasten mellan grönt och vitt, elle rrättare sagt, kontrasten mellan vitt och andra färger.

tror dessutom inte att delaval efter 50 år envist skulle fortsätta att göra vit tråd om det inte var lämpligt att ha det.

« Senast ändrad: 27 jul-05 kl 11:52 av Archibald »

Archibald

« Svar #5 skrivet: 27 jul-05 kl 11:58 »
Jo, om det är torrt så är elstaket svåra att använda.
det blir ingen kontakt med jordplanet.
det är då man använder polar eller dessert band(samma sak)
det är som franska elstaket med både jord och ström i.
man kan åstakomma samma effekt om man drar två trådar med 5-10 cm mellan, övre strömmen, nedre jorden.
eller så har man bara jord på nedersta tråden.
effekten blir detsamma som om man hade vanlig jord vid aggregaten, men fungerar även då det är fruset eller väldigt torrt.

OFTA när folk drar ner elstaket så slarvar de med jordningen.
för att få ett lämpligt jordplan skall man slå ner MINST tre jordspett med 2-3 meters mellanrum och sedan fortsätta så att man får ett spett / joule som aggregatet ger.
Bäst är egentligen att slå ner enmeters kopparstavar, men armeringsjärn eller jordspetten som säljs på granngården går bra det med.

Häxan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jul-05 kl 15:43 »
Tack vare Rosenkvists tips så stödutfodrar jag mina grisar. Grisen som rymde rymmer ej nu. Trots att stängsling ej är fullgod.

MVH Häx

Tony

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 aug-05 kl 00:19 »
Alfa laval kanske tillverkar vita rep/band därför att vi köper dom, kan va så enkelt .......sluta vi å köpa ????

tony

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 08 sep-05 kl 15:47 »
Kan varmt rekommenda tryckade rundstolpar (5cm i diameter) fårnät på utsidan och 2 trådar el på insidan.

Jag har Vildsvin på detta sätt ocj det fungerar kalas.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

pilkrog

« Svar #9 skrivet: 24 sep-05 kl 23:12 »
Hej
Tänkte bara tala om att jag har två grisar som haft just
den ytan du talar om till hage sedan i maj och de skall
bli slakt sista helgen i oktober.
Och det är fantastiskt vad dom har bökat upp och plöjt
upp på denna yta!!!
Dessutom har det varit roligt och lärorikt att vara grisfarmare i liten skala.
Så låna dig ett el aggregat och skaffa eltråd och stolpar
så är det fixat rätt snart. Obs! det kan locka dem om du blöter marken något med en vattenslang (ett par tre kvm så där)
Lycka till. :)

Tuve

• Skåne
SV: Grisar, stängsel, foder....
« Svar #10 skrivet: 26 aug-10 kl 14:17 »
Jag drar upp ett gammalt ämne för att ställa en följdfråga:
Jag tänker låta grisar böka upp ogräsiga delar av min tomt. Jag vill gärna ha tips på lättflyttade och helst billiga elstaket. Jag tänker låta grisarna ambulera runt i trädgården, så det är bra om det är smidigt att bygga om hagen. Vilken typ av tråd, och vilken typ av stolpar, och gärna var man köper dem.

Qiz

• Västergötland
SV: Grisar, stängsel, foder....
« Svar #11 skrivet: 26 aug-10 kl 16:34 »
Köp nån form av snabbstolpe som har flexibla trådfästen. Antingen flyttbara eller med flera fasta alternativ. För att komma ifrån problemet med uppbökad jord/uppbökade stolpar så lutar du bara stängslet inåt.  ;) Om du väljer elrep/band så är det lättare att rulla upp var gång du flyttar hagen, väljer du däremot "vanlig" ståltråd så håller den längre men är lite bökigare att hantera när man vill ta upp och ner tråden i parti och minut. Snabbstolpar köper du nästan var som helst där det finns stängselprylar. Tex Granngården, Nordpost, BMS stängsel, Hööks hästsport, Gekås i Ullared brukar ha... :D
Mvh Zandra

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser