Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv i nytt stall  (läst 13275 gånger)

teufel

Golv i nytt stall
« skrivet: 13 feb-07 kl 19:12 »
Hej!

Vi ska precis bygga ett nytt häststall i en ladugårdsdel som har stampat jordgolv.

Gjuta betong är bra, men blir alldeles för dyrt och jobbigt, så frågan är vilka alternativ som finns, och hur man går till väga för att få det så bra som möjligt.

Trädgårdsplattor? Väggrus? Trägolv? Gummimattor? Något annat?

Mvh Patrick

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Golv i nytt stall
« Svar #1 skrivet: 13 feb-07 kl 19:57 »
Hej Patrick

Om du tänker bygga för fler än 4 hästar så måste du förpröva stallet och då får du veta exakt vad som gäller och inte.

I durskyddsreglerna står att
"10 § Golv och liggytor ska ha en jämn och halkfri yta."

I mina öron så låter inte Väggrus så jämnt...trädgårdsplattor låter vickigt o halt...trägolv brukar bli halt också...blöta gummimattor halkar fint och är dyrare än betong...

Jag skulle gjuta golv !  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-07 kl 21:58 »
Som jag skrev i en annan tråd så funkar trädgårdsplattorna bättre än nån kan tro.
Men helt överlägset i stall är asfallt!!! Absolut bäst, lätt att göra ren och bra fäste.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

teufel

« Svar #3 skrivet: 14 feb-07 kl 00:01 »
Hej!

Stallet är redan förprövat och godkänt hos Länsstyrelsen. I beskrivningen angav vi "dränerande golv", vilket är en godkänd form av golv enligt normerna. Ett exempel på dränerande golv är just väggrus.

Ska man ha boxarna som sovplatser krävs däremot ströbädd ovanpå (t.ex. halm, papper, träspån eller torv), oavsett vilket material man har i botten.

Trädgårdsplattor råder det ju delade meningar om, men jag håller nog med tessmoliis, om att trädgårdsplattor KAN fungera, om man väljer en tung sort som ligger still och inte t.ex. tunna skifferplattor. Ett bra underarbete med grus och en tilltryckare är ett måste.
Som sagt, inne i boxarna tillkommer ju ändå en ströbädd. Det KAN dock innebära att man behöver göra om delar av förprövningen, vi ska ringa och kolla med länsstyrelsen om detta.

Mvh Patrick

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-07 kl 00:21 »
Hej!

Stallet är redan förprövat och godkänt hos Länsstyrelsen. I beskrivningen angav vi "dränerande golv", vilket är en godkänd form av golv enligt normerna. Ett exempel på dränerande golv är just väggrus.

Ska man ha boxarna som sovplatser krävs däremot ströbädd ovanpå (t.ex. halm, papper, träspån eller torv), oavsett vilket material man har i botten.

Det KAN dock innebära att man behöver göra om delar av förprövningen, vi ska ringa och kolla med länsstyrelsen om detta.

Mvh Patrick

Några kommentarer / funderingar bara.

Förprövningen och godkännandet av stallet är INTE klart förrän Länstyrelsen slutbesiktigat det och skrivit sitt godkännande.

Problemet med grus är bla att du när du mockar ut ströbädden kommer att få med grus i gödseln som sedan kommer ut på åkern. Om det är grövre väggrus så är det inte kul att få ut på markerna.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-07 kl 09:10 »
Jag vet vad jag talar om med plattorna, har jobbat i ett stall där det fanns och fick inspiration av att det funkade så bra att vi gjorde så hemma med.  Har haft både halm och spån och mockning var inga problem.
O SKULLE dom flytta på sig så är det inte svårt att lägga om dom.

Mamma har lagt plattor i sitt hönshus också och är helnöjd.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-07 kl 11:04 »
Det finns en fördel till med betong och asfalt som inte diskuterats.

Vid skurning och rengöring så kommer grusgolv och trädgårdsplattor inte att bli helt rengjorda från parasiter och eventuella bakterier-smittämnen.

Skarvarna mellan plattorna borde bli rena grogrunden för en massa bakterier ! Speciellt i ett hönshus....

Satsa på ett helt golv som kan rengöras lätt :)

Storbonden :)
« Senast ändrad: 14 feb-07 kl 11:06 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 15 feb-07 kl 15:56 »
Med tanke på att man kan få problem med med skav på haserna (liggsår) hos vissa hästar som rör om mycket i boxen låter vaäggrus som ett värdelöst förslag. Jag är även tveksam till bakteriegrogrunden på trädgårdsplattor. Plankor blir som tidigare sagt lätt hala och måste regelbundet bytas ut när de börjar ruttna (eller ve och fasa knäcks innan man hinner med bytet, med elaka skador till följd).
Gjutet golv tror jag är det enda bra alternativet, bäst för hästen är det med en gummimatta överst. Stallgången får gärna vara lite ruggig (men inte för mycket) då även den kan vara hal när det är vinterunderlag ute och de kommer in med snö i skorna.  

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 feb-07 kl 21:43 »
Fy fy fy för gummimatta... alltid fuktigt o därmed mögel. Alla jag känner som har haft gummimattor har rivit bort det..det var ju populärt ett tag..

Tja..bakterier i ett stall golv..vad skulle det va isåfall som inte får fäste i väggar??

Skav på hasorna brukar jag lösa med mera strö, inträffar faktist lätt även på gjutna golv.

Är det ingen mer som har använt asfallt i stall? Jag tyckte det var suveränt! Ohalt o låg ljudnivå.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #9 skrivet: 17 feb-07 kl 00:07 »
Jag har jobbat i många stall med aldrig varit med om mögel och fukt under gummimatta. Det är skonsamt underlag att ligga ner på och kan spara in strö. Hassår är svårt att lösa bara med spånmängd, för hästar som krafsar, rör sig mycket eller rullar spelar lagret ingen större roll även om det är bättre ju tjockare det är. Det som kan hjälpa är permanentbädd men det det har andra nackdelar.
Det är just fogarna jag inte gillar med trädgårdsplattor, svårt att få riktigt rent.
Jag har varit i ett stall med asfaltsgång som fungerade bra, man hade en gummiskrapa för att göra rent i golvet istället för sop. Skulle jag ha asfalt i boxen skulle jag dock vilja ha gummimatta över.

trädman

« Svar #10 skrivet: 18 feb-07 kl 01:34 »
Betonggolv är kanske inte den elegantaste lösningen, men inte är det väl vare sig särskilt svårt eller dyrt jämfört med plattor, asfalt, gummimatta etc. Betong kostar kanske runt 1500/m3 levererat om man inte krånglar för mycket vid lossningen. Ett stallgolv behöver inte armeras med några stora mängder armering. vid 12 cm medeltjocklek blir det runt 7 m2 golv per m3 dvs 200/m2 + armering. Med tanke på livslängden och fördelen med betonggolv om man ska använda stallet till något annat i framtiden är det kanske värt pengarna.

Alternativet är väl en lösning som är påtagligt billigare, som grus. Att det skulle vara något problem att sprida grus på åkrar har jag svårt att se. Många jordar är ju naturligen fulla av sten och även om man sprider på vallar så gör stubbhöjden att man inte slår i knivarna. Det som möjligen kan ställa till med problem är om stenarna fastnar i kedjor i klenare gödselspridare, men väggrus är normalt 0-16 el 0-18 och det kan inte vara något problem. Har varit med om att gödselspridaren överlevt betydligt större stenar, även om det inte är önskvärt.

Träkubb (ändträ) är snyggt och sägs vara ett bra material i stallggångar. Fixar man kubben och sättningen själv så borde det inte vara så dyrt. Däremot antar jag det är en del arbete att sätta dem. Ungefär som gatsten fast inte så tunga och hårda

Lars Pers Maria

• -
SV: Golv i nytt stall
« Svar #11 skrivet: 25 feb-09 kl 22:17 »
Får jag flika in och fråga vad som är lämpligt golvmaterial i utestall/vindskydd? Jag tänker bygga ett snedtak längs med hela stalllängan med gavelväggar och vägg efter ca halva långväggen. Byggnaden kommer att gå ner mot åkern/hagen.
Jag väljer mellan att gjuta och att ha någon sorts grus. Kommer att "mocka" med traktor ibland.
Vad tror ni?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 25 feb-09 kl 23:09 »
Har en kompis som kört med betongplattor i hönshus och fårstall. Blev rena motorvägar för råttor under och plattorna började sätta sig. Hur ska du skotta ur skiten om det är grusbädd i botten?
Nä - gjut en betongplatta. Men bra grusbädd i botten kan du nog snåla på tjockleken (annars kan du ju bara gjuta på mer...)

Lasse.O

« Svar #13 skrivet: 26 feb-09 kl 19:56 »
Om ni nu ändå bygger nytt (renoverar upp ) snåla inte man förlorar på det i lägnden dyrt nu ja kan så vara men dyrare senare.
Snåla inte med plattan att lägga på mer sedan är en dum och jobbig lösning.

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 26 feb-09 kl 22:30 »
Är alternativet att bara lägga grusbädd så är en tunn platta bättre än inget. Självklart ska man inte vara dumsnål - det får man bara igen på sikt. Har man möjlighet ska man göra ordentligt från början.

Lasse.O

« Svar #15 skrivet: 26 feb-09 kl 22:38 »
Hmm jag tror vi menar samma sak men formulerar oss olika då ersam.. ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 27 feb-09 kl 18:09 »
Trådstarten var ju för mer än två år sedan så jag förmodar att det redan är klart?

Vi har byggt nytt stall, själva 'skalet', inredningen har vi kvar att göra, och har där ett rejält betonggolv, men jag har hört att betonggolv kan 'damma' när man sopar dem och att det dammet inte är bra för hästar så vi funderar på att lägga något slags golv ovanpå, maken pratar om marktegel, vet inte riktigt vad det är och om det skulle vara bra?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 27 feb-09 kl 18:52 »
Lägg på ett lager asfalt. Det är det absolut bästa jag vet.

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 27 feb-09 kl 21:14 »
Finns massa fina grejer för betonggolv. Men eftersom detta är ett alternativt forum så...  ;)

Skämt åsido - hör med närmsta målaraffär!

Luffsen

• -
« Svar #19 skrivet: 28 feb-09 kl 18:06 »
Hur gjorde man förr i tiden? Vårt 100 år gamla stall hade grova plank som golv, och det funkade för oss med, säkert på samma sätt som det funkade när det byggdes i början av 1900 talet.

I det nya stallet vi har är det gjuten betong, och det funkar minst lika bra. Ingen som klagat iaf.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser