Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga mönster  (läst 731 gånger)

alternativsus

• Östergötland
Färga mönster
« skrivet: 27 jun-13 kl 10:55 »
Hur fungerar det egentligen när man gör mönster på textil? Batik vet jag hur man gör men om man t.ex. vill ha mönster i stil med såna här klänningar. Alltså blommönster med tydliga konturer?  Tycker att de är riktigt snygga nämligen och funderar annars på att köpa klänningen färdig. Kan man använda nån form av stämplar?

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Färga mönster
« Svar #1 skrivet: 06 jul-13 kl 06:52 »
Finns ju speciella textilfärger man kan måla på plagget med pensel. Man kanske kan rita en mall och använda sig utav för att få liknande mönster på större delen (hela?) plagget.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

bos taurus

• Uppland
SV: Färga mönster
« Svar #2 skrivet: 06 jul-13 kl 07:48 »

Jag har  arbetat med tygtryck länge och tycker att screentryck är klart det bästa alternativet då du söker tryckning som återger skarpa kanter. Metoden går ut på att du för över dina mönster till en väv med ram genom att belysa väven med UV-ljus. Färgen som du sedan skall använda fördelar du över väven med en rakel osv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
Ett svart får, Oakhill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser