Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bada höns  (läst 1388 gånger)

tomas-kero

• Norrbotten
bada höns
« skrivet: 26 jun-13 kl 22:42 »
Jag upptäckte för att tag sedan att våra höns har löss och idag så såg jag att en tupp var lite slö och inte riktigt sitt vanliga jag och han hade massor med löss. De kröp i ansiktet på honom och stora klumpar ( de största var drygt 2cm) av lusbon i rumpan.
Jag har nu tvättat honom i såpavatten och sen suttit och torkat honom framför en värmefläkt och medans jag torkade honom så rasade det av löss både levande och döda. Nästan en matsked när jag sopade ihop dem :P kan jag ha blivit av med lössen  eller måste badet upprepas? ska köpa något pyretrinpreparat på jobbet i morgon och spreja på dem oxå

Livia

• Ångermanland
SV: bada höns
« Svar #1 skrivet: 05 jul-13 kl 10:27 »
Jag hade samma sak, fullt med löss, så mycket på tupparna att det var klumpar av lusägg i rumpan. Jag badade alla hönsen och jag tyckte det var svårt att få bort allt, satt som kåda i rumpan. Jag köpte sedan Frontline, den sorten för katt som även tar ägg, och gav en droppe i nacken och en droppe på ryggslutet, Frontline ska inte användas till hönor som producerar ägg men till tuppen gav jag det, sedan har jag köpt Smite Organic Powder som jag ska lägga i sandbad och det går även att pudra på hönsen, det är typ ekologiskt. Tuppen är frisk och lusfri, Frontline var kanonbra men som sagt inte på äggproducerade hönor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser