Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lyckas ni med potatis?  (läst 2418 gånger)

hannaåsamuel

Hur lyckas ni med potatis?
« skrivet: 13 feb-07 kl 11:23 »
Ett potatisland har ju varenda människa, så lätt är det. Men det blir aldrig nå bra för oss. Hur gör ni? Har ni några tips, knep, med förgroddning, potatisbladmögel, kupning...?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Hur lyckas ni med potatis?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-07 kl 12:31 »
Några tips för att säkert (-are?) lyckas med potatisodling:

1. Odla på mark som aldrig tidigare har använts för potatis odling. (Iaf inte de senaste 4 åren). Risk för sjukdomar och virus.

2. Odla på mark som inte har varit gräsbevuxen de senaste 2 åren. (Otrevliga skadeinsekter "Knäppare?")

3. Odla på ogräsfri lucker och näringsrik mark.

4. Förgro ordentligt på fuktigt grus. Så att även riktiga rötter börjar bildas.

5. Välj en tidig och bra sort - "Early Puritan" brukar funka fint.

6. Gödsla måttligt. Annars blir det lätt mycket blast, men mindre knölar. Använd gärna gräsklipp.

7. Täck om det blir risk för nattfrost.

8. Kupa ordentligt. Flera gånger. Annars blir det mycket gröna knölar och ogräs.

9. Odla inte mer än du hinner ta hand om. (Och äta upp.)

A.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-07 kl 18:50 »
Välj rätt sort: tidig, mellan, eller sen beroende på när du vill skörda.
Early Puritan slutade vi odla pga att den alltid får mjöldagg först. Men det är ju olika var man odlar och olika år.
Mina tidiga favoriter är Rocket och Minerva.

Vad är det som inte funkar hos er?

/ Alba, som inte heller tycker potatis är lätt ;)
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-07 kl 19:23 »
Sist vi försökte odla potatis gjorde vi det under halm. Det har jag berättat om förut. Bara sorkarna var glada.

Gången innan det bodde vi fortfarande i villan i Vagnhärad. Jag fräste upp en bit av gräsmattan, men innan hela ytan var uppfräst gick jordfräsen sönder. I uppbragt mod stack jag spaden i marken, vickade upp jorden och stoppade ner sättpotatisarna, som för övrigt var vanlig matpotatis som råkat gro under senvintern, i varsitt hål. Det växte som tusan.

I år är areal och ambition lite större än så. Vi får väl se hur det går.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser