Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bromsar på lastbil  (läst 9224 gånger)

octavianus

• Uppland
Bromsar på lastbil
« skrivet: 24 jun-13 kl 21:39 »
Köpte precis ett skåp från en gammal glasslastbil som står på ett underrede. Hytten och motorn är borta, och även hela framvagnen. Det som finns kvar är de bakre däcken med trummor och lite slangar osv.

Den är mycket trög att flytta och jag misstänker att bromsarna ligger emot, alternativ att de är lite fastrostade. Hur får jag bromsarna att släppa om de nu ligger emot, eller hur kan jag ta bort bromsarna helt och hållet? Kan man bara kapa bort alla slanga osv och bromsarna släpper eller riskerar jag att de aldrig släpper? Har som ingen koll på det här med hur luftbromsar fungerar, men vill ju inte tabba mig så jag sabbar ännu mer.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bromsar på lastbil
« Svar #1 skrivet: 24 jun-13 kl 21:45 »
De flesta tryckluftbromsar är gjorda så att de bromsar maximalt om systemet är trycklöst. Oftast finns det möjlighet att lossa bromsarna med en skruv på varje bromscylinder, om man inte har möjlighet att koppla in tryckluft provisoriskt. När man väl har skruvat ut (eller in?) de där lossningsskruvarna så släpper förspänningen i bromslänkaget så att man ganska lätt kan ta loss någon länk eller hela bromscylindern om man inte tänker använda bromssystemet i fortsättningen. Å andra sidan kan det ju vara bra att ha kvar som (något svårmanövrerad) parkeringsbroms.

octavianus

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-13 kl 21:50 »
Skulle helst ta bort bromsarna då jag aldrig kommer ha användning av dem. Alt bara få till det så att de inte ligger emot. Det är ingen luft i systemet nu, hur pumpar jag upp det om jag har en vanlig kompressor, och hur lossar jag bromsarna, eller är det ens möjligt på det viset när hytt och allt är borta?

Den där skruven på bromscylindern, hur ser den ut, och främst hur ser bromscylindern ut, är det den grejjen som sitter på insidan av varje ok? Vad skulle hända om jag tog en vinkelslip/tigersåg och sågade bort allt, sitter bromsarna för alltid då, eller kommer de släppa av sig själv?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 24 jun-13 kl 21:51 »
Det är säkerligen fjäderbromsklockor på bakaxeln.
Dessa frigör du genom att ta bort gummihatten som sitter på botten av den stora konservburken. där innanför sitter en mutter/skruvskalle 21 alt 23 mm. denna skall du dra motsols( inte helt säker) så släpper du bromsarna. man kan även släppa dom genom att justera på bromshävarmen.
Det är lite olika system på olika lastbilar.
Nästa problem är att om du har otur så kan grejerna rostat fast oftast då axeln som går in till bromsbackarna. Då måste du ha av trumman och ta bort backarna för att få det att rulla lätt.
Låt oss be att det inte är så för det e en del tungt jobb med det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser