Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga in gurka?  (läst 21378 gånger)

daniel70

• Gotland
Lägga in gurka?
« skrivet: 23 jun-13 kl 16:59 »
Jag odlar slanggurka sommartid och får alltid lite för mycket. Tanken att lägga in finns där, men har inlagd gurka något näringsvärde som motiverar besväret eller gör man det mest för smaken?
Kan man ens lägga in slanggurka?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lägga in gurka?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-13 kl 17:55 »
den skivade slanggurkan lägger man in i en sötad ättikslag med en massa senapsfrön.
Om den egentligen tillför någon energi i kosten kan de andra få tvista om men den tillför en underbar smak när man lägger den på ostmackorna, lite på pannbiffarna är himmelskt och i brist på syltad ingefära så är det en perfekt ersättare
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

daniel70

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-13 kl 18:13 »
Ok, då är det sannolikt en smakhöjare "bara".. vilket för all del inte är fy skam, jag odlar och torkar chili för smaken..
Har du ett bra recept skogsvilde?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 jun-13 kl 18:24 »
Jag gör en söt ättikslag.  Inte jättesöt och inte speciellt mycke ättiksmak men distinkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 23 jun-13 kl 19:23 »
Gott till pannkakor!  Om ni tvivlar, testa!

kirsikkainen

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jun-13 kl 23:47 »
tydligen populärt i västergötland med dillkronor, svartvinbärsblad och körsbärsblad i lagen

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-13 kl 00:21 »
Går det inte att göra saltgurka av slanggurkor också?

Annars funkar pressgurkerecept, men med mer ättika, så det smakar något.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jun-13 kl 14:41 »
Recept på olika inläggningar kanske? Jag som aldrig provat vet ju knappt vad de olika inläggningarna är för nåt! Skillnad på saltgurka, ättiksgurka och inlagd gurka? Hur funkar det att syra gurka?

daniel70

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 14 jul-13 kl 10:19 »
Om man nu lägger in slanggurka för lång hållbarhet, ska man skiva tunnt som typ pressgurka, eller normala skivor?

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jul-13 kl 11:38 »
Om man nu lägger in slanggurka för lång hållbarhet, ska man skiva tunnt som typ pressgurka, eller normala skivor?

Smaksak. Hade skivat vanligt. Saltgurka vill jag ha i tjocka bitar, alltså skivor/bitar som är några centimeter tjocka. Typ tre.

daniel70

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 14 jul-13 kl 13:21 »
Har du något bra recept på saltgurka Lopt? Saltgurka på slanggurka??

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jul-13 kl 15:21 »
Har du något bra recept på saltgurka Lopt? Saltgurka på slanggurka??

Har bara använt något standard, från någon kokbok. Har själv bara gjort på frilandsgurka, men lillebror gör på slanggurka och det blir bra.

_____

Från den rutiga kokboken. Fast jag har för mig jag tog mer salt. Det ska vara salt som tusan för att hålla länge och jag har något i minnet av att det var ett klent recept. Och det står att de bara håller ett par månader med det receptet.

De har ett recept på surgurkor också. Det får man nog prova någon gång.
« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 15:29 av Lopt »

Nina K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 jul-13 kl 23:20 »
En av mina favorit recept kommer från pärm med veckotidnings blad på recept min mor samla på sig. I en finns det ett par blad om inlagda gurkor. Skulle tro att de kommer från typ slutet 80-tal inne på 90-talet. Min favorit är Sommargurka. Tycker de blir lite likt smörgåsgurka. Söt men äver lite salt. Receptet är på slanggurka men jag har även provat frilandgurkor. Båda blev goda. Jag skivade dem i ½cm skivor då jag ville ha lite "krisp" i dem. Rekomenderar inte att lägga in hela gurkor då de blir som skrumpna fingrar och sladriga. Det stod att de håller 2 månader men har haft dem kylen längre än så.

Sommargurka
1kg slanggurka
dillkrona/dillkronor
1msk gul senapsfrön

Lag:
2dl Ättriksprit
3dl Vatten
½dl Salt
2dl Socker

Blanda ingredienserna till lagen i en skål och rör om till sockret och salten lösts upp. Skölj och skiva gurkan i skivor. Varva gurka med senapsförn och dillkronor i en glasburk. Häll över den kalla lagen över gurkona så att de täcks helt. Låt stå svalt en vecka. Färdig gurka håller upp till 2 månader.

daniel70

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 20 jul-13 kl 23:29 »
Det receptet ska jag prova imorgon Nina!

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-13 kl 08:32 »
..... Rekomenderar inte att lägga in hela gurkor då de blir som skrumpna fingrar och sladriga. Det stod att de håller 2 månader men har haft dem kylen längre än så.

Sommargurka
1kg slanggurka
dillkrona/dillkronor
1msk gul senapsfrön

Lag:
2dl Ättriksprit
3dl Vatten
½dl Salt
2dl Socker

Blanda ingredienserna till lagen i en skål och rör om till sockret och salten lösts upp. Skölj och skiva gurkan i skivor. Varva gurka med senapsförn och dillkronor i en glasburk. Häll över den kalla lagen över gurkona så att de täcks helt. Låt stå svalt en vecka. Färdig gurka håller upp till 2 månader.
använder ett liknande recept, men jag tycker att gurkorna blir godare med mindre socker och mindre ättika, det går att variera lagen tex.:
1,5 dl ättika
3,5 dl vatten
1 msk salt
1 dl socker

bara man inte sänker ättikhalten för mycket kan man variera lite på sammansättingen, våga pröva, smaken är ju som baken och en del (som jag) tycker inte det är så gott om gurkorna är för söta

och hela gurkor (inte slanggurkor) går bra om man använder SMÅ frilandsgurkor, låter man dem växer för mycket blir bildar de ju hållrum för kärnorna i mitten och blir precis som Nina skriver sladdriga och skrumpna, men vill man ändå ha hela så får man plocka de när de är små helt enkelt.

Existens

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jul-13 kl 09:34 »
..och det ska vara salt utan jod i, men det kanske är välkänt..  Kan bli beskt annars.  Jag vet inte vilket recept Brinks använder, men deras tycker jag ofta är just beska.

mmeo

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 21 jul-13 kl 09:49 »
Jag har läst att man ska picka gurkorna för att undvika att de blir sladdriga om man lägger in dem hela. Det tänkte jag testa när jag provar att syra gurkor den här sommaren.

Lopt: Om du hade ett recept på surgurka får du gärna dela med dig av det!

När jag varit i Polen på jobbresor har jag ätit en del surgurka, som är väldigt populärt där. Jättegott!! Men de storstadskillarna jag jobbat ihop med har bara tittat konstigt på mig när jag frågat om de har något polsk recept att dela med sig av.  ::) Om man framstår som lite halv konstig i Sverige när man vill odla och ta till vara sina egna grönsaker så är det tydligen ännu värre i Polen, i alla fall i de storstäder jag varit. Otroligt omodernt beteende...

daniel70

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 21 jul-13 kl 16:58 »
Någon som kan gränserna för ättika, salt och socker så att gurkan inte blir dålig?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 21 jul-13 kl 17:09 »
Någon som kan gränserna för ättika, salt och socker så att gurkan inte blir dålig?
salt o socker efter smak

en halt av 1% ättiksyra är bakteriedödande. om man betänker att lagen späds ut till ca hälften av vätskan i gurkorna så borde gränsen ligger vid ca 2% ättiksyra för lagen. det motsvarar ca 1,8dl 12% ättiksprit blandat med 8,2 dl vatten.

daniel70

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 21 jul-13 kl 17:25 »
salt o socker efter smak

en halt av 1% ättiksyra är bakteriedödande. om man betänker att lagen späds ut till ca hälften av vätskan i gurkorna så borde gränsen ligger vid ca 2% ättiksyra för lagen. det motsvarar ca 1,8dl 12% ättiksprit blandat med 8,2 dl vatten.
Bra beskrivning Lichie. Hur påverkar socker och salt det hela, dessa är också konserverande?

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser