Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Värphybrid som vill ruva!!  (läst 1437 gånger)

dig1

  • Inlägg: 14
    • Småland
Värphybrid som vill ruva!!
« skrivet: 22 jun-13 kl 19:44 »
HJÄLP!
Har 15 värphybrider och har väl inte trott att någon av dom ville ruva.. Nu har en av dom legat i flera dagar och när jag tagit äggen så har hon flyttat till redet jämte när där har blivit några ägg. Hon är ilsk som attan så jag antar att hon vill ruva. Är detta vanligt bland hybrider? Nån som vet?? Är själv nybörjare så vad gör man? Flyttar henne o äggen till ett eget krypin?? Snälla någon ge mig tips o råd!!

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Värphybrid som vill ruva!!
« Svar #1 skrivet: 22 jun-13 kl 19:52 »
Nä, vanligt är det inte. Men det är klart det händer ibland.
Flytta henne o några ägg till ett eget krypin eller märk hennes ägg o låt henne ligga kvar.
Märk dom för att se så just hennes ägg är där o inte någon annans, som har tagit tillfället i akt när ruvhönan va o åt.

Jag brukar flytta dom till en egen bur under kläcket och sen får dom gå själva med hönan i några dagar/en vecka innan dom får bo med dom andra igen.
Brevduvor, höns

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Värphybrid som vill ruva!!
« Svar #2 skrivet: 22 jun-13 kl 21:34 »
Det händer. Flytta henne till eget så slipper äggen gå sönder och hon andra hönor och nya ägg

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Värphybrid som vill ruva!!
« Svar #3 skrivet: 23 jun-13 kl 14:54 »
GRATTIS! ;D  Det är inte allt för vanligt att dom vill lägga sig...
Jag skulle bara hålla tummarna, göra så lite som möjligt och hoppas på att det blir ett par kycklingar.
 värphybrider är mycket mer lättstörda än mer ruvvilliga höns
Kennel SweetCaileanz

dig1

  • Inlägg: 14
    • Småland
SV: Värphybrid som vill ruva!!
« Svar #4 skrivet: 23 jun-13 kl 21:05 »
Tack för tipsen. Nu har jag flyttat hönan o äggen hon låg på till ett eget krypin. Först blev hon galen o ville inte alls vara där men lugnade sig ganska snabbt. Nu ligger hon som en padda och bevärdigar inte mig med en blick :). Men hon har inte ätit något bara druckit lite.. Vi får väl se hur detta går.

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Värphybrid som vill ruva!!
« Svar #5 skrivet: 24 jun-13 kl 11:01 »
Sätt mat och vatten en liten bit ifrån där hon ligger så hon blir tvungen att resa sig upp en liten stund när hon ska äta o dricka.
Brevduvor, höns

Söndra

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: Värphybrid som vill ruva!!
« Svar #6 skrivet: 25 jun-13 kl 09:17 »
Jag hade en som gjorde det med, men hon gick alltid av efter 15-16 dagar och en gång hackade hon hål på alla ägg efter 10-12 dagar.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

dig1

  • Inlägg: 14
    • Småland
SV: Värphybrid som vill ruva!!
« Svar #7 skrivet: 14 jul-13 kl 13:38 »
Kan berätta att min "lilla" värphöna har fått kycklingar nu:). Vet dock inte hur många än för hon vill inte gärna visa.. Har sett två än så länge men hon hade 8 ägg så kanske det blir nån till.

dig1

  • Inlägg: 14
    • Småland
SV: Värphybrid som vill ruva!!
« Svar #8 skrivet: 15 jul-13 kl 18:23 »
7 kycklingar har hon visat fram för mig nu. Helt fantastiskt! Å nu har jag en surhöna till som ligger!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser