Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musik till mina växter.  (läst 1793 gånger)

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
Musik till mina växter.
« skrivet: 22 jun-13 kl 08:58 »
Jag har lagt in en radio i mitt växthus där det spelas klassisk musik, Och finska nyheter, P2 =)

Såg en dokumentär om en fransman som gjorde det och han hävdade att de växte bättre och smaken blev godare.

Men min fru tittade lite ont på mig när hon en morgon gick ut och undrade vem som sjunger opera på gården =)

Men tror ni det funkar?
Det man sår får man skörda.

christelle

• Blekinge
SV: Musik till mina växter.
« Svar #1 skrivet: 22 jun-13 kl 09:11 »
Vibrationerna/basen kanske uppfattas av växterna men hörselceller har de väl inte direkt såvitt det är känt. De växer nog bättre för att du så ofta är där och grejar (med din radio) eftersom de gillar din utandningsluft  ;)
Jag har en relation till alla växter jag sått eller planterat både ute och inne och brukar hävda att de ropar på mig när de behöver hjälp/vatten/näring, det är såklart inte hörbart utan det är en subtil signal  som ger mig en känsla eller riktning - men det är det inte många som tror på  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #2 skrivet: 22 jun-13 kl 09:31 »
Men var det en fransman som utförde experimentet så måste det ju säkert ha varit vetenskapligt utfört, du vet inte vilken tidskrift han publicerade resultaten?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 22 jun-13 kl 09:33 »
Jag har inte testat detta själv och vet inte om det fungerar, men jag har läst om det i Secrets of the Soil eller Secret Life of Plants. Den kändaste varianten tror jag är något som kallas Sonic Bloom. Det är en kombination av något slags näringslösning som används för bladgödsling och musik som spelas för växterna.

Du kan googla på t.ex.
Sonic Bloom plants music

Jag har också ett vagt minne av något försök som någon berättade om, där växterna mådde bra av klassisk musik men inte av rock'n roll.

PS. Jag vet inget om eventuella vetenskapliga tester eller publikationer.

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #4 skrivet: 22 jun-13 kl 09:55 »
Ett gäng från tyskland testade detta.
De kom fram till att växterna med musik växte lite bättre.
Men du ville inte utge någon mer vetenskaplig godkännande att det funkade till 100

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 22 jun-13 kl 10:11 »
Ett gäng från tyskland testade detta.
De kom fram till att växterna med musik växte lite bättre.
Men du ville inte utge någon mer vetenskaplig godkännande att det funkade till 100

Ska det vara "du" eller "de"?

Någon referens typ namn till detta gäng?

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 jun-13 kl 10:48 »
Du har kanske läst "Nionde insikten"? Där sitter de och mediterar för odlingarna!

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #7 skrivet: 22 jun-13 kl 11:06 »
DE Skall det vara.
Ibland är fingrarna snabbare än hjärnan,ha ha

Skall kolla upp vart jag såg detta.
Tror det var på svtplay.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 22 jun-13 kl 13:26 »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser