Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duger detta som hönshus?  (läst 7659 gånger)

zeina66

• Värmland
SV: Duger detta som hönshus?
« Svar #20 skrivet: 27 jun-13 kl 13:38 »

Vad tror ni om detta i kombination med en flyttbar utegård på 5 kvm?

Manne N verkar redan planerat en rastgård...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 27 jun-13 kl 13:52 »
Manne N verkar redan planerat en rastgård...
Jo, men 5 kvadratmeter är ju inte mycket, om de har litet hus och är ganska många. Fast flyttar man den ofta, och inreder smart, samt har lugna höns, så kan det funka. Man får lära känna sina djur, så att man ser att de har det bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 27 jun-13 kl 14:04 »
5 kvadrat rast gård till 5 djur,dessutom flyttbart,det kan ju inte vara sämre än en hönstraktor.

Tycker synd om Manne N  >:(
Om han över huvudtaget tar något råd till sig så lär han väl inte skaffa höns heller...hans ide verkar vara helt körd i botten.
Är han smart så går han till grannen som erbjuder sin hjälp och ignorerar all vetenskap här på alternativ.

Ingen är expert från början och man lär sig med tiden...alla är vi barna i början och behöver utforska en del saker själva. Även om vu behöver goda råd  ::)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 27 jun-13 kl 14:30 »
5 kvadrat rast gård till 5 djur,dessutom flyttbart,det kan ju inte vara sämre än en hönstraktor.

Tycker synd om Manne N  >:(
Om han över huvudtaget tar något råd till sig så lär han väl inte skaffa höns heller...hans ide verkar vara helt körd i botten.
Är han smart så går han till grannen som erbjuder sin hjälp och ignorerar all vetenskap här på alternativ.

Ingen är expert från början och man lär sig med tiden...alla är vi barna i början och behöver utforska en del saker själva. Även om vu behöver goda råd  ::)
Jo, det har varit många som varit negativa. Men tycker att det finns många bra råd också. Och ett flyttbart hönshus, med en flyttbar hönsgård, det är väl per definition en hönstraktor  ;)

Som jag skrev innan, med en lugn ras, och om man kan flytta ofta, inreder smart och har tak över utegården, samt håller rent, så kan det säkert funka med den beskrivna lösningen. Det är bara inte den enklaste lösningen, för skötaren. Men då kan ju ts komma fram till vilka lösningar som funkar för framtida hönshållning, så att arbetsinsatsen blir lagom.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

treeteller

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 27 jun-13 kl 22:38 »
Jag fick tre tvåmånaders kycklingar lite oförhappandes förra sommaren. Jag fick ordna något provisoriskt de första dagarna. Jag spände kycklingnät runt kanten på ett gammalt trädgårdsbord, spikade sittpinne mellan två ben och voila hade jag ett litet hönshus som dög bra för dem att sova i. De gick ute hela dagarna.
Sen byggde jag på en våning ovanpå, så att bordsskivan blev golv i det nya. Jag byggde andra våningen större så den liksom hänger ut över kanten på det ursprungliga bordet. Jag la en skiva takplåt överst, med frigolit som isolering till ett innetak av masonit. I bordsskivan/golvet gjorde jag en lucka så de kan ta sig upp och ner själva. I underdelen hade jag vatten och mat och strö av halm.
När hösten kom gjorde jag ett annan lösning men jag har behållit detta första provisorium som de nu har som sommarbostad. Numera är det fastskruvat i ytterväggen och jag har gjort tre reden bakom en fällbar lucka i ytterväggen.
För ögonblicket har jag fyra nya småkycklingar i bottenplanet, med värmelampa på.

Jag är glad att jag byggde mig upp från provisorium, hönsen har visat mig vad de gillar och behöver och har utbildat mig som hönsmatte.

Om hönsen går ute om dagarna och kan röra sig är det t o m en fördel om själva sovplatsen är liten och trång. Bara de får plats med huvud och stjärtar. De gillar att tränga ihop sig tätt på pinnen och huset blir lättare uppvärmt om det är litet.

Det är dumt att gå och köpa dyra grejer, för man kommer efterhand att fatta bättre vad som behövs. Det anser i alla fall jag.
Använd fantasin och snickarglädjen! Hönsen kommer att tala om för dig när du lyckas!
Lycka till!
Christina

Manne N

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 02 aug-13 kl 10:40 »
Så här blev det till sist:
Hönsen fick bo en natt i en stor kaninbur för inomhusbruk. 2 dagar i olagligt trångt utrymme. Medan jag byggde ett nytt hönshus inne i ett trädgårdsskjul och en bur utanför. Eftersom det är halvvilda islänningar och jag bor vid en väg, så vill jag inte ha dom lösgående. Jag blev nöjd med lösningen, även om kostnaden per ägg fortfarande ligger runt 50:-.

lena70

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 aug-13 kl 14:37 »
Hönsen fick bo en natt i en stor kaninbur för inomhusbruk. 2 dagar i olagligt trångt utrymme. Medan jag byggde ett nytt hönshus inne i ett trädgårdsskjul och en bur utanför. Eftersom det är halvvilda islänningar och jag bor vid en väg, så vill jag inte ha dom lösgående. Jag blev nöjd med lösningen, även om kostnaden per ägg fortfarande ligger runt 50:-.

Vad bra det blev!! ;D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #27 skrivet: 03 aug-13 kl 10:13 »
-Nä men har man sett!!!
-Du får gärna komma hit och bygga oxå ;)

LYCKA TILL!!
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 13 aug-13 kl 08:07 »
Jättefint. Om du gräver ur ca en decimeter runt utegården, på utsidan, och fäster ett putsnät i syllen, som du böjer ut längs med marken, helst minst 50 cm ut, och sedan återfyller ovanpå, så har du säkrat hönsgården för grävande djur, och ser även till att hönsen inte kryper under. Höns är märkvärdigt duktiga på att gräva, de sandbadar gärna vid kanten, och gropen blir snabbt djupare. Så ser man inte upp så tar sig hönsen ut under syllen på utegården.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #29 skrivet: 14 aug-13 kl 09:05 »
Jättefint hönshus+gård!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser