Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elitlamm eller inte ???  (läst 3896 gånger)

zeina66

• Värmland
Elitlamm eller inte ???
« skrivet: 15 jun-13 kl 21:44 »
Hej,jag har 10 gutetackor och säljer i första hand livdjur. Idag fick jag veta att om man är ansluten till Elitlamm och köper ett djur av en säljare som inte är ansluten - då får man betala en extra avgift till elitkamm. För en tacka med lamm hade denna person betalt 450:- + moms,alltså 600 kronor. Detta ska tydligen ha börjat gälla 1 januari 2013.

Hur gör ni andra?
Hur mkt betalar man för att vara med i Elitlamm och vad får man för pengarna?

Jag har mina får i genbank och kan antingen skriva ut stamtavlor själv eller be ras föreningen göra det mot en avgift. Fööra året köpte jag 2 tackor av en säljare som var ansluten till Elitlamm,han sa att tackorna va renrasiga och att man kunde få EU-bidrag för dom. Okej,tänkte jag..kanske man skulle söka bidrag för att man håller gutar. Men först ville jag ansluta dom till genbanken  :) DET gick inte!! Deras härstammning gick inte spåra längre bak än 2003 !!

Så jag undrar ju hur luddiga stamtavlor gutefår  tillåts ha inom Elitlamm.
Jag har sålt lamm vars härstamning går att spåra tom 80-talet...köparen skulle ta med den i Elitlamm,då fick hon höra att det var ett korsningsfår eftersom föräldrarna ej fanns i deras register.

Så nu undrar jag om jag ska tvingas ansluta mig till Elitlamm för att kunna sälja livdjur till anslutna köpare?? Det finns ju ingen köpare som har lust att betala extra avgift för att föra in nya djur i registret... Vilken soppa,vill gärana höra era åsikter. Jag anser att jag är så liten "uppfödare" att varje öre räknas och då vill jag inte ha extra utgifter i onödan - det har ju funkat bra utan Elitlamm.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elitlamm eller inte ???
« Svar #1 skrivet: 15 jun-13 kl 22:03 »
Har inte gutefår utan gotlandsfår men, är med i Elitlamm. Tycker det funkar mycket bra. Betalar 1000:- + moms om året för Avel och Produktion, kan då bla registrera betäckningsgrupper, lamningar, vägningar, mönstring, slaktutfall, kolla släktskap och massor mer. Finns även Elitlamm mini som är billigare och räcker om man bara vill ha genbanksbiten. Använder också Elitlamm som stalljournal och behöver således bara skriva in alla uppgifter på ett ställe.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 16 jun-13 kl 09:25 »
kan då bla registrera betäckningsgrupper, lamningar, vägningar, mönstring, slaktutfall, kolla släktskap och massor mer.

Jaha,det varkar omfatta mkt som jag inte är intresserad av.

Allt detta verkar ju bra om man producerar kött!
Vid inköp av nya djur går jag via genbanken i Föreningen Gutefåret (har skrivit genbanksavtal) som kollar släktskap.
När det gäller försäljning av livdjur så behöver jag troligtvis bara få in mina djur i Elitlamm register för att en redan ansluten köpare ska slippa betala för att föra in nya djur i registret. Detta retar mig med tanke på hur få får jag har.
Jag har haft bra flyt och sålt 80% av födda lamm under några år men det kan ju komma en svacka....hatar ett sytem som man i princip blir "tvingad" att ansluta sig till för att kunna sälja livdjur.

Ska ringa dom på måndag

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 16 jun-13 kl 09:55 »
Jo, det jag har är ju mer produktionsinriktat fast för vår del är det skinnen som är det mest intressanta.
För din del kan nog minipaketet passa. Är det inte så att du måste betala en avgift till rasföreningen för att de ska skriva stamtavlor och liknande? Tror du slipper den när du gör jobbet själv i elitlamm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-13 kl 10:02 »
Är det inte så att du måste betala en avgift till rasföreningen för att de ska skriva stamtavlor och liknande?

Jag skriver ut dom själv men de som behöver hjälp får betala en slant,vet hur mkt.
Det ska bli intressant att höra vilket av Elitlamms paket passar mig bäst.....

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 17 jun-13 kl 11:33 »
Hej,ringde Elitlamm.

Ifall en lammköpare vill ansluta ett lamm som är köpt hos en icke ansluten uppfödare - får köparen betala max 350:- + moms för att Elitlamm får göra en sökning i 3 led i registret.

Så om jag ska ska ansluta mig och kunna skriva ut deras härstamningsintyg måste jag välja paketet Elit Avel & Produktion, 1000:- + moms/år. Jag måste då sälja minst 1 lamm för att täcka kostanaden för anslutning...

Väljer jag Elitlamm AvelMini för 650:- + moms/år kan jag inte skriva ut härst.bevis men kan få kansliet att skriva ut dom mot 50:- + 12:- porto.

När jag vet hur många tingade lamm jag har,då tar jag ett beslut....men jag måste säga att det mer eller mindre känns som ett tvång att gå med . DET gillar jag inte >:(

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 03 jul-13 kl 16:31 »
Ska man sälja livdjur så tycker jag Elitlamm (avel och produktion) är nästintill ett måste.
Både för ens egen skull, och köparnas :)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 03 jul-13 kl 16:45 »
Ska man sälja livdjur så tycker jag Elitlamm (avel och produktion) är nästintill ett måste.
Både för ens egen skull, och köparnas :)

Hittills har bara en av alla lammköpare under de tre senaste åren varit ansluten till Elitlamm.. :-\
Ska som sagt fundera på detta i relation till hur många livdjur jag säljer,detta känns inte som ett måste utan som en tvångsanslutning.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 06 jul-13 kl 09:38 »
Ska du ha elitlamm så välj avel och produktion, mini kommer bara ge dig gråa hår. Sen om inte köparna efterfrågar elitlamms anslutning så måst fåren vara elitlamms anslutna för att man ska få bidrag och kunna driva genbank, det är ju där i elitlamm som stamtavlorna finns.

Ditt val är vill du ha djur med stamtavla eller utan stamtavla? väjer du avel och produktion så får du även med gula-boken och slipper papper att fylla i så fort du flyttar eller avmaskar djuren mm
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 06 jul-13 kl 10:04 »
Ska du ha elitlamm så välj avel och produktion, mini kommer bara ge dig gråa hår. Sen om inte köparna efterfrågar elitlamms anslutning så måst fåren vara elitlamms anslutna för att man ska få bidrag och kunna driva genbank, det är ju där i elitlamm som stamtavlorna finns.

Ditt val är vill du ha djur med stamtavla eller utan stamtavla? väjer du avel och produktion så får du även med gula-boken och slipper papper att fylla i så fort du flyttar eller avmaskar djuren mm

Kunna driva genbank? Du har fel,man måste inte vara ansluten till Elitlamm för att driva genbank. Vill man ha bidrag för fåren,då måste man ansluta sig till Elitlkamm.

Jag är inte intresserad av bidraget utan vill kunna bara kunna sälja livdjur.
Mina är helt lagligt genbanks anslutna genom Föreningen Gutefåret och jag kan skriva ut stamtavlor själv,sen sätter jag på ett klistermärke fr föreningen som intygar att det är ett genbanksdjur - helt enligt genbanksavtalet jag skrivit under på..

Att Elitlamm tar ut en extra avgift av de som köper djur fr "icke-anslutna" för att ansluta sina nya djur - gör att redan "anslutna" inte vill köpa av "icka-anslutna" om inte de sänker priserna för att kompensera köparens utgifter när denne vill regga djuren i Elitlamm. Detta är ett sätt att tvångsvärva nya medlemmar..

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 06 jul-13 kl 11:47 »
Det kanske är olika regler för olika genbanker. Om du ska ha genbank på allmogefår så måste du vara ansluten till Elitlamm. Och även om du vill ha bidraget för utrotningshotade djur. Har du Elitlamm Avel och Produktion så kan du få stalljournal på köpet på datorn och behöver inte den Gula boken. Jag tyckte det var mycket enklare med Elitlamms stalljournal (den är godkänd), då kom allt som hände in automatiskt in i stalljournalen när man förde in det i Elitlamm. Den Gula Boken tyckte jag var jättekrånglig.
Åsenfår, hundar och katter

mosesmia

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 08 jul-13 kl 15:38 »
Om jag har fattat det rätt behöver du INTE vara ansluten i elitlamm för att ha genbank på allmogefår, men du får betala en årsavgift till föreningen för att de ska skriva ut genbanksintyg. Men jag kanske har fattat det fel.
Och jag håller med dej zeina66, det är inge kul när man känner sig tvingad att gå med. Vi står själv och velar.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rödskägg

• Småland
« Svar #12 skrivet: 08 jul-13 kl 16:41 »
Inte för att vara sådan men 450 Kr. + moms är inte 600 Kr.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 09 jul-13 kl 21:05 »
Inte för att vara sådan men 450 Kr. + moms är inte 600 Kr.

562,50kr...men jag avrundar i runda slängar...för kronorna upp till 600 trycker säkert Elitlamm in en fakturaavgift,den har vi inte ens diskuterat...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1024 gäster, 7 användare (1 dolda)
Nataks, peterm, ärt, Lagargubben, alternaiv, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser