Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bredgrep/broadfork/grelinette.  (läst 11128 gånger)

AgnesONutter

• Västergötland
SV: Bredgrep/broadfork/grelinette.
« Svar #20 skrivet: 17 jun-13 kl 20:43 »
När jorden är bra är grep ett underbart verktyg. Också för att lyfta grässvål i små bitar, men i min tunga, steniga lerjord är det spade som gäller, eller upphöjda lager-på-lager konstruktioner. Jobbigt? Ja. Men jag har gjort sönder så många grepar att jag lärt mig min läxa.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 17 okt-13 kl 08:14 »
Har skaffat en bredgrep.  Testade den härom dagen och grävade 400kvm välbrukad grönsaksland. Det tog lite drygt 2,5 timmar.  Jag grävde hela i två omgånger. Det vill säga att jag grävade ca 150 kvm i timmen. Det är nog mycket snabbare än när jag grävade med vanlig spade. Coolt! Dessutom så är själva rörelsen mycket mindre belastande för kroppen. Jag var varm men inte trött efter en dryg timmes grävning. Tyst är det också i motsats till fräs eller liknande. Helt avslappnande för själen, bara hästkörning med en lugn häst är kanske lika eller mer rogivande.  Suveränt bra, jag kan bara rekommendera detta underbara redskap.

Jonsey

• Östergötland
    • Blogg
« Svar #22 skrivet: 13 maj-14 kl 17:14 »
Försökte hitta en bredgrep i Sverige då jag gräver med hacka och spade med mycket svettande som följd. Tog fram denna lösning http://www.alternativ.nu/index.php?topic=167169.0. Man kan jobba kontinuerligt med den precis som föregående skrivare säger.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #23 skrivet: 29 maj-14 kl 20:16 »
Har skickat efter en "piratkopia" av en grelinette från Frankrike. "Fer de terre" blir ungefär "Jordjärn" på svenska. 5 piggar. Skall ha den för att komplettera jordfräsen. Lättare att jobba med redan befintliga bäddar, inbillar jag mig. Och för att skörda potatis och morötter... Spännande...

Vid nyanläggning, särskilt då gräsvall skall brytas, kommer jag fortfarande att använda jordfräsen.

http://www.ferdeterre.com/lang-en/3-5-dents.html

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #24 skrivet: 14 jun-14 kl 20:09 »
Min bredgrep anlände igår sen på em, med lantbrevbäraren. :D

Jag monterade den omedelbart och hade linolja på askskaften, och provade den på allvar hemma hos min syster idag. Hon odlar på gammal sjöbotten med ganska dåligt genomsläpplig jord som lätt blir vattensjuk. Fungerade helt suveränt att luckra den jorden. Jag körde en massa jordfräs för att förbereda för ny odling och vilade genom att köra lite bredgrep här och där. Jag luckrade bara redan kultiverad jord, gångar och mellan squash-plantor och liknande, där det var gott om plats. Egentligen skall man naturligtvis luckra bäddarna innan sådd, men nu var det sått redan.

Imorgon skall det fräsas mer och göras bäddar och gångar, med kup-plogen till hjulhackan och räfsa, för markförbättring och ogräsbekämpning med solrosor, de har bra rötter. Nästa år skall det bli jordgubbsland där. Vi kommer nog att luckra bäddarna med bredgrepen innan sådd.

Det räcker att trampa med en fot och sedan bryta ner. Gå ner mycket lätt i jorden, järnen är bra spetsiga. Skaften var kortare än jag hade väntat mig, men långa nog. Enligt tillverkaren så är en fem-pinnig bredgrep inte lämpad för kvinnor, de rekommenderar den 4-pinniga, men min syster kunde utan problem luckra jord med den också. Gick snabbt och smidigt att luckra.

Jag har testat lite hemma hos mig själv också. Fungerar fint, men jag har mer sten i min mark, så det är nog inte riktigt lika perfekt. Men nog bra för att göra nya bäddar.

Arbetsbredden med den 5-pinniga är 44 cm. Jordfräsen är 42 cm bred. Så det går fint att använda jordfräs och bredgrep i samma land. Med bäddar som är 1 meter breda så blir det fram-och tillbaka med både jordfräsen och bredgrep, beroende på om det behöver fräsas eller det räcker att luckra på djupet.

Skall bli spännande att höra vad som händer när det blir regn nästa gång. Om vattnet går ner lättare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 05 dec-14 kl 19:28 »
Bra video med hemgjorda redskap: bredgrep, lie (orvet) och räfsa.
https://www.youtube.com/watch?v=SgX544Q3ULg

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser