Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  15 hönor försvunna!  (läst 1374 gånger)

JQHANNES

• Gotland
15 hönor försvunna!
« skrivet: 14 jun-13 kl 20:03 »
Imorse släppte jag ut hönsen och allt var i sin ordning. Åkte in till stan och när jag kom hem vid 2-tiden hade räven varit på besök (eller höken)?Omkring 15 hönor saknas (och flera kycklingar). Ca 10 kycklingar verkar ha överlevt men de har ingen mamma så de lite större kycklingarna värmer de lite mindre.

Det jag undrar är om hönorna kan ligga och trycka någonstans? Jag ser spår från en död höna och tuppen. Kan det vara så att de inte vågar komma fram när tuppen är död? Hur lockar jag fram de isåfall? Det börjar ju bli rätt sent så antagligen måste jag låsa ut dem om de inte kommer fram snart och då kan väl räven nosa upp dem.

3 stk hönor satt på en klätterställning, tillsynes oskadda men de verkade vara chockade, gav dem lite mat men ingen åt. En annan höna gick runt med sina kycklingar som inget har hänt. Lite märkligt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 15 hönor försvunna!
« Svar #1 skrivet: 14 jun-13 kl 21:52 »
Det är bäst att inte ge chockade djur någon mat, bara vatten.

Gå runt och kalla lite försiktigt på hönorna, kanske skaka på foderbyttan, eller om du har något annat sätt att kalla på dem. Det kan mycket väl finnas några som trycker någonstans, antingen på marken eller som flugit upp högt.

Gör ditt bästa för att hitta dem, och om du tror att det finns fler kvar, ställ klockan och gå upp vid 4-5-snåret och leta efter dem igen, det är ofta då de hoppar ner, och sedan blir rävmat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JQHANNES

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 15 jun-13 kl 10:23 »
Har inte hittat en enda. :(
Dessutom har katten släpat in två kycklingar som förlorat sin mamma... Kan det bli värre?? Snart har vi inga höns kvar :(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 15 jun-13 kl 10:30 »
Elstaket om trädgården håller räven på avstånd. Kostar lite att köpa men är i längden billigare för både hjärta och plånbok än  att köpa nya höns. Trist för dig med denna rävförlust  och hoppas att de du har kvar klara sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nejlikan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 00:47 »
Hej!

Hur har det gått. Hittat några levande hönor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser