Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta golv i ladugård  (läst 22536 gånger)

louise

• Gäst
Gjuta golv i ladugård
« skrivet: 12 feb-07 kl 09:18 »
Hur gjuter man ett golv så enkelt och billigt som möjligt? har idag jordgolv.

RaggarBonden

• Hälsingland
Re:Gjuta golv i ladugård
« Svar #1 skrivet: 12 feb-07 kl 10:55 »
Det beror på.......

Du måste ju ha sand, cement, armeringsjärn och helst tätande tillsatsmedel !

Sanden kanske man kan köpa av nån bondegranne som har eget grustag och be honom köra hem det för en billig slant.

Armeringsjärnen eller helst armeringsmattor måste du ha för att plattan / golvet inte ska spricka sönder.

Cementen köps på byggvaruhandeln. Blandas 1 del cement på 4 delar sand

Tillsatsmedlet (dyrt) måste du ha i annars kommer urin och annat att lösa upp ytan på golvet och göra det gropigt och fult.

Kostnad tillkommer ev för hyra/lån av cementblandare och hjälp vid gjutningen.

Gjuta ladugårdsgolv är ett riktigt tungt jobb som man inte ska ge sig på utan erfarenhet av gjutning tidigare.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 14:10 »
Vad är det som är tungt med det?

Du berättar om det man behöver för ett golv, men hur gör man det, hur byggs det upp?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 12 feb-07 kl 14:19 »
Det jag vet är att om du ska gjuta stor yta så räkna på ingående material och kolla vad betongblandarbilen ska ha för att köra ut. Det gjorde grannen när de skulle gjuta och det gick på ett ut att ta ut betongbilen jämfört med att göra det själv och så slapp han en massa tungt jobb dessutom.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-07 kl 20:46 »
När vi gjöt golvet i vårt stall blandade vi själva,dels för att det inte gick att få upp en betongbil.Sen blir det oftast billigare.Vi använde tombola men nästa gång ska jag hyra en tvångsblandare den går det att få i mer i.Själva uppbyggnade bör vara under betongen ska det vara singel som kappilär brytande skickt väl stampad sedan fiberduk för att inte betong vattnet med det finkorniga i betongen ska rinna ner,sen är det bara att armera och gjuta.Då jag jobbar med betong så glättade jag maskinellt och då är jag tveksam till att man behöver ha i några tillsatser.Vårt har hållt i två år inte en skråma.Mvh Anders

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 feb-07 kl 21:55 »
Hur stampar man singeln då? Och vad är glätta och hur gör man det? Skam den som inte vågar ge sig in på nya grabbområden:)

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-07 kl 00:02 »
Citera
Hur stampar man singeln då?
Med ett par bra skor som man inte får ont i fötterna av att gå fram och tillbaka tills man tröttnar.
Oftast brukar man använda en "padda", en bensindriven tillplattningsmaskin...
Men dom kostar pengar att hyra.

Citera
Och vad är glätta och hur gör man det?
Med ett glättningsstål, ser lite ut som en murslev som man jämnar till ytan med.

Jag gjöt en sockel för ett tag sedan och blandade med en liten och dålig tombola.
Ingen bra ide.

I skolan, för hundra år sedan, så var vi 10-15 raska pojkar som blandade betong och körde i skottkärror. Vi hade en stor tombola vilket fungerade bra.
Om du ska blanda betongen själv, hyr eller låna en riktigt ordentlig betongblandare och muta hela kamratkretsen med godis/mat/paj/öl eller vad som är lämpligt, är man många går det bra att gjuta större jobb och blanda smeten själv.
Får man inte tag på kamrater som kan hjälpa till så vågar jag nästan påstå att man inte klarar större jobb utan att knäcka sig.

Jag är lite svag för sådana tok projekt så hade jobbet varit i närheten hade jag gärna hjälp till.

Det kan säkert hjälpa att måla golvet efter det är gjutet för att skydda mot urin och annat.

Citera
Vad är det som är tungt med det?
Det märket du ;)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 13 feb-07 kl 00:04 »
Hur stampar man singeln då? Och vad är glätta och hur gör man det? Skam den som inte vågar ge sig in på nya grabbområden:)

Ta hjälp av nån som gjort detta tidigare, felen som man kan göra är många och de blir ju liksom bestående.....

Arbetet går ungefär till så här:
* Du ska se till att golvytan blir någorlunda utjämnad med sand eller grus.
* Packa sanden med vibrator (hyra) eller vattna den och stampa med kratta.
*Sätt upp en "ram" runt det område som ska gjutas. Görs lämpligast av träplank. Normalhöjd på ramen (plattan) är 10-15cm.
* Se till att ramen är "i våg"
* Blanda betongen i blandaren och kör ut den med en stabil skottkärra.
* Dra av (jämna ut) betongen med en planka som räcker över ramen.
* När hela golvet (ramen / formen) är fyllt jämnar man till ytan med en speciell stålspackel.

Det är ett tungt jobb att skotta i sand och cement i blandaren och att köra betongen i skottkörran.
Det krävs vana av byggarbete för att få till ramen (formen) i rätt nivå och "i våg".
Det färdiga resultatet är jättekrångligt att ändra så man måste se till att allt blir bra direkt.

Som sagt. Ta hjälp av nån som gjort detta förut !

Storbonden :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 13 feb-07 kl 00:14 »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 13 feb-07 kl 00:47 »
Det står En samlingsplats för den praktiska alternativ rörelsen längst upp på sidan...

Känns som mitt och andra inlägg är lite negativa och inte alls särskillt alternativa.

Att hålla på med husbygge är inte precis rocketscience, och all information om hur man ska göra finns på internet och på bibilioteket.

Ok, alternativ instruktion till att gjuta golv.
1. Skaffa kunskap om hur det är tänkt att göra, något som du redan börjat med.
2. Glöm bort att det skulle vara besvärligt, ser man problemen backar man för uppgiften. Har man redan börjat får man lösa problemen när dom dyker upp, vare sig man vill eller inte :)
3. Ta god tid på dig, skillnaden mellan en erfaren och nybörjare är att man gjort det förut och skaffat sig någon typ av erfarenhet. Så länge det inte är tidspress på jobbet spelar ju inte tiden någon roll.
4. Var noga! Mät 2 gånger och såga en osv...
5. Prova att gjuta något litet, ger erfarenhet och visar om man är tillräkligt stark för att hantera getong och grus.
6. När underarbetet är klart, leta efter skrot som ligger och skräpar. Rör, plattjärn, harvar och gamla cyklar funkar fint att armera med. Det gör inget om skroten är rostig som du armerar med.

Sen, när smeten ska på plats så gäller tipsen som är skrivna tidigare.

Till sist, lycka till och skam den som ger sig!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 13 feb-07 kl 01:21 »
Njae!

Uddis sätt att se på gjutning må vara tillräckligt alternativt men vissa saker är liksom grundläggande inom gjutning......

Man ska absolut använda orostigt armeringsNÄT när man gjuter golv. Annars håller inte golvet ihop, rost gör att betongen inte får fäste i armeringen. Nätstrukturen håller ihop det.

När man väl satt igång att gjuta har man lite bråttom eftersom allt golv bör gjutas innan det första stelnat. Annars blir det liksom svårt att jämna till ytan. Plus att för att golvet ska hålla ihop får inte en del brinna ihop (torka) innan nästa sats hälls dit.

Men som jag skrivit tidigare. Första gången är det bra att ha nån som har gjort detta tidigare till hands :)

Storbonden som nu ska sova :)

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 feb-07 kl 09:00 »
Den här ramen har jag hört om förr. Men.. kan inte husgrunden vara ram? Jag ska ju fylla med cement hela vägen ut. Eller bör man göra det i etapper?

Nä det där med att vara negativ är jag inte mycket för, håller med dig Uddis. Av alla byggprojekt man kan ge sig på är väl inte golvgjutning det svåraste. Jag har att se framemot takläggning, syllbyten, väggregling och fönsterbyten som jag ser som betydligt svårare.

bränndal

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 feb-07 kl 11:02 »
Befintlig husgrund kan vara ram, dock får du en ganska kraftig utkylning på vintern om du inte använder cellplast eller markisolering mellan t.ex. befintligt grundmur och nytt betonggolv. Vi göt vårt stallgolv på två man och ett riktigt hästpass till arbetsdag (förarbetena tog många fler mä'n och kvinnor i många dagar), men med köpt betong och bil med ränna. Förbrukade cirka 12 m3 på 100 m2, använde hyrd vibrostav.

Sand för utplaning av marken innan gjutning från våran åker (gammal sjöbotten). 50mm cellplast och armeringsnät, distanser samt armeringsjärn för kantarmering. Själva gjutningen tog cirka 2,5 timmar, sen kom efterarbetet med pustning till en slät yta (eller lagom slät så att hästarna inte skall halka omkring), detta moment tog tid då vi inte hyrde maskin för ändamålet utan använda vanliga hederliga putsbrädor. Vi betalade cirka 1000 kronor per m3 för betongen utkörd med ränna, om du köper byggbetong som skall blandas med singel och gjutsand så får du räkna med cirka 400 kronor för byggbetongen på 25kilos säck och därtill kommer sand och singel, varje säck ger cirka 0,1m3 och du blandar med lägst hållfasthet.

Om allt skall köpas och behovet är större än nån enstaka m3 rekomenderar jag att du beställer färdig betong prisskillnaden blir inte så stor och du har besparat dig mycket slit med själva blandningen och utkörandet med skottkärra, fast man får skyffla en hel del för hand om man gjuter med väggarna på plats och ränna då den  inte kommer åt i alla vinklar.

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 13 feb-07 kl 16:29 »
Hur stort är golvet?

Betonggolv är utsatta för hård nötning. för att bli nötningsbeständig skall betongen vara så tjock som möjligt i konsistensen. Vad det betyder kan jag inte beskriva. Man brukar använda betong med någorlunda bra hållfasthet i golv till exempel K25 eller K30. Köpt betong kan ha tillsatsmedel som gör den tunn i konsistensen och ändå slitstark.

Jag håller med storbonden och hönsmamma i allt utom en sak. Armeringen får vara rostig så länge rosten inte är så tjock att den flagar. Den får därimot inte vara lerig eller oljig.
Om man inte har någon ram att gå efter kan man göra höjder. Der är antingen en betongklump som är gjuten och avjämnad till exakt rätt höjd på förhand eller en nedslagen ribbstump som är avsågad vid golvnivå. Då man har gjutit fram till ribban drar man upp den och jämnar enligt det som man har jämnat tidigare.

På de några små golvgjutningarna jag har varit med har vi varit 2-4 man. En blandar, en kärrar, en vibrerar och en jämnar eller chaufören styr rännan och en vibrerar och en jämnar. Det är bra att ha en extra hantlangare om någonting krånglar.  Han som jämnar bör ha varit med förr och kunna yrket. Då golvet är halvtorrt och håller att gå på skall det glättas. Ransonera ölet tills glättningen är färdig.

Bygg ordentliga och lättrivna landgångar att kärra efter. Det går inte att kärra på gallret.  Gallret skall lyftas upp från underlaget så att det blir helt inneslutet i betong. det gör man på förhand. Man pallar under med köpta plastdistanser eller stenflisor.

Lycka till med gjutningen. se till att få med minst en kunnig byggare på talkon.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

trädman

« Svar #14 skrivet: 18 feb-07 kl 01:53 »
Någon ytterligare kommentar i ett ganska väl beskrivet ämnen

Ett alternativ till "tombola" och färdigbetong kan vara stor traktordriven tvångsblandare. Har själva en sådan och den funkar bra. Man kan blanda en knapp m3 per sats och antingen backa in över formen (om det inte redan står ett hus i vägen :)) eller kärra ut betongen på vanligt sätt. Det behövs dock ytterligare en traktor eller grävmaskin för att lasta i sand, singel och cement (förslagsvis storsäck 250kg). Vi gjöt drygt 100 m2 på en arbetsdag och tre man inklusive tvätt av utrustning etc. Det går säkert bra med kvinnor också, men jag har ingen erfarenhet av det :)

Lycka till med gjutandet! Så svårt är det inte, även om det är är svårt att ändra på det man gjutit i efterhand

Stallbacka gård

« Svar #15 skrivet: 18 feb-07 kl 07:56 »
Mitt tips är prata  med  en snickare eller betongare som kan visa dig vad  som måste göras,  jag förstår om du blir förvirrad av de olika tipsen som finns här. Jobbet kan ni nog göra själv men som sagt en som visar dig på plats eller på papper är nog en bättre ide än det här.
Jag är snickare själv jobbat som formsnickare 3år i sträck, alltså gjutit en heldel. Därför skriver jag det inte som lekman.
Lycka till mvh Tias

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser