Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare i Skåne - Slakteri  (läst 2547 gånger)

hajens

• Skåne
Kaninuppfödare i Skåne - Slakteri
« skrivet: 13 jun-13 kl 10:32 »
Hej!

Nyfiken på om och hur många kaninuppfödare vi har i Skåne och i så fall hur ni löser det med slakten. Finns det något kaninslakteri i Skåne?
Blev nyfiken på att ställa frågan här efter ett samtal med ett slakteri som var försiktigt intresserad av att slakta kaniner om uppfödningsunderlaget och behovet finns.

Själv har jag endast djur för husbehov, men många bäckar små...!!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Kaninuppfödare i Skåne - Slakteri
« Svar #1 skrivet: 13 jun-13 kl 10:36 »
Jag hoppar på här, också intresserad av att veta hur ni löser det med slakt. :)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 13 jun-13 kl 13:55 »
Det finns väl bara två aktiva kaninslakterier i Sverige, Vreta och ett på Öland. Det är åtminstone vad forumet brukar komma fram till varje gång detta diskuteras, vilket brukar vara minst 15 gånger per år...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hajens

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jun-13 kl 17:34 »
det var lite det jag anade. Således kanske det är läge att undersöka underlaget för slaktkapacitet eftersom jag hört mig för hos en slaktare som kan tänkas sig ta sig ann kaninslakt... under rätt förutsättningar.

P.S. enligt någon kaninförening skall det finnas sju godkända kaninslakterier i Sverige, från Skåne till Östersund. Så det verkar finnas ett, frågan är bara om de tar in djur utifrån samt var det ligger.

Men hur som så kanske vi som håller kaniner bör ge oss tillkänna i denna tråd samt uppge vilken årskapacitet vi har/tänker oss ha att leverera till ett slakteri om ett sådant finns/fanns!?

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #4 skrivet: 13 jun-13 kl 19:23 »
det var lite det jag anade. Således kanske det är läge att undersöka underlaget för slaktkapacitet eftersom jag hört mig för hos en slaktare som kan tänkas sig ta sig ann kaninslakt... under rätt förutsättningar.

P.S. enligt någon kaninförening skall det finnas sju godkända kaninslakterier i Sverige, från Skåne till Östersund. Så det verkar finnas ett, frågan är bara om de tar in djur utifrån samt var det ligger.

Men hur som så kanske vi som håller kaniner bör ge oss tillkänna i denna tråd samt uppge vilken årskapacitet vi har/tänker oss ha att leverera till ett slakteri om ett sådant finns/fanns!?

Om det finns nån som tar sig an kaninslakt så kan jag helt klart tänka mig att bli leverantör. Jag funderar på att gå ner i tid på mitt jobb och arbeta 50% med kaninuppfödning (köttkaniner) och hade egentligen tänkt att jag skulle ansöka om att bli godkänt hemmaslakteri (börja inte tjafsa om byråkratin här, jag har som sagt FUNDERAT på det och inte mer än så, detaljerna är därför luddiga), men att nån annan slaktar känns ännu mer attraktivt.

Jag har plats till förmodligen 40-70 avelsdjur som det ser ut nu. Vad det blir i slaktfärdiga kvantiteter får jag nog be om en åsikt på.

Vad har du själv för tankar, kapacitet osv?
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

hajens

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 jun-13 kl 21:03 »

Min tanka har primärt varit till eget husbehov för min familj bara, men tanken har ju slagit mig att avla fram lite överskott till försäljning givet att det finns ett slakteri. Men jag har ingen ambition att satsa på någon större kommersiell verksamhet. För min del skulle det kanske handla om max 100-200 slaktdjur/år förmodligen.  Utan slakteri siktar jag på kanske 30-50 slaktdjur/år.

Men som sagt, är det många som vill avla småskaligt blir det ju snabbt ett bärande underlag.

hajens

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jun-13 kl 21:07 »

Om det finns nån som tar sig an kaninslakt så kan jag helt klart tänka mig att bli leverantör. Jag funderar på att gå ner i tid på mitt jobb och arbeta 50% med kaninuppfödning (köttkaniner) och hade egentligen tänkt att jag skulle ansöka om att bli godkänt hemmaslakteri (börja inte tjafsa om byråkratin här, jag har som sagt FUNDERAT på det och inte mer än så, detaljerna är därför luddiga), men att nån annan slaktar känns ännu mer attraktivt.

Jag har plats till förmodligen 40-70 avelsdjur som det ser ut nu. Vad det blir i slaktfärdiga kvantiteter får jag nog be om en åsikt på.

mellan tummen och pekfingret borde du väl kunna få ut 10 slaktdjur/hona och år. Så bara din verksamhet skulle ju kunna bidra med 400-700 slaktdjur.

Misstänker att det skulle krävas ca 2000 djur och uppåt/år för att det skall vara intressant med att uppgradera slakteriet. Så det kräver nog inte jättemånga uppfödare för att få snurr på det.

j karlsson

• Småland
« Svar #7 skrivet: 13 jun-13 kl 22:57 »
finns bara två godkända idag, vreta o stubben, ska blir ett i Borås oxå vilken dag som helst, bondelinda köper upp slaktdjur för mer info kolla på svingsasen.se      slaktdjur/hona och år ligger på ca 25-28 st

florry

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 jun-13 kl 18:43 »
Söker oxå ett slakteri här nere. Har varit "på" två slaktare men dom är inte intresserade. Har för närvarande 14 honor, kan tänka mej att utöka, men det hänger som sagt var på slakteri.

florry

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 jun-13 kl 18:55 »
Förresten, jag känner två till som oxå söker slakteri, som gärna vill utöka men som sagt......

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jun-13 kl 21:23 »
Är det slakt till husbehov, så kan jag nog tänka mig att ställa upp. MEN jag kommer INTE att bygga kaninslakteri för kommersiellt bruk

hajens

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 jun-13 kl 08:59 »
Är det slakt till husbehov, så kan jag nog tänka mig att ställa upp. MEN jag kommer INTE att bygga kaninslakteri för kommersiellt bruk

för min del räcker husbehov, så detta är klart intressant. Hur skulle det fundera rent praktiskt isåfall. Ambulerar du eller kommer man hem till dig med djuren?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #12 skrivet: 18 jun-13 kl 20:32 »
När min granne levererade förra året så blev det till Öland, men han la ner köttproduktionen igen
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser