Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga rost på bil  (läst 9752 gånger)

växtnörden

• Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
Laga rost på bil
« skrivet: 13 jun-13 kl 07:49 »
Hej! Jag söker ngn i Småland, Växjö-Lessebotrakten som kanske är bra på att laga rost på min Ford. Jag besiktade den igår, men den gick inte igenom, vilket jag visste. Jag har inte betalat mkt för bilen, och känner att det är värt att laga rosten, men vet att detta kan vara dyrt på verkstad. Det är på balkarna det är rostskadat och även under golvet framtill. 3 rostfel sammanlagt. Jag är självklart beredd på att betala ett par tusen för detta, om det görs på ett bra vis så att bilen går igenom. Om ni har tips på ngn som kan tänkas fixa det, är det också välkommet. Skriv gärna Pm, så kan vi prata mer om det.

TAcksam för svar  :)
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

ptr51

• Gäst
SV: Laga rost på bil
« Svar #1 skrivet: 13 jun-13 kl 08:47 »
Hej!

Jag tycker det låter som ett solklart fall för skroten om du inte betalat mkt för den och den har så många anmärkningar på rost,
Överväg att du för ett par (säg fyr-fem st) tusenlappar får en nyligen besiktigad 80-90tals bil som får rulla ett år till iaf.

MVH

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jun-13 kl 11:47 »
Just rost, och i synnerhet undertill där det inte ens behöver bli snyggt, tycker jag är ett solklart fall för gör det självare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jun-13 kl 13:36 »
Problemet med rostlagning är att om man får tre anmärkningar så lär det finnas ännu mera rost som dyker upp när man kollar närmare. Och sedan lär det vara ännu mera rost nästa år. Så jag håller nog med "ptr51", det är bättre att leta upp en annan bil, gärna en som underredsbehandlats innan den blev allt för gammal och gärna också är galvad som allt fler bilar är nu för tiden

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-13 kl 18:01 »
Då får väl jag hålla med Neon Knight. Nog finns det väl någon grabb som behöver både svetsträning och lite pengar? Men det gäller att rostangreppen inte är för stora och att bilen är ok i övrigt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 13 jun-13 kl 23:03 »
Jag brukar för min del säga att det är omöjligt att köpa tjänsten att få en bil rostlagad. De som verkligen är kompetenta att laga rost brukar redan ha fullt upp med trevligare projekt än att lappa ihop bilvrak mot en spottstyver i ersättning, medan de som verkligen åtar sig sådana jobb alltför ofta är rena klåpare.

Alltså: Om man inte är beredd att göra jobbet själv (och kanske lära sig svetsa på kuppen) är det nog bättre att skrota bort bilen eller sälja den som reservdelsbil.

blizzard

« Svar #6 skrivet: 01 jul-13 kl 20:45 »
Det är nog faktiskt första gången som jag har en annan åsikt än "Torbjörn" här.Ofta brukar jag inte ens kolla på trådar där han redan svarat därför att jag brukar tänka att allt är redan klart...
Men här tycker vi tydligen olika...
Är där en ford eller någon annan 80-90 tals modell som i övrigt är helt ok men har fått nerslag på rost så tycker jag att det är meningsfullt av trådskaparen att för billiga pengar får detta åtgärdat.Naturligtvis är det ju roligast om det är bilägaren själv som gör detta men även solen har ju sina fläckar...
Att säga SKROTA och köp en som klarar kraven är ju egentligen bedrägeri därför att då kommer TS behöva köpa "NY" bil varje år.
Det är både bedrägeri mot bilägaren och miljön,anser jag.
Det är ju bättre att med hjälp fixa en bra befintlig bil till kanske tio år till.Maskinellt så är där säkert minst 20 år till.Kanske mycket mera...
Kör själv en Mercedes 82 som gått ca 155000 mil,den går på ca 0,7 liter milen och reparationerna är näst intill obefintliga.

växtnörden

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 jul-13 kl 21:00 »
Tack blizzard för ditt trevliga inlägg. För mig är ju fallet så att det är värt att få det fixat, jag la 5000 på bilen, den är jättefräsch i övrigt, välservad genom åren, och har bara gått 15.000 mil, det är en 97a och jag köpte den genom en bekant. Att skrota denna, å kasta sig ut på blocket, eller vars nu jag hittar en "ny" bil i 5000-6000 kr klassen är ju ett vågspel, lite som att köpa grisen i säcken. Då behåller jag hellre den gris jag redan har  ;D Jag fick ett pris på en liten verkstad här där jag bor, han sa 5000-6000. Tyvärr var det för mkt för mig i nuläget. Men jag hade jävligt tur att känna en som känner en som känner en jätteduktig bilmekaniker, han gjorde det för en spottstyver. Jag har fattat det så att de flesta verkligen hatar att laga rost, och som ngn svarade längre upp, de har oftast trevligare lagningar att göra!  I morgon ska den iaf ombesiktas, så håll tummarna för mig :)
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

blizzard

« Svar #8 skrivet: 01 jul-13 kl 21:16 »
Jag kommer verkligen att hålla tummarna för dig och din bil i morgon,du kan väl säga hur det gick  :D
Tycker det var väldigt bra att du fick hjälp till självhjälp på den här 97 ..an som ju kanske fortfarande har många sköna mil att ge   :D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 jul-13 kl 23:44 »
Lycka till :) Var nyss inne med Forrden, en 98 tror jag, alltså nästan ny, och tjejen hackade hål under båda sparklådorna :o. Så det blir till att svetsa lite här också :(

växtnörden

• Småland
« Svar #10 skrivet: 02 jul-13 kl 15:37 »
Hej hopp, den blev godkänd, gissa ngn som är glad  ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 02 jul-13 kl 15:40 »
Grattis! Det är en skön känsla man aldrig verkar växa ifrån ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 02 jul-13 kl 16:17 »
Lycka till :) Var nyss inne med Forrden, en 98 tror jag, alltså nästan ny, och tjejen hackade hål under båda sparklådorna :o. Så det blir till att svetsa lite här också :(

Tillåt mig att gissa Norrköping?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 02 jul-13 kl 16:26 »
Linköping. Men Norrköping var flitiga med hackan under min ungdom >:( De kunde hacka på helt ny plåt så man fick lägga på ny färg eller underedsmassa. Prise tog nog när en kamrat med en utställningsbil med lackat underrede kommer in och hackspetten tar fram hackan, men efter att kamraten talat om var hackan skulle hamna om han hackade på bilen, lät han bli >:D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 03 jul-13 kl 23:22 »
På tal om rost i tröskellådor så köpte en bekant en Jeep Cherokee från tidigt 90-tal i våras, nu när man tittar närmare på den bilen så visar det sig att båda tröskellådorna är bytta ganska nyligen, och de har redan fått ett kexigt ställe. Exakt likadant på båda sidor, ca 20 cm framför framdörrens bakkant. Man kan anta att det inte alls gjordes någon invändig rostskyddsbehandling sedan tröskellådorna byttes utan det blev bara "bodymassa" och färg utanpå. Bortsett från den skadan och underkant av bakluckan så har den klarat sig mycket bra från rost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare
javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser