Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängselaggregat till vargstängsel  (läst 5159 gånger)

tesåpa

• Skåne
Elstängselaggregat till vargstängsel
« skrivet: 10 jun-13 kl 14:54 »
Vi håller på och sätter upp ett vargstängsel (med bidrag från länsstyrelsen). Stängslet är nästan klart och det är dags att välja elstängselaggregat. Länsstyrelsen har ett enda krav, att det ska vara minst 4500 volt om man tillför en jordning på 500 Ohm. Tänker man efter lite inser man att gräs mm som växer upp mot tråden är parallelkopplad och därför krävs det goda marginaler om det ska funka.

Jag har tittat på ett antal modeller men blir inte klok på vad vi ska välja. Här är några jag har tittat på, alla är i prisklass 4000-5000 inkl moms:
  • Rutland ESM 3500i. Fördel: Laddenergi 14 J. Nackdelar: Utgående energi anges ej, drar hela 78W, iögonfallande röd färg.
  • Euroguard N 10000D. Fördel: Laddenergi 13 J, Utgående energi 9 J, drar bara 13 W, har display som visar spänningen. Nackdelar: Samma iögonfallande röda färg, Granngården/Nordpost är dyra på allt.
  • Delaval, Energizer E250M. Fördelar: 14 J utgående energi, diskret färg. Nackdelar: Drar 35 W, kostar över 7000 kronor.
  • Gallagher M1200i. 11 J laddenergi, fjärrstyrning upp till 100 m bort. Nackdelar: 6,6 J utgående energi är lite lågt. Enligt datablad har det samma spänning med och utan belastning, är det trovärdigt?

Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller eller tillverkare?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Elstängselaggregat till vargstängsel
« Svar #1 skrivet: 10 jun-13 kl 14:58 »
Jag har ett tips till din lista, Foga, som jag upptäckt genom min lokala handlare av lantbrukstillbehör. Deras starkaste aggregat är detta: http://www.lantbutiken.se/butik/elaggregat-for-langa-stangsel/2155-elaggregat-foga-techtronic-16000d.html

Data:
Driftspänning: 230 volt.
Laddenergi: 15,0 joule.
Utgående energi: 11,0 joule.
Strömförbrukning: 9 watt.
Spänning obelastad: 11200 volt.
Spänning vid 500 ohm: 8300 volt.

Pris: 4695 inkl moms
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-13 kl 15:21 »
Det bästa jag köpt var De Lavals starkaste aggregat.. kommer inte för mitt liv på vad det heter just nu bara..
Men det var värt det!  Det fungerar verkligen..
Och visst var det svindyrt... så dyrt så jag sköter om det som om det vore mitt barn nästan..  byggt en egen låda till det eftersom det inte får sitta inne i lagårn för brandrisken och varje gång åskan går så är det första jag gör att springa och dra ut kontakten...  Nu ska jag investera mer pengar ändå och köpa en säkring samt ett överspänningsskydd och jag är helt övertygad om att det kommer vara värt det oxå :P
« Senast ändrad: 10 jun-13 kl 15:44 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

tesåpa

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 jun-13 kl 15:26 »
Det bästa jag köpt var De Lavals starkaste aggregat.. kommer inte för mitt liv på vad det heter just nu bara..
Och visst var det svindyrt... så dyrt så jag sköter om det som om det vore mitt barn nästan..  byggt en egen låda till det eftersom det inte får sitta inne i lagårn för brandrisken och varje gång åskan går så är det första jag gör att springa och dra ut kontakten...  Nu ska jag investera mer pengar ändå och köpa en säkring som ett överspänningsskydd och jag är helt övertygad om att det kommer vara vät det oxå :P

Det var Delaval Energizer E250M som var deras starkaste aggregat just nu i alla fall. Det enda nätaggregat som de själva rekommenderar till får.

tesåpa

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 jun-13 kl 15:29 »
Jag har ett tips till din lista, Foga, som jag upptäckt genom min lokala handlare av lantbrukstillbehör. Deras starkaste aggregat är detta: http://www.lantbutiken.se/butik/elaggregat-for-langa-stangsel/2155-elaggregat-foga-techtronic-16000d.html
...

Tittar man på bilderna och specen är det extremt likt Granngårdens LMS 23015. Skillnaden är väl mest färgen och formatet (liggande/stående)?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 10 jun-13 kl 15:53 »
Tittar man på bilderna och specen är det extremt likt Granngårdens LMS 23015. Skillnaden är väl mest färgen och formatet (liggande/stående)?

I samma klass, snarare. Siffrorna är inte identiska, ej heller priset. Vilket som är bäst utav dessa kan jag dock inte säga något om.

Och visst var det svindyrt... så dyrt så jag sköter om det som om det vore mitt barn nästan..  byggt en egen låda till det eftersom det inte får sitta inne i lagårn för brandrisken och varje gång åskan går så är det första jag gör att springa och dra ut kontakten...  Nu ska jag investera mer pengar ändå och köpa en säkring samt ett överspänningsskydd och jag är helt övertygad om att det kommer vara värt det oxå :P

Du har ingen större glädje av att dra ur kontakten, du måste koppla bort aggregatet från stängslet, för det är därifrån smällen kommer i de flesta fall!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-13 kl 19:12 »
Här är en värsting:
http://www.granngarden.se/product/elst-ngselaggregat-lms-23020
Tänk på att 1km stängsel blir 5km om man har 5 trådar.
Glöm inte att jorda med många spett, detta aggregat varnar för en för dålig jordning, vi har precis graderat upp fårhagens el med detta.

Jag läste dock en rapport från elsäkerhetsverket att effekten från aggregaten är mycket mer beroende på undervegetationen än på kraften från aggregatet, kanske ska man lägga pengarna på en bra röjtrimmer istället.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 10 jun-13 kl 19:20 »
Tänk på att enligt gällande föreskrifter får en elstängselapparat inte kunna ge mer än 5000 V i 500 ohms last.  Obelastad får den ge högst 10000 V. Så om en tillverkare uppger högre spänning är det antingen en reklamsiffra utan värde eller också uppfyller inte apparaten kraven för CE-märkning.

Jag instämmer till fullo i vad som tidigare har sagts i tråden, att det är många gånger mer viktigt att ha ett bra jordtag och att hålla vegetation borta från stängslet, än att ha kraftigast möjliga stängselapparat.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #8 skrivet: 10 jun-13 kl 20:49 »
,
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

tesåpa

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 jun-13 kl 22:06 »
Tänk på att enligt gällande föreskrifter får en elstängselapparat inte kunna ge mer än 5000 V i 500 ohms last.  Obelastad får den ge högst 10000 V. Så om en tillverkare uppger högre spänning är det antingen en reklamsiffra utan värde eller också uppfyller inte apparaten kraven för CE-märkning.

Tittar man på de flesta tillverkares specar så ligger ju så gott som alla "stora" aggregat över 5000 V vid 500 ohm. Surfar jag runt lite så hittar jag bara en gräns på 5 Joule vilket lite beroende på pulslängd och Ampère går att räkna fram till såväl 5000 som 6000 V. Exempel på länkar: http://www.agrisellex.co.uk/blog/?p=181.

tesåpa

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 10 jun-13 kl 22:10 »
Här är en värsting:
http://www.granngarden.se/product/elst-ngselaggregat-lms-23020
Tänk på att 1km stängsel blir 5km om man har 5 trådar.
Glöm inte att jorda med många spett, detta aggregat varnar för en för dålig jordning, vi har precis graderat upp fårhagens el med detta.

I en annan hage (som är för långt bort för att köra samma aggregat) har vi en LMS 23010 som funkar bra. Jag gillar displayen som visar utgående spänning och jordspänning. Tror inte det blir några problem med jordningen den här gången. Har 15 spett som jag ska sätta i sumpmark.

Jag läste dock en rapport från elsäkerhetsverket att effekten från aggregaten är mycket mer beroende på undervegetationen än på kraften från aggregatet, kanske ska man lägga pengarna på en bra röjtrimmer istället.

Men om jag har fattat rätt så kan Länsstyrelsen dyka upp när som helst, oberoende av om jag har röjt nyligen eller inte, för att kolla att det är tillräcklig spänning på nätet så även om röjning är bra så är ett starkt aggregat ännu bättre.

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 11 jun-13 kl 09:59 »
Hej,jag har Foga 7500. Den kan driva 2 olika stängsel samtidigt (inte sammankopplade). Kör det ena på max och det andra på halv effekt (kvigor). När spänningen ligger på 5000 ger får man en stöt på ca 7 joule. Det räcker för varg här i värmland,vet inte om dom varit i kontakt men dom kommer inte in i hagen.
Detta aggregat är jordat med 8 meter ( 8 jordspett ) som är seriekopplade med 3 meter emellan i fuktig jord. Alla matarkablar leds via ringisolatorer,alla kopplingar är tejpade med eltejp,har använt Fogas isolatorer som verkligen "isolerar"... En del isolatorer fungerar dåligt och då kan man känna att det kittlar i fingrarna om man kramar en trästolpe :(

Det viktigaste är att undervegetationen inte tjuvar effekt,att undertråden inte är högre än 25 cm,vi trimmar var tredje vecka - annars tappar vi effekt.
Det har förekommit att varg gått in i hagar som är stängslade efter alla föreskrifter men då har inte strömmen fungerat. Underhållet av stängslet är viktigt (:)

Jo,en sak till...mina hagar är på 1 hektar styck och jag har bara ström i de hagar som djuren går i....det finns käcka omkopplare att köpa.  ;)
Mitt aggregat har tickat utan problem i 4 år med åskskydd och jordfelsbtytare (den smälte vid ett nedslag en gång) och jag är supernöjd.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tesåpa

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 11 jun-13 kl 10:46 »
Jo,en sak till...mina hagar är på 1 hektar styck och jag har bara ström i de hagar som djuren går i....det finns käcka omkopplare att köpa.  ;)

En del säger ju att man alltid ska ha strömmen på, för att skydda stängslet mot vildsvin, älgar mm?

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 11 jun-13 kl 11:05 »
En del säger ju att man alltid ska ha strömmen på, för att skydda stängslet mot vildsvin, älgar mm?

Det är ju upp var och en men älgarna hoppar över mina staket oavsett strömmen är på eller ej. Vildsvin har vi inte.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 11 jun-13 kl 17:41 »
Älgar är det ingen mening att skydda sig mot med elstängsel, de lär reflexmässigt rycka till framåt om de får en stöt av ett stängsel, och därmed är de igenom stängslet i alla fall.

Kira

• Småland
« Svar #15 skrivet: 12 jun-13 kl 20:58 »
Det är ju upp var och en men älgarna hoppar över mina staket oavsett strömmen är på eller ej. Vildsvin har vi inte.
Lyckliga du;)
Vildsvin är inte roliga att få in på vallar och betesmarker, sönder bökat på några timmar :(
Våra älgar här har nog gått kravallskolan för de hoppar inte utan plöjer igenom då de vill fram.

zeina66

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 13 jun-13 kl 08:43 »
Våra älgar här har nog gått kravallskolan för de hoppar inte utan plöjer igenom då de vill fram.

Älgarna rev mina "hästhagar" med två trådar men det 5-trådiga stängslet ger dom anledning att hoppa  ;D
Både rådjur & och älg har gått in & ut över stängslet i den hagen hela vintern,trots att jag lämnat grindar öppna. En gammal asp föll i december och den har dom barkat av fint  :)

hustran

« Svar #17 skrivet: 13 jun-13 kl 17:10 »
här har vi desvärre hjortar......men de hoppar elegant över stängslet,även från "stillastående".

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 13 jun-13 kl 19:50 »
 :D Hahahaha...blir full i skratt...om man läser denna tråden så är det bara vargen som inte vart inne i dessa hagar - allt annat tycks komma både in & ut ;)  ;D

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 18 jun-13 kl 21:22 »
 :D ...Man får inte glömma kaniner som kan gräva långa gångar in i hagarna så det blir stora potthål  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser