Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiberduk!  (läst 7353 gånger)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
Fiberduk!
« skrivet: 10 jun-13 kl 10:30 »
Eftersom jag under de senaste åren haft problem att hitta fiberduk som håller så skulle jag vilja höra om någon här kan tipsa om bra sådan. Jag har 2-3 fiberdukar jag haft 4-5 år som fortfarande håller och fungerar bra. Lite naggade i hörnen men annars fina. De senaste åren har jag dock råkat ut för att de nya fiberdukar jag köpt helt enkelt blivit som smulor/ småskräp i landet, och fort går det. Förutom att det är väldigt irriterande att stå utan fiberduk när de behövs som bäst så är det än mer irriterande att försöka samla ihop resterna av duken i landet när den inte ens håller ihop när man tar i den. Jag begär inte att en fiberduk ska hålla i många år, men mer än två månader vore önskvärt.
Är det någon här som vet varför duken blir på det här sättet, och var man kan hitta duk som håller?

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Fiberduk!
« Svar #1 skrivet: 10 jun-13 kl 10:34 »
Den jag köpte på Jula - som väl inte direkt är känd för sin höga och jämna kvalitet- verkar kraftig och stabil.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fiberduk!
« Svar #2 skrivet: 10 jun-13 kl 16:48 »
En som har dålig erfarenhet av Julas fiberduk,bra mått på den men blir som pulver efter ett par säsonger,faller helt isär. Sammanlagt kanske ute i fyra veckor totalt. Bröderna Nelsons håller bättre...

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
« Senast ändrad: 10 jun-13 kl 17:17 av Moëll i Trädet »
"Kärleken är livets bäste vän"

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Fiberduk!
« Svar #4 skrivet: 10 jun-13 kl 18:19 »
Bröderna Nelsons är vad jag har använt i år och förra året, men jag tyckte tyvärr inte den var så tålig. Att den från förra året blev smulor direkt kanske jag kan acceptera, men även på den jag la ut i början av sommaren märker man att den börjar bli sprödare och den har gått sönder av att varsamt flyttas på/av (tyvärr nödvändigt pga sniglelparadis under duken).

Vicona, det ser ut som något annat och mer rymdteknologiskt? :)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Fiberduk!
« Svar #5 skrivet: 10 jun-13 kl 21:45 »
Julas duk har jag provat två år i rad. Båda omgångarna höll de en dryg månad, sedan var de pulver. Tog med mig allt i en säck tillbaka och reklamerade utan diskussion. De sa dock att jag var den enda som reklamerat. Julas dukar köper jag därför aldrig mer. I år köpte jag fem tycken nya dukar på en handelsträdgård. Minns inte namnet på dukarna med det var något av de kända märkena, dessa höll dock lika kort tid som de från Jula. Irriterande nog minns jag inte var jag köpte mina första dukar, som håller år efter år.
Olssons kanske kan vara ett alternativ?  :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fiberduk!
« Svar #6 skrivet: 10 jun-13 kl 22:06 »
Tror inte det är många som sparar kvittot på en fiberduk tyvärr,inte jag heller. Sökt lite på nätet om dukarna,många missnöjda,någon tipsar om gardiner från ikea  :D .. Verkar som fiberdukarna höll bättre förr av dom vanliga hobbymärkena så något har ju hänt...limblandningen kanske ändrad eller något åt det hållet om det nu limmas... Plantskolor kanske har i metervara som även proffsen använder...

Anette C

  • Inlägg: 16
  • Always look on the bright side of life
    • Skåne
SV: Fiberduk!
« Svar #7 skrivet: 10 jun-13 kl 22:30 »
Jag har förstått på artiklar i trädgårdstidningar att speciellt Weibulls fiberdukar varit undermåliga de senaste åren. Inget Weibulls erkänner förstås... men många många har haft det här problemet att dukarna smulas sönder.
Bor på landet på Österlen med man, hund, katter, höns, gammalt hus o stor trädgård

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fiberduk!
« Svar #8 skrivet: 11 jun-13 kl 16:11 »
...Var ute och kollade i sopsäcken med fiberdukar...Hmm..tydligen varit en mus i säcken  :o men ser rätt hyggligt ut ändå. Det är nog inte B.Nilssons fiberdukar...Ena typen står det Lukrasil på med blåa bokstäver,sedan finns det en oöppnad förpackning det står Potter garden på. På Potter garden står det att duken är uvskyddad och ska hålla i 2-3 år vid normal användning,i mitt fall som endast frostskydd bör den ju hålla lite längre. På Julas,Biltemas,Clas Olson står det inget om UV-skydd nog det som saknas, därför dom blir som pulver,precis som billigt elrep. Svårt med dukar,sett sida med markduk där kvickrötterna växer igenom  :o ... Här länk till sida med fiberduk i hobbystorlek av yrkesodlarkvalitet ska hålla i 2-3år i alla fall ...

http://www.horto.se/fiberduk_60_kvm

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Fiberduk!
« Svar #9 skrivet: 24 jun-13 kl 23:45 »
Köpte fiberduk på Coop förra året. Kommer inte ihåg vad märket hette. Dom håller bra. Jag körde dom i maskin 30 grader fintvätt i år och dom blev som nya.  ;D
Efter att ha läst detta ni skriver om fiberduk, så skall jag bara köpa på Coop hädanefter, fast dom är dyrare.

Broberg

  • Gäst
SV: Fiberduk!
« Svar #10 skrivet: 25 jun-13 kl 00:39 »
 Varmt och gott för ohyra och ogräs, under dylika dukar. Säkert är de gjorda av olja också.. Marknadsföringshittepå för att tjäna pengar på trädgårdstanter, är vad det är.

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Fiberduk!
« Svar #11 skrivet: 25 jun-13 kl 15:33 »
Jag har också haft problem med dålig fiberduk för några år sedan, men den jag har nu (Nelson Garden) tycks hålla. Det var ett gammalt paket jag hittade i garaget så jag kan inte okritiskt rekommendera NGs nuvarande duk. På byggarbetsplatser har jag ibland sett en tjockare variant av fiberduk som verkar väldigt hållbar. Men den släpper kanske igenom för lite ljus eller har någon annan nackdel.

Jag har också försökt använda kålnät istället för fiberduk. För själva groningsprocessen funkar dock fiberduksskyddet betydligt bättre. Kålnätet fungerar bra senare, när plantorna kommit upp och bara behöver lite extra lä, lätt skugga när solen är som hetast och mildare temperatursvängningar. Kålnäten kan man tvätta i tvättmaskin och använda i många år. En lösning är kanske att använda fiberduk i ett par veckor i början bara, och sedan gå över till kålnät.

Gardiner från IKEA var en kul variant som jag ska kolla upp lite närmare. Odlingsresultatet blir ju väldigt mycket bättre med en lagom användning av lämpliga skydd.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Fiberduk!
« Svar #12 skrivet: 25 jun-13 kl 15:49 »
Eftersom jag under de senaste åren haft problem att hitta fiberduk som håller så skulle jag vilja höra om någon här kan tipsa om bra sådan. Jag har 2-3 fiberdukar jag haft 4-5 år som fortfarande håller och fungerar bra. Lite naggade i hörnen men annars fina. De senaste åren har jag dock råkat ut för att de nya fiberdukar jag köpt helt enkelt blivit som smulor/ småskräp i landet, och fort går det. Förutom att det är väldigt irriterande att stå utan fiberduk när de behövs som bäst så är det än mer irriterande att försöka samla ihop resterna av duken i landet när den inte ens håller ihop när man tar i den. Jag begär inte att en fiberduk ska hålla i många år, men mer än två månader vore önskvärt.
Är det någon här som vet varför duken blir på det här sättet, och var man kan hitta duk som håller?
Jag har haft mina dukar i många år. Det gäller att köpa rätt sort. Det finns olika tjocklekar. Min erfarenhet är att om man vill täcka sina odlingar längre så måste man ha en stark duk. 30g/m2 skulle jag rekommendera. Olssons Frö säljer sånt som metervara. Men om man går ihop några stycken och har större odlingar lönar det sig att köpa en hel rulle. Den är inte så dyr. Om jag minns rätt är det kring 2,50 Kr kvadratmeterna, men jag kan ha fel. I alla fall var det mycket billigare per kvadratmeter än motsvarande 'skräp' man kan köpa i affärerna. Visst de gjorda av olja   som Lopt skriver, brinner skitbra ;), men man behöver ju inte konsumera dem. Numera säljer Lindbloms frö nät som är lite luftigare och dämmer upp pölar med vatten när det regnar. Men de är också gjorda av olja. .....

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Fiberduk!
« Svar #13 skrivet: 01 jul-13 kl 21:31 »
Får bli att köpa fiberduk med uv-skydd. Kan vara det jag missat på de som inte håller. Hittade en förpackning till en av de jag köpte i år, och som nu inte längre finns kvar. Nelson Garden var det. Eller så kanske jag skippar fiberduken helt framöver. Tycker dock det fungerar bra att ha den på tills dess att fröna grott.

CMU

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Fiberduk!
« Svar #14 skrivet: 01 mar-14 kl 16:58 »
Prova denna www.fiberduk.nu

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Fiberduk!
« Svar #15 skrivet: 01 mar-14 kl 18:56 »
Om ni känner nån på firma som gör balkonginglasningar så får de aluminiumprofilerna inpackade i nån form av fiberduk, tigg den. Jag har fått en hel del och även om det inte är bästa kvaliteten så gör det inget för den är gratis o:)

Thompa

  • Gäst
SV: Fiberduk!
« Svar #16 skrivet: 01 mar-14 kl 20:27 »
Jag tror en Gilbert tidigare på forumet visade ett test på olika fiberduk.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=161386.80

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Fiberduk!
« Svar #17 skrivet: 03 mar-14 kl 13:10 »
Tror att det är för få som orkar klaga och då kan företagen fortsätta att sälja dåliga produkter. 2 av dukarna jag köpt under åren har varit riktigt dåliga och smulades sönder tidigt på säsongen. Har för mig att det var Bröderna Nelsons. Skrev ett mail och klagade och några dagar senare damp det ner 2 nya dukar i brevlådan. Dessa är dock inte testade. Kvitto behövde jag inte visa.

BrunoA

  • Inlägg: 1
SV: Fiberduk!
« Svar #18 skrivet: 09 jul-14 kl 22:09 »
Kolla Markgrossisten. Har köpt kraftigare fiberduk där flera gånger ssom legat en längre tid och hållt sig. Funkar kanon! :) www.markgrossisten.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser