Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka Brahma i Brinsea Mini Advance- Misslyckats två gånger!  (läst 2275 gånger)

Ztinis

• Södermanland
Kära hönsfolk, nu behöver jag hjälp igen.
Har nu för andra gången lagt ägg på kläckning i min Mini Advance med plats för 7 ägg. När det var lite mindre än en vecka kvar så plockade jag kvickt (men jätteförsiktigt) ut äggen för lysning och kunde konstatera att endast ett var obefruktat. Med 6 ägg i kläckaren som var befruktade så kunde väl oddsen denna gång vara på min sida.....svaret är nej.
Fyra ägg kläcktes, en kyckling dog efter några timmar i kläckaren, en dog efter ett dygn och två återstår nu. Den ena av dessa har dock "krumma" och snedställda fötter så jag måste ta bort den vad det lider- men avvaktar lite då jag inte vill att den kycklingen som är kvar ska bli ensam.
Öppnade de okläckta äggen idag och det var fullt utvecklade (döda) kycklingar med div missbildningar.  ???

Har läst mig till att missbildningar på fötter och annat har att göra med att vändningarna inte fungerat som det ska...men jag har haft maskinen inställd på var 3:e timme (som rekommenderas) och jag har hört att det har fungerat som det ska.
Äggens vinkel har också kontrollerats och dom har legat perfekt i kläckaren enligt instruktion.

Ägg och maskin är rengjord efter konstens alla regler och jag följer allt till punkt och pricka.....så nu när jag ska köra 3:e gången gillt så vill jag kolla om någon annan har samma erfarenhet som jag eller vet vad detta beror på?

Tacksam för alla svar!

Smajsan

• -
Jag har oxå en likadan kläckare och med den har jag haft de bästa kläcken. Det kan ju vara fel på din, eller så är den fel kalibrerad på fabriken.
Vad har du för värme när du ruvar?
Jag kör med 37,6 grader. Och vändning 1 gång i timmen.
Jag tycker den är så bra så om inte alla kläcks är det äggen som inte är bra enligt mig.
Den är liten men funkar bra med fukten och värmen som håller sig stadigt på rätt temp.
Ring till stället du köpte den på och hör vad de kan tro att det är för fel. Kolla även så temperaturen är rätt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
Höj temperaturen! Långt gångna döda foster & klena kycklingar låter som för låg värme. Prova och höj en grad. Lycka till!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Ztinis

• Södermanland
Jag har oxå en likadan kläckare och med den har jag haft de bästa kläcken. Det kan ju vara fel på din, eller så är den fel kalibrerad på fabriken.
Vad har du för värme när du ruvar?
Jag kör med 37,6 grader. Och vändning 1 gång i timmen.
Jag tycker den är så bra så om inte alla kläcks är det äggen som inte är bra enligt mig.
Den är liten men funkar bra med fukten och värmen som håller sig stadigt på rätt temp.
Ring till stället du köpte den på och hör vad de kan tro att det är för fel. Kolla även så temperaturen är rätt.

Härligt med en som har god erfarenhet av maskinen, då finns det hopp i alla fall!
Jag kör med samma temp som du, men kanske ska jag ställa in vändningarna på 1 gång/ timmen jag med (har haft var 3:e som det stått i instruktionen).
Har kontaktat säljaren, men inte fått mycket hjälp den vägen tyvärr  :(

Jag ska ställa in maskinen på tätare vändningar denna gång...och kanske märka äggen så jag ser att rotationen verkligen fungerar.

Tack!

Ztinis

• Södermanland
Höj temperaturen! Långt gångna döda foster & klena kycklingar låter som för låg värme. Prova och höj en grad. Lycka till!

Tack snälla!

Smajsan

• -
Hej igen!
Jag vet inte om det har något med kläck resultatet, men det går ju att ställa in "turning angle" beroende på hur stora ägg man har.
Det finns en ritning i manualen på olika ägg storlekar. Alltså hur många sekunder den ska vända varje gång.
Hoppas du får det att funka ordentligt. Och som "Emushka" sa så kan de få dåliga fötter av långa utdragna kläck med för låg temp.
När börjde dina att kläckas, vilken dag?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Ztinis

• Södermanland
Hej igen!
Jag vet inte om det har något med kläck resultatet, men det går ju att ställa in "turning angle" beroende på hur stora ägg man har.
Det finns en ritning i manualen på olika ägg storlekar. Alltså hur många sekunder den ska vända varje gång.
Hoppas du får det att funka ordentligt. Och som "Emushka" sa så kan de få dåliga fötter av långa utdragna kläck med för låg temp.
När börjde dina att kläckas, vilken dag?

Har ställt in "turning angel" enligt boken också, den första kläcktes i Fredags på dag 20 (den är frisk) De övriga kom dag 21-22, vilket ska vara normalt vad jag förstår?

Smajsan

• -
Ja det är helt ok  :) Hoppas du får bättre resultat nästa kläck  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser