Använd ABSOLUT INTE batteriladdare med starthjälpfunktion på en så modern bil som en 80-talare med växelströmsgenerator, brytarlöst tändsystem osv. Det medför obönhörligen att elektronik i bilen går sönder vid första startförsök.
Ska du ge starthjälp, så gör det från ett väl laddat 12 V bilbatteri i bra skick.
Om det är dålig fart på startmotorn trots att batterispänningen är bra, så kolla i första hand att det är bra kontakt i båda ändar av dels pluskabeln från batteri till startmotor och dels jordflätan från batteriets minuspol via en jordpunkt under batterihyllan till växellådan.
Om allt detta är i ordning, det finns närmare 12 V över startmotorn även under startförsöket (låt en medhjälpare vrida på nyckeln medan du mäter), men startmotorn ändå inte går bra, så är det läge att plocka isär den för att se vad som har hänt. Ofta räcker det med att ta loss bakre gaveln och blåsa rent med tryckluft, då kommer du också åt att se om t ex kolen är utslitna eller kollektorn sönderbränd och ful. Passa på att rengöra vid lagerbussningen och smörj den med några droppar motorolja (inte för mycket, oljan får inte kunna sprida sig till kollektorn och kolen).
Kom ihåg att en VW-startmotor, som saknar lager i drevänden, INTE får provköras lös. Den måste sitta på plats i en växellåda vid provkörningen. Håller man på mycket med gamla Golfar och liknande kan man ha en kasserad växellåda liggande som provrigg för startmotorer.