Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hönsras värper de största äggen?  (läst 14320 gånger)

Jannee

• Ångermanland
Vilken hönsras värper de största äggen?
« skrivet: 06 jun-13 kl 09:33 »
Vilken hönsras värper i regel de största äggen? Är det värphybrider typ Lohmann eller finns det andra raser?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vilken hönsras värper de största äggen?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-13 kl 10:26 »
Värphybridsorterna lägger normalt störst ägg.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-13 kl 11:57 »
Men äggulorna verkar inte vara så särskilt stora. Åtminstone när jag jämför köpeägg med mina lantrasägg.  Jag misstänker att värphybriderna har avlats fram för att producera många ägg som ser stora och bra ut i affären utan hänsyn till inre kvalitéer (utom förstås, det grundläggande - att det finns en gula).    Som med tomater och gurka m.m. - ser fina och riktiga ut men smakar inget.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jun-13 kl 12:39 »
Vissa linjer av Maran lägger stora ägg. Finns fler raser som La Fleche ska lägga stora men det handlar oxå om linjer där. Finns fler raser...

Det är som regel mer äggvita i stora hönsägg än i små.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Nice

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 jun-13 kl 13:29 »
Welsumer lägger väl stora ägg?
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jun-13 kl 14:05 »
Blomme höns värper rejäla ägg.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jannee

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-13 kl 13:08 »
Tack för alla svar!

Någon som har erfarenhet av New Hampshire?

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jun-13 kl 13:20 »
Värphybridsorterna lägger normalt störst ägg.
Det är väl så kallade industri höns ? och då värper dom definitivt inte störst efter som mina bramor värper större ägg än som får plats med i ägg kartongerna .

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 jun-13 kl 18:02 »
Sedan ökar äggstorleken med åldern på hönan.

På rashöns så står det i standarden, vilken vikt äggen av en viss ras bör hålla sig på.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 07 jun-13 kl 19:29 »
Brahma äggen är mindre än mina lohman ägg som ligger runt 70

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 07 jun-13 kl 21:03 »
Jag tror att det inte har med storleken på hönan hur stora äggen är. Jag har orpington= Bamsig höna men ganska små ägg. Sedan har jag Isbar= mellan storlek på höna men större ägg än den bamsiga orpen.
Blomme har jag haft förr och det är ju en ganska medel stor höna men dom värpte faktiskt de största äggen här.
Kul tråd för övrigt  :D
Jag har sett på Coop några XL ägg, mellan bruna och gigantiska.
Vet någon vad för höna som värper sånna?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 07 jun-13 kl 22:25 »
det är vanliga värphybrider som lagt några större ägg och det händer då och då här också :)

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 07 jun-13 kl 22:52 »
Ok är det så! Ska kolla nästa gång vad äggen väger.
Om man skulle ta o skaffa lite hybrider...Vilka hybrider värper mellan bruna ägg?
Det finns en ägg fabrik inte så långt från där jag bor, men där är äggen kritvita.
Vad heter en sådan hybrid då?
Mycket frågor men jag gillar ägg helt enkelt  o:)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #13 skrivet: 08 jun-13 kl 07:53 »
Hos oss har det varit våra blandraser mellan isbar och brahma som lagt dom absolut största äggen. Och alldeles skogsgröna dessutom.

Fast det är ju ingen riktig ras förstås...
« Senast ändrad: 08 jun-13 kl 08:02 av Grendela »
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 08 jun-13 kl 11:33 »
Welsumer ska ju lägga stora ägg så jag köpte en welsumertupp förra sommaren. Korsar dem med isbar, australorp och barnevelder i år för att se hur det blir. Hälften av äggen är orphinton men de är mest för köttets skull.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Luff

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 jun-13 kl 11:38 »
Hellre 2 dvärgägg än ett stort Blomme om man ser till ekonomi (om man ska äta själv).
Blomme äter mer köpefoder även om dom äter "ute".
Så man får mer ägg för pengarna för de små. Men ska man sälja så går det att ta mer betalt för de stora.
//Luff

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 08 jun-13 kl 12:28 »
Hellre 2 dvärgägg än ett stort Blomme om man ser till ekonomi (om man ska äta själv).
Blomme äter mer köpefoder även om dom äter "ute".
Så man får mer ägg för pengarna för de små. Men ska man sälja så går det att ta mer betalt för de stora.
Beror väl på hur mycke köpefoder du ger dom  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Luff

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 09 jun-13 kl 21:11 »
Hehe.
Jo men om jag ger dom spannmål så snålar dom med äggen så då blir det ändå samma peng för ett ägg.
//Luff

Livia

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 10 jun-13 kl 23:23 »
Jag har haft La Flech höns, svart höna som har "hornkam", de är kända för att lägga stora ägg, kritvita, jag har fått flera bamsar det största vägde 98 gram. Tyvärr är hönsen borta men har döttrar där pappa är Wyandotte och de lägger också stora ägg.

Intressant det Luff skriver att om han ger hönsen spannmål värper de mindre! Jag ger mina höns värpfoder men de får också havre och kornkross för de älskar det verkligen. Kan de vara så att de värper mindre om jag ger de??

skogsbonne

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 11 jun-13 kl 06:10 »
men du ger ju värpfoder och om man ger det ska man ge häften spannmål. han menar nog om han bara ger spannmål så sjunker ägg läggningen och det är helt normalt

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, beekeepern, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser