Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med två oplaceringskaniner  (läst 935 gånger)

Fruktkrig

• Östergötland
hjälp med två oplaceringskaniner
« skrivet: 05 jun-13 kl 22:47 »
Jag har för några dagar sen tagit hand om två kaniner som behövde flytta från sina hem. Jag hade byggt ett stort hägn till dom och tänkte nog bara på att dom skulle få skutta omkring där och ha det bättre än i sina små burar.
Nu börjar jag fundera på hur jag ska kunna tillgodose deras behov utöver skutt yta och hur jag ska kunna titta igenom dom så att dom mår bra och så med tanke på att dom inte är intresserade att komma fram till mig.
Dom verkar i allmänhet trivas dom äter och dricker bra osv men jag undrar om någon har tips på hur man närmar sig vuxna kaniner kan man träna dom på något vis så jag kan ha möjlighet att titta igenom dom och se så allt är bra vill gärna inte skrämma dom mer genom att bara lyfta upp dom. Tacksam för hjälp!!
« Senast ändrad: 05 jun-13 kl 23:06 av Fruktkrig »
Läser, syr, pysslar, odlar, lagar mat, skriver.

Nathalie Josefine

• Västergötland
SV: hjälp med två oplaceringskaniner
« Svar #1 skrivet: 05 jun-13 kl 23:42 »
Jag har nu aldrig behövt vänja en vuxen kanin vid handhantering eller så, men jag kan tänka mig att du skulle kunna börja med att försöka mata dem för hand eller befinna dig vid matskålen. Kanske plocka fina maskrosblad och försöka med det? Så att de får lite intresse för dig, kan hälsa och lukta på dig och få en uppfattning om att du är den som tillgodoser dem. I bästa fall kommer det ju göra så att de skuttar fram i framtiden för att kolla om du har något gott...

Sedan så kan du ju försiktigt försöka klappa dem medan de smaskar från din han eller så, säg bara till så att du inte klappar dem för plötsligt och rätt uppifrån (tror att de flesta djur finner detta obehagligt). Den förra kaninen gillade att få öronen "masserade".

Sedan ta det därifrån... :) Är dock ingen expert på kaniner.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-13 kl 20:46 »
tänkte bara kompletera, att ju mer du är med dem, desto tamare och vänligare blir de (i regel) Mata dem med ex äpplebitar, morötter , hårt bröd, och sitt hos dem "prata med dem", men ha inte för brottom... Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-13 kl 21:01 »
Jag har haft kaniner helt frigående och knepet för att de inte skulle förvildas var att alltid ha kraftfoder i fickan till dem. Så fort de var i närheten kastade jag lite kraftfoder åt dem. I början på avstånd men när de väl lärt sig att jag = mat så kom de nära och jag kunde klappa dem. Jag tror inte det blir så svårt för dig som har stor hage. Knepet är att vara konsekvent. Kraftfoder är enkelt för det kladdar inte i fickorna. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

sisel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-13 kl 23:35 »
Vad fint att du har tagit hand om omplaceringskaniner!  :-*

Så som du beskriver, låter det som om dina kaniner har kommit till himmelriket. Underbart med ett hägn - de behöver röra på sig!
Kaniner ska ju ha väldigt lite kraftfoder, så det normala är att de kommer rusande när det är dags för det. Kanske kan du testa att bara ge dem från din egen hand? De kommer säkert att bli mer och mer tillitsfulla.
När det gäller övrig inredning så brukar de gilla saker att hoppa upp på och även kunna gömma sig under. Jag brukar köpa soffbord och stolar på loppisar. Väldigt billigt och väldigt uppskattat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser