Ekonomiskt går jag back på mina nuvarande 15 får, men de ser till att det inte växer igen. De klarar sig rätt bra själva fast de får en klippning, vinterfoder, salt och mineral, passning vid lammningen (orostider) och så givetvis stängsel så de äter där jag vill. Och så tak i varje bete eftersom får, i alla fall mina, inte tycker om regn. Något som inte verkar bekomma hästarna, men de får tak med väggar för de gillar inte flugor. Tre flasklamm i år som kostat lite extra i tid och pengar, men gett otroligt mycket tillbaks för ungarna.
Man blir låst så fort man skaffar djur, vilket kan vara besvärligt ibland när man skall dra in lite pengar till hemmet. Alla regler som finns sovrar jag i, huvudsaken är att djuren har det bra. Har förut varit med i diverse runtomkring-verksamhet och levererat till Scan, men nu är det lågproducerande blandrasfår av Gutetyp som endast bidrar till gårdens trevnad.
Fårhållning går att anpassa bra till hur man vill leva med djur, allt från en liten tam flock i trädgården till riktig stordrift.